Senaste nytt

Halva priset på Interrailkort tom 10 maj 2022

Bra grej om någon tänkt tågluffa i sommar!

SJ skriver på Facebook:

"50 % rabatt på Europa-luffen? Yes, du läste rätt! Från och med i dag fram till den 10 maj, firar Interrail sitt 50-årsjubileum med halva priset på Global Pass för 1, 2 eller 3 månader.

Läs mer och köp ditt Interrailkort på Interrail Global Pass - Europarunt.se"

Войдите на Facebook

1 månad för en vuxen över 27 år kostar 3750 kr.

Edit: Passen är giltiga i 11 månader efter inköpsdatumet, så det går att bunkra nu och resa senare.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Hur svårt är det att använda dessa? Rättare sagt hur mycket förberedelse krävs och hur lite eller mycket framförhållning krävs för ta sig en längre sträcka i Europa?
Har alltid drömt om att göra det men inte riktigt orkat sätta mig in i det tyvärr!
 

Felix

Medlem
Finns även information om kampanjen på Interrails officiella sida: Next Stop: A Big Adventure | 50% Flash Sale | Interrail
Man sparar även några hundralappar att boka direkt genom dem än SJ:s partner. Värt att notera är att det även är halva priset på 1 klass – 447€ för en månad eller 488€ för två.

Hur svårt är det att använda dessa? Rättare sagt hur mycket förberedelse krävs och hur lite eller mycket framförhållning krävs för ta sig en längre sträcka i Europa?
Har alltid drömt om att göra det men inte riktigt orkat sätta mig in i det tyvärr!
Kortfattat kan man säga att Frankrike, Sverige, Italien och till viss del Spanien är "krångligare" länder där platsreservationer behövs (ca 10–20€/tåg). Framförallt snabbtågen i Frankrike och Italien behöver reserveras i relativt god tid under högsäsong. Även internationella tåg som Köpenhamn–Hamburg, Paris–Barcelona, Paris–London, Amsterdam–Bryssel–Paris, Paris–Tyskland samt natttåg behöver förbokas.

Däremot behövs i princip ingen förberedelse alls om man funderar på att resa i länder som Tyskland, Schweiz, BeNeLux, Österrike, Storbritannien, Norge och Östeuropa – bara hoppa på tåget och visa upp kortet! Fungerar även utan problem att åka utan planer om man kan tänka resa med regionaltåg i länder som Frankrike.

Det finns en väldigt bra karta från Interrail för inspiration vart man kan ta sig. På andra sidan finns även en karta över vilka rutter som kan behöva reservation: https://www.interrail.eu/content/dam/pdfs/Interrail map 2022.pdf
 

Rickard_O

Medlem
Finns även information om kampanjen på Interrails officiella sida: Next Stop: A Big Adventure | 50% Flash Sale | Interrail
Man sparar även några hundralappar att boka direkt genom dem än SJ:s partner. Värt att notera är att det även är halva priset på 1 klass – 447€ för en månad eller 488€ för två.


Kortfattat kan man säga att Frankrike, Sverige, Italien och till viss del Spanien är "krångligare" länder där platsreservationer behövs (ca 10–20€/tåg). Framförallt snabbtågen i Frankrike och Italien behöver reserveras i relativt god tid under högsäsong. Även internationella tåg som Köpenhamn–Hamburg, Paris–Barcelona, Paris–London, Amsterdam–Bryssel–Paris, Paris–Tyskland samt natttåg behöver förbokas.

Däremot behövs i princip ingen förberedelse alls om man funderar på att resa i länder som Tyskland, Schweiz, BeNeLux, Österrike, Storbritannien, Norge och Östeuropa – bara hoppa på tåget och visa upp kortet! Fungerar även utan problem att åka utan planer om man kan tänka resa med regionaltåg i länder som Frankrike.

Det finns en väldigt bra karta från Interrail för inspiration vart man kan ta sig. På andra sidan finns även en karta över vilka rutter som kan behöva reservation: https://www.interrail.eu/content/dam/pdfs/Interrail map 2022.pdf
Jag har tyvärr inte fördelen med att välja när jag vill ha semester utan blir tilldelad den trevliga perioden CW.29-CW.32

Min tanke är att helt förlägga min semester efter fotbollsmatcher i Europa i sommar där jag som värst kan veta 1 vecka före när och vart matchen kommer spelas.
Är det möjligt för mig att då att semestra med ett interrailkort?

Tex: 14 juli får jag reda på att jag "behöver" vara i Tirana 21 juli, kommer det vara görbart då?
EDIT: Såg nu att mitt exempel va ganska dåligt då Tirana inte hade någon förbindelse, men det var mer av ett exempel! Vi kan byta till Sarajevo :p

Tanken är väl då kanske att jag redan befinner mig i centraleuropa förhoppningsvis så har man inte lika lång sträcka :)
 

Felix

Medlem
Min tanke är att helt förlägga min semester efter fotbollsmatcher i Europa i sommar där jag som värst kan veta 1 vecka före när och vart matchen kommer spelas.
Är det möjligt för mig att då att semestra med ett interrailkort?

Tex: 14 juli får jag reda på att jag "behöver" vara i Tirana 21 juli, kommer det vara görbart då?
EDIT: Såg nu att mitt exempel va ganska dåligt då Tirana inte hade någon förbindelse, men det var mer av ett exempel! Vi kan byta till Sarajevo :p

Tanken är väl då kanske att jag redan befinner mig i centraleuropa förhoppningsvis så har man inte lika lång sträcka :)

Skulle säga att det absolut är möjligt för dig att semestra med Interrail! Så länge man är beredd på att man någon gång kanske behöver stanna en dag extra någonstans, att man kommer uppleva någon tågförsening och man behöver ha en viss mån av flexibilitet så är det inga problem alls. Är ju charmen med en tågluff!

Även Sarajevo är ett ganska dåligt exempel – då de inte har några internationella förbindelser :(
Det bör inte vara några problem alls att förflytta sig mellan BeNeLux, Tyskland, Österike, Schweiz, Polen, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Kroatien, Serbien, Slovakien eller Slovenien. I dessa länder är det bara hoppa på tåget (de allra flesta tåg i varjefall…) och åka dit du vill. Vet du "redan" en vecka innan vart du ska, så borde det heller inte vara något problem att hitta platsreservationer på snabbtåg i Frankrike eller Italien – men i värsta fall kan behöva åka något lokaltåg.

Just södra Balkan, Grekland och Portugal har väldigt dåliga tågförbindelser – långsamma tåg med få avgångar – vilket gör att en tågluff här inte är det enklaste (men absolut görbart). Med en veckas planering kan det även bli svårt att hitta plats på tåg under Engelska Kanalen, men kan man tänka sig ta färjan är det inga problem att ta sig dit och åka runt i Storbritannien.

Seat66.com har en bra översikt hur "enkelt" ett land är och var förbokade reservationer behövs: InterRail & Eurail reservation fees |  How to make reservations with
a pass
. Finns även oerhört bra guider hur man kan ta sig runt i Europa per tåg.
 
Interrail funkar ju bra när man vill kunna åka spontant, och ändra planerna från dag till dag. Funderar på att göra detta i sommar. Problemet som jag ser har mer att göra med boenden - dyrt med hotell vid kort varsel och risk för att det blir fullt. Jag har gjort en del flexibla hotellbokningar i städer på helger som jag vet att jag vill till, men sen kanske jag avbokar. Vill inte knöla in mig på hotstel, eller tälta...
 

011430121

Medlem
Interrail funkar ju bra när man vill kunna åka spontant, och ändra planerna från dag till dag. Funderar på att göra detta i sommar. Problemet som jag ser har mer att göra med boenden - dyrt med hotell vid kort varsel och risk för att det blir fullt. Jag har gjort en del flexibla hotellbokningar i städer på helger som jag vet att jag vill till, men sen kanske jag avbokar. Vill inte knöla in mig på hotstel, eller tälta...
Gäller inte kortet på nattågen?
 
Toppen