Senaste nytt

Haiti - har någon varit där?

Jag var där 2002 typ. Tog en 3-dagars tur från Dominikanska Republiken. Det var guidad tur i en typ gammal vw-buss. Vi besökte huvudstaden Port-au-prince, det kända slavfortet, såg voodoo-ritualer (komplett med påtänd präst som bet av huvudet av tuppar) samt vissa privata stränder (där bl.a. en dykpolare till Cousteau hade ett privat hotell o strand vi bodde på).

Jag skulle på inga vilkor reka att man beger sig dit själv. Landet är extremt fattigt och som vit är man ganska utmärkande. Folk kom fram och tog på skinnet, håret etc.. Guiden varnade för rån o mord etc.

Extremt stor skillnad på de som har och inte har. Rika med taggtråd och vakter med automatvapen runt husen samt fattiga massor som bor i rostiga plåtskjul.

Har vart på senare tid på Labadee (Royal Carribeans privata del av Haiti som de köpt av landet.) Det är i stort sett sandstränder, mat o snorkling i ett taggtrådsinringat område. Allt medan utanför sitter det fattiga barn uppklättrandes i träden och tigger om mat. Rätt groteskt faktiskt.

Edit: dessutom var (är?) kunskaperna i engelska extremt låga. De pratar kreol samt i någon mån franska.

Last edited:
Får man fråga varför just Haiti? Det jag läst om utvecklingen under senare år får mig inte direkt att tänka på bad m.m.

Det är helt korrekt, är där en hel del.

Som tidigare nämnt är detta ett land som kantrats av mycket fattigdom och naturkatastrofer.
Säkerhetsläget på Ö:n varierar men värst är det i Port-au-Prince. Människorna är allmänt väldigt trevliga men så finns det också många som är redo att göra precis vad som helst för att överleva. Där man då som turist/utlänning är in en särskild utsatt situation. Men med det sagt så finns det också en helt underbar natur och historia med intressanta sevärdheter men beror helt på var på ön man ska.

Men för att rent spontant svar på era frågor @Johanna

Vilket är bästa området för bad och annat?

Svar: Det beror på vart du ska på Ö:n? Men av säkerhetsskäl så rekommenderar jag resorts.

Hur tar man sig runt, hyrbil, buss, taxi?

Svar: Hyra bil eller bara köra bil på ön skulle jag absolut inte rekommendera. Om du tar buss, ta inte en allmän buss. Tar du en taxi ska det då vara en taxi du förbeställt från hotellet och vara helt säkert på Chaufförens namn och bil och verkligen fråga honom vilka som har sänt honom.
Ta inte under några som helst omständigheter en taxi från gatan eller Mc-taxi som är vanligare.

Sevärdheter? Beror på var du ska på ö:n?

Personligen skulle jag mkt mer rekommendera Dominikanska.. Samma ö men säkert (och i vissa fall väldigt turistifierat), alla talar engelska, massor av vackra stränder o bra snorkling /dykning. Typ som alla andra karibiska öar.
Något som var ballt på Dominikanska var att trekka i regnskog och klättra i stora långa vattenfall. Riktigt grön ö (halva iaf, på Haiti är ju allt skövlat)

Tack, gillar att se länder som inte bara är tillrättalagda. Men det verkar inte så säkert utifrån era beskrivningar. Dominikanska har jag redan varit i så den faller. Tänkte kombinera en road trip längs östkusten i USA med en ö i Karibien.

Tacksam för all input.

• Gilla
Reactions: Gus
Tack, gillar att se länder som inte bara är tillrättalagda. Men det verkar inte så säkert utifrån era beskrivningar. Dominikanska har jag redan varit i så den faller. Tänkte kombinera en road trip längs östkusten i USA med en ö i Karibien.

Tacksam för all input.

Finns tråd om öar i Karibien i resmåls-forumet.

Det är helt korrekt, är där en hel del.

Som tidigare nämnt är detta ett land som kantrats av mycket fattigdom och naturkatastrofer.
Säkerhetsläget på Ö:n varierar men värst är det i Port-au-Prince. Människorna är allmänt väldigt trevliga men så finns det också många som är redo att göra precis vad som helst för att överleva. Där man då som turist/utlänning är in en särskild utsatt situation. Men med det sagt så finns det också en helt underbar natur och historia med intressanta sevärdheter men beror helt på var på ön man ska.

Men för att rent spontant svar på era frågor @Johanna

Vilket är bästa området för bad och annat?

Svar: Det beror på vart du ska på Ö:n? Men av säkerhetsskäl så rekommenderar jag resorts.

Hur tar man sig runt, hyrbil, buss, taxi?

Svar: Hyra bil eller bara köra bil på ön skulle jag absolut inte rekommendera. Om du tar buss, ta inte en allmän buss. Tar du en taxi ska det då vara en taxi du förbeställt från hotellet och vara helt säkert på Chaufförens namn och bil och verkligen fråga honom vilka som har sänt honom.
Ta inte under några som helst omständigheter en taxi från gatan eller Mc-taxi som är vanligare.

Sevärdheter? Beror på var du ska på ö:n?
Bra info. Allt detta gör att det är helt ointressant för mig. Lite mer om detta här:

Safety and security - Haiti travel advice - GOV.UK

Toppen