Senaste nytt

Höstlovsresa till Gran Canaria i Corona-tider

Yumbo entrén brukar det vara aktivitet vid från 10:00-02:00 och fullt på parkeringen.
Brukar bo på Buenos Aires som ligger 75 meter från den plats du har tagit bilden.
Har bokning onsdag till söndag i december men som kommer att bli avbokat SAS har 737-700 både dit och hem.
Kommer förmodligen erbjudas lördag-lördag, kommer inte att ta det blir långtid.

Tack för en rapport om hur läget ser ut just nu. Nu verkar vi ju vara på väg mot en stor nerstängning av Europa igen. Det är sorgligt att se dessa bilder från Gran Canaria med så ödsliga gator och platser där det annars är ett myller av folk. Får hoppas att ni får en någorlunda trevlig semester även om det ser lite dystert ut och att ni kommer hem som planerat utan strul.

Då var man hemma igen!

Loungemöjligheterna på Las Palmas Flygplats såg ut såhär:

E8C287D9-5C8D-4F1C-A6C4-42FCFC9CAFAF.jpeg

Stängt och igenbommat.

Flygresan hem var inte riktigt lika full som resan ner vilket gjorde att även denna resa bjöd på ledigt säte bredvid. Vi missade precis den stora dagen med återinförd ”servering” men fick min flaska vatten i alla fall! SAS Ireland som utförde flygningen och till skillnad från Skandinaviska SAS tog de verkligen av sig munskydden när de skulle demonstrera syrgasmaskerna! I övrigt ingen större skillnad. Inte lika uppstyrd avstigning kanske.

Några reflektioner kring resan. Med tanke på de ökade restriktionerna som kommit på plats hemma i Sverige medan vi var där kanske jag skulle låtit bli att dra iväg om det varit en vecka senare. Även om just resor inte avråds dit just nu. Men vem vet vad som kommer!

Väl på plats var det, som bekant, väldigt luftigt mellan turisterna. Mest svenskar (det var ju ändå höstlov) men även några spanjorer verkade ta tillfället i akt. Jag kan inte säga att själva vistelsen där kändes så påverkad även om utbudet var begränsat. Man är ju mycket mer ute i friska luften där nere jämfört med här hemma så ur den synvinkeln är det nog säkrare där än här. Det som oroar är väl om det skulle hända något, nya införda restriktioner eller inställda flyg. Och själva flygresan och det runt omkring kändes nog som bland det mest riskfyllda vi utsatte oss för under den här resan sett till smittorisk.

Sen får jag väl säga att det känns något överdrivet att gå med munskydd på på en helt tom strandpromenad. Men jag förstår också problematiken med hur man ska bedöma när det skulle vara motiverat med att använda dem. Sen hanterade ju alla, inklusive vi, munskydden helt horribelt. Av och på, lägga på bordet, alldeles för länge osv. Men om det hjälper eller inte lämnar jag till andra fora att diskutera.

En sak jag noterade var Q-R-koder på alla restauranger. Jag vet inte om jag är omodern eller om det alltid har varit såhär på Gran Canaria men varenda restaurang vi var på erbjöd menyer via Q-R-koder som placerats på borden så att man slipper peta på något fysiskt menykort. Fiffigt.

BAD94227-3D13-4645-A1EF-AD29DD8A9906.jpeg
B72090F5-6955-445E-B873-1BE05C8C4857.jpeg

Det borde vi införa här i Sverige också.

På ett sätt skönt att vara hemma i Sverige igen men rent smittskyddsmässigt skulle nog lite Kanarieöarna-klimat inte skada här just nu!

Toppen