Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.
Det där känner jag själv är viktigt. Av artighet tittar jag upp och tar av eventuella hörlurar. Det är ändå för min säkerhet som de gång på gång tvingas utföra dessa procedurer.

Blir irriterad på folk som inte hörsammar flygbolagens instruktioner! Sitter jag bredvid någon som tror att egna regler gäller så säger jag till vederbörande.

Det är samma sak för mig, med mina gamla QC15 på hör jag faktiskt bättre men tar ändå av dem.
Jag kör med QC35 och brukar oftast också ta av dom. Förstår ju att det inte är lätt för crew att veta om man lyssnar på dom eller på musik när lurarna sitter över öronen.

Döva flyger väl, eller nöjer de med sig att läsa instruktionerna?

För övrigt finns det inga bevis för att elektroniken skulle störa flygplanet, snarare tvärtom att det är ofarligt.
Annars skulle nog många plan störta med tanke på de som glömmer att stänga av.
Jag kan tycka att det är skönt att slippa störas av det, därför är det skönt att det är förbjudet, av den anledningen.

Jag får nog konstatera att tolkningen av regelverket skiljer sig från andemeningen i detsamma.

Regelverket i sig syftar på att elektronik som innehåller radiodel (närmare bestämt en mobilradiodel eftersom WiFi och Bluetooth är tillåtet) skall stängas av, eller rättare sagt: mobilradion skall stängas av. På den tiden det s.k "mobilförbudet" tillkom existerade inte flight mode (vilket är en funktion som kom till när handdatorer fick radiodel, typexempel är t.ex P800 från 2002) och därför kom ett generellt regelverk som säger "stäng av elektroniken" eller i vissa fall "stäng av mobiltelefonen". Det är klart att det hade gått att skriva "aktivera flight mode" eller "stäng av GSM/HSPA/LTE-radion" men man skriver inte så detaljerade regler (då hade det blivit nödvändigt att hela tiden uppdatera dessa när nya standarder kommer).

Alltså kan jag inte se någon annan logisk och praktisk tillämpning av regelverket än följande:

1. Ha laptopen avstängd och undanstuvad vid start och landning (stolsfickan är OK).
2. Slå på flight mode på mobilen och om den saknar detta - stäng av helt under flygningen.
3. Om tableten har mobilradio är det flight mode som gäller (se 2).
4. Laptopen kan tas fram när seatbeltsskyltarna släcks efter start.

Det är logiskt att laptopen inte bör användas under start och landning samt under taxning av säkerhetsskäl.

När det gäller störningar är regelverket inriktat mot mobilradion - enheter utan denna och som använder WiFi är tillåtna (därav att flygbolagen mer och mer rör sig bort från inbyggd IFE och mot en app och IFE i resenärens egen enhet). Behov att stänga av (mer än flight mode) en handhållen enhet finns helt enkelt inte. Att sedan regelverket (av logiska skäl) är skrivet i generella termer och kommuniceras ut på det viset ändrar inte den saken (vissa CC gör utrop om att flight mode skall slås på).

Att stänga av sina handhållna enheter helt och hållet när flight mode finns är inte logiskt och bidrar ej heller till ökad säkerhet. Dessutom motverkar det utrullningen av WiFi ombord.

Har man en Nokia 3310 med sig får man stänga av den. Är det en smartphone slår man på flight mode. Enkelt och logiskt.

Edit: Besättningen kommer inte att ropa ut "Vänligen stäng av era mobilradiodelar genom att slå på flygplansläge". Folk vet knappast vad en mobilradiodel är. Således är det enklare att säga "stäng av mobilen" vid ett utrop. När någon säger "stäng av mobilen" kommer jag alltid att tolka det som att t.ex Nokia 3310 skall stängas av men att det i fallet smartphone blir flight mode på.

Edit 2: När det gäller icke-ideologiska regelverk måste man tänka logiskt och inse vad andemeningen är, alltså VAD exakt man far efter som säkerhetsrisk och sedan eliminera just DEN snarare än att hänga upp sig på generella termer.

Ett problem uppstår just när andemeningen går förlorad och man istället börjar tolka regelverket bokstavligt, då går det lätt från "undvik osäkerhetsfaktor X" (vilket är avsikten) till "produkt Y" är förbjuden (vilket inte är avsikten). Det kan mycket väl vara så att produkt Y en gång i tiden innehöll osäkerhetsfaktor X och därmed omfattades av ett förbud men det innebär inte att det är skrivet i sten och då får man uppdatera sig.

Flight Mode är en logisk lösning på problemet och uppfyller regelverkets andemening till punkt och pricka. En enhet med detta påslaget är lika mycket in compliance som en avstängd Nokia 3310.

Last edited:
Det är korrekt i sak, men det spelar ingen som helst roll eftersom man ska följa besättningens instruktioner ombord. Så säger de att all elektronik ska stängas av så ska den stängas av.

Håller med Agehall till 100%. Med egna regler kan man lika gärna låta bli att fälla upp bordet eller strunta i stolsryggen och säkerhetsbältet. Kabinpersonalens regler ska gälla.

Eftersom moderna flygplan har WiFi och t.o.m fått appbaserade IFE-system (WestJet är ett bolag som rullat ut detta t.ex) är det svårt att se läget på annat sätt än att regelverket avser elektronik som kan störa systemen (närmare bestämt enheter med mobilradio). CC kommer inte att göra några utrop av typen: "Var god sätt på flight mode nu" eller "stäng av alla sändare för mobilnät" och därför blir det ett generellt utrop modell "stäng av elektroniken".

Bevisligen är det tillåtet att använda handhållna enheter under flygningen sålänge mobilradion är avstängd. Annars hade inte flygbolagen infört WiFi och påbörjat ersättning av IFE i stolarna med appar. Vissa bolag lånar ju t.o.m ut iPads till passagerarna.

Jag har inte haft någon CC som sagt åt mig att stänga av någonting under någon flygning och jag syftar då på handhållen enhet med flight mode. Datorn har jag redan avstängd eftersom den ligger i handbagaget (tar aldrig fram den under en flygning).

Slutligen måste det påpekas att piloterna har EFB numera och dessa kan utgöras av tablets och det föreligger inget avstängningsbehov där heller (de har ingen mobilradio utan brukar utgöras av rena WiFi-modeller).

Toppen