Senaste nytt

Handbagage ska ingå på alla flyg

Vilket de säkert gör. För en extra kostnad. Du kommer säkerligen kunna betala för att få ta med 10, 12 eller 15 kg.

Är du superduper VIP får du ta med vikten gratis.
Så ingen skillnad från idag förutom att man kan komma undan med en mindre väska. Suck.

Sen är ju det vanligt med tyngre väskor på bara biljetten, men ”gratis” är ändå nåt.

Så ingen skillnad från idag förutom att man kan komma undan med en mindre väska. Suck.

Sen är ju det vanligt med tyngre väskor på bara biljetten, men ”gratis” är ändå nåt.

Om jag ska gissa kommer legacybolagen vara fortsatt generösa med vikten som de är idag så det är ingen större skillnad. Ryan mfl kommer ta fram vågen och vara benhårda. Maxvikten på tillköpt handbagage hos Ryanair och Wizzair idag är 10kg. Så de tvingas släppa på 7kg, men kan istället ta mer betalt för övervikten än de gör idag.

Det hade jag gjort om jag var Ryan. OCh sen fortsatt sälja 10 kg bagage som tillval. För det står ingenting i förordningen om att jag inte får ta betalt för bagage utanför begränsningarna.

Bara för att vara tydlig: det är en kommitté inom Europaparlamentet som röstat för detta, för all del i bred enighet, men förslaget har inte ens behandlats i kammaren. Det återstår alltså diverse steg innan detta kan bli gällande EU-lagstiftning (för parlamentet gör inte det ensamt i EU), och jag ser ingen prognos på när detta kan tänkas vara klart.

Är det något som kräver att handbagaget faktiskt måste in i kabinen för att uppfylla reglerna? Annars är det bara att göra kabinväska till ett tillval och gate-checka resten av väskorna.

Är det något som kräver att handbagaget faktiskt måste in i kabinen för att uppfylla reglerna? Annars är det bara att göra kabinväska till ett tillval och gate-checka resten av väskorna.
Jag funderade också på denna vinkel.
Väska ingår, men checkas in. Frågan är ifall det kostar mer för flygbolag att göra så, antar ground handling tar betalt per väska?

Blir mer och mer besviken på halvmesyren 100cm och 7kg. 120 och 8 hade varit riktigt bra.

• Gilla
Reactions: ekf
Det finns ju stora bagagehyllor där väskorna får plats på sidan (se t ex här), det är väl inget som hindrar att flygbolag installerar dessa ifall boardingen tar för lång tid.

Jag funderade också på denna vinkel.
Väska ingår, men checkas in. Frågan är ifall det kostar mer för flygbolag att göra så, antar ground handling tar betalt per väska?

Blir mer och mer besviken på halvmesyren 100cm och 7kg. 120 och 8 hade varit riktigt bra.
Ground handling tar visserligen betalt per väska, men det är lite av en påhittad avgift. Om antalet väskor halveras så kommer avgiften per väska att i princip dubbleras, eftersom man har en så stor fast kostnadsbas att sprida ut. Lite som hur brevportot fungerar i Sverige.

Toppen