Senaste nytt

Handbagage endast under sätet?

Mediana

Medlem
Hej,

Tänkte för en gångs skull boka en SAS GO light biljett och bara ta med en kabinväska och tänkte fråga om det här är något nytt? Att Tax-Free ska få plats i handbagage är jag med på .. men inga väskor alls i boxen?
Skärmavbild 2019-01-04 kl. 12.58.24.png

(Letat men kan inte hitta någon tråd om det här, men den finns säkert så mod får gärna flytta)

Vad är det för flyg? Kanske är beroende på flygplanstyp?

Jag har aldrig sett den, men å andra sidan får jag erkänna att sådant brukar jag inte läsa så noga med tanke på hur ofta man bokar, så lätt att missa.

Tänk om de kunde börja följa upp det där med taxfree och faktiskt tvinga folk att antingen ta det i handbagage eller checka in. Det skulle hjälpa en hel del på vissa flighter....

Det där texten dök upp när jag sökte på bagage .. och då blev det sidan för extra bagage. Nu skulle man ju kunna tro att detta bara gäller om du betalar för extra handbagage, men det är ju inte något som erbjuds, så den texten kan inte röra det. Söker man bara på bagage, så får man ju också upp bilden nedan, vilket visar att kabinväskorna ska ligga på golvet.

Skärmavbild 2019-01-04 kl. 14.52.04.png

Önskvärt av oss som jobbar ombord om inte annat. Men ingen som kommer säga till.

Finns flera anledningar till varför man vill ha större bagage på golvet under stolen framöver, t.ex:
  • Större väskor kan orsak allvarligare personskador om de faller ut, jämfört med en liten datorväska
  • Undvika att hatthyllorna blir överfulla, så alla får plats med ett mindre bagage
  • Väskor med hjul tenderar att skita ner hyllorna (speciellt vintertid) vilket i sin tur smutsar ner andra passagerares ytterkläder
  • Hatthyllan har en maxvikt
  • etc, etc, etc.

Är det bara jag som tycker det är mycket bekvämare med väskan bakom hälarna istället för under stolen framför? Jag hade föredragit att ha väskan under min egen stol.

Men då skulle man ju inte kunna sträcka ut benen.....om man inte hade tur som en tokig och personen på raden framför reser utan handbagage.

Blir kanske nästa "enhancement" - standardpris=> res med böjda knän, betala extra för plats för fötterna :p

Nu tror jag skribenten menar att ha golvbaggaget där man har fötterna om man sitter med knäna i 90 graders vinkel (eller hur jag nu ska förklara det). Dvs INTE under stolsdynan vare sig på sin egen stol eller stolen framför. Det tror jag vore olyckligt ur säkerhetssynpunkt. Om du sitter innerst och inte skulle komma ut på grund av att du placerat handbaggaget så kanske gör mig mindre men om du blockerar för andra skulle i alla fall jag bli sur.

Tyvärr ser man det ganska ofta och det inte är inte alltid personalen säger till.

Det är inte heller ovanligt om man sitter på rad 2 att man helt plötsligt har fått baggage på sin plats då folk som sitter på rad 1 försöker komma undan det faktum att allt baggage skall vara bort från golvet. Morr!

P.S. Hos American (och på BA har jag för mig) poängterar man ju å andra sidan tydligt att hatthyllorna skall användas för större baggage - vilket kanske inte är så konstigt med tanke på vilka resväskor de släpar in i kabinen...

P.P.S Det är också intressant att SAS tror att de har cirka 60-70 centimeter mellan stolsdynans och stolsryggen framför om man ska tro bilden @Mediana kliptte in ;)

Nu tror jag skribenten menar att ha golvbaggaget där man har fötterna om man sitter med knäna i 90 graders vinkel (eller hur jag nu ska förklara det). Dvs INTE under stolsdynan vare sig på sin egen stol eller stolen framför. Det tror jag vore olyckligt ur säkerhetssynpunkt.

Njae jag tolkar
Jag hade föredragit att ha väskan under min egen stol.
som just att att h¤n föredrar väskan under sin egen stol.
Men skit samma, min kommentar tillför ju inget i trådens ämne - så skål på er go'vänner :)

Toppen