Senaste nytt

Ha en bra mask med er när ni reser till Beijing (pga luftförorening)

Jösses. I Shanghai har det blivit bättre senaste året. Förra sommaren var riktigt äckligt men nu så är det bättre. Jag frågade en kollega häromveckan om industrier har stängt och han sa att ett antal har flyttat. Så för den globala nedsmutsningen ingen skillnad, men stor skillnad i Shanghai.
Luften i Shanghai var dåligt i lördags. Det såg ut så här på Shanghai Hongqiao.
rps20151109_223136.jpg

Luften i Beijing en vecka före var avsevärt bättre än i Shanghai. Jag kunde se blå himmel!
rps20151109_223203.jpg

Hvordan "føles det" å puste når det er så smoggy? Jeg er vokst opp i Nord-Norge og kjenner forskjell når jeg reiser fra Stockholms-området til Tromsø (!!!). Ingen ting er som fjern-parkering med flyet så man må gå en liten tur utendørs, etter landing i Tromsø. Frisk, deilig, kald luft med en nyanse av skog, fjære og fjell.
Må jo være helt .... groteskt... å puste i Kina? Lukter det noe? Er det som å sitte inne i et rom med noen som røyker? Verre? Er det som å sitte i rushtrafikken med dieselbiler?

När på året är luften generellt sätt bäst/sämst i Beijing?
Hur är det under maj?

Är det även ett problem med sandstormar? Har läst om att dessa förekommer under våren, men vad är risken vid en kortare resa att det sammanfaller med sandstorm?

Så noen bilder tatt av en venn; de kunne faktisk se flyplassen i Beijing during approach her om dagen. Ikke dagligdags....

När på året är luften generellt sätt bäst/sämst i Beijing?
Hur är det under maj?

Är det även ett problem med sandstormar? Har läst om att dessa förekommer under våren, men vad är risken vid en kortare resa att det sammanfaller med sandstorm?

I min erfarenhet så är Maj en av de bättre månaderna i Beijing både klimat och föroreningar. Men det är alltid upp och ner och det finns inga säkra datum (med undantag för om de organiserar OS eller tar emot topp politiker eller liknande).

• Gilla
Reactions: olo
Toppen