Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Stänger av just av respekt mot personalen, precis som att jag inte bläddrar i en tidning eller pratar under säkerhetsinstruktionerna trots att jag hört dem ett antal gånger

Mjo, det är ju en annan sak. Jag lyssnar inte på dem, men jag är noga med att inte störa. Kanske läser jag en bok, men i så fall är jag diskret.

Som utbildad elektronikkonstruktör tillför jag lite i diskussionen. (Nåväl arbetar inte särskilt mycket med det längre, annat än diverse hobbybyggen).

I slutet av förra året presenterade Herald Tribune en mycket intressant artikel om detta, där en avancerad mätning gjorts av elektromagnetiska fält och hur långt dessa når med samma anledning som diskuteras här. Utrustning utan radiosändare och radiomottagare hade ett läckage på mindre än 1 mm. Vid alvarligt fel på "apparten" skulle det teoretiskt kunna uppnå 2 cm.

När det gäller radiosändare och radiomottagare uppstår "faran" först om det är fel på komponenterna i utrustningen. Exempelvis kan en oscillator (kristall) skapa störningar på oönskade frekvenser om det är fel på den. Det i kombination med oskärmade (läs skadade) kablar i flygplanet; skulle kunna orsaka störningar om effekten är tillräckligt hög och man är tillräckligt nära. 99,999% av resenärerna har ingen sådan utrustning med sig i kabinen, ännu mindre påslagen.

Jag provade att störa utrustning hemma med en 27 MHz komradio som var trimmad till 10 W. Gamla tjock TV apparater reagerar av naturliga skäl. Vidare vanliga analoga telefoner. Enkelt uttryckt allt som inte är jordat eller har stora kondensatorer som "absorberar" störningar.

Dessutom är signalkommunikationen digital i större flygplan och har flera vägar att gå.

Kontentan: Om en "allvarlig" situation uppstår, ber kaptenen passagerna stänga av samtlig elektronisk utrustning (just in case).

Jag respekterar alltid personalen ombord samt de regler och lagar som gäller.
Visst det har hänt att jag bara satt telefonen och iPaden i flightmode.

Last edited:
Telefonen stänger jag alltid av helt. Däremot får iPad och dator nöja sig med flightmode resp sleep.

Ur teknisk synvinkel finns egentligen ingenting som motiverar att man ska stänga av elektronisk utrustning. Däremot kan jag se stora poänger med att folk inte håller på med den ifall något skulle hända. Det är svårare att uppfatta besättningens meddelanden om man sitter med musik i öronen och det kan kosta dyrbara sekunder ifall något händer.

Jag tror främst att det är för att folk ska ha sin fulla uppmärksamhet tillgänglig som man vill att elektronisk utrustning stängs av. Naturligtvis är det lika farligt att vara ouppmärksam och leka med sin kamera eller läsa DI, men då borde man iaf höra ifall det kommer viktiga instruktioner från besättningen.

Skulle man hårddra det hela ur ett säkerhetsperspektiv, skulle all utrustning, inkl tidningar och icke-elektriska apparater läggas bort under start och landning.

Det som stör mig mest med hela det här ämnet, är dock idioter som inte gör som besättningen ber dem om, framförallt när de ber dem personligen.

Öh, varför det? Jag förbehåller mig rätten att tänka själv.

(Jag brukar dock stänga av telefonen för att spara på batteriet, när jag kommer ihåg det.)

Det var just den typen av passagerare jag menade som fullständigt struntar i vad som gäller. Om du sitter i samma flyfplan som jag vill jag inte att du tänker även för mej. Jag är lite förvånad över din nonchalans, på detta forum tycker jag det är ganska seriösa inlägg jämfört med andra forum. Därför utgår jag från att du skämtar.

Jag har jobbat med system för flygledning i större delen av mitt liv och vet att datorer stör exv radiosändare. I datorenas början placerades dessa i flygledningstornet. Efter ett slag upptäcktes att räckvidden på kommunikationsradion till flygplanen försämrades. Vid noggranna mätningar visade det sig att räckvidden på radion hade minskat med 50%. Därför kommer ingen upp i ett flygledartorn utan att stänga av mobiltelefonen. Numera placeras datorer i ett rum i källaren och man använder extender för kommunikation till bildskärmarna.

Det var just den typen av passagerare jag menade som fullständigt struntar i vad som gäller. Om du sitter i samma flyfplan som jag vill jag inte att du tänker även för mej. Jag är lite förvånad över din nonchalans, på detta forum tycker jag det är ganska seriösa inlägg jämfört med andra forum. Därför utgår jag från att du skämtar.

Du triggade flera av mina käpphästreflexer samtidigt. Jag följer per default regler, men i de fall där jag *vet* att jag vet bäst själv (flygplan och elektronik, till exempel), så bryter jag mot dem utan att blinka. Eller ålägger mig själv striktare restriktioner än vad reglerna säger, för den delen (bilkörning och alkohol, till exempel).

Det här låter nog ganska arrogant - jag ska tillägga att jag såklart alltid lyder direkta uppmaningar från personalen, alltid försöker vara diskret, och alltid försöker undvika att störa andra. Det skulle till exempel aldrig falla mig in att *prata* i telefonen ombord, oavsett om det vid tillfället skulle vara tillåtet eller inte.

Jag har jobbat med system för flygledning i större delen av mitt liv och vet att datorer stör exv radiosändare.

Visst kan olika elektronikapparater störa varandra, särskilt om de har radiosändare, men flygplan störs inte av min läsplatta (för att ta ett exempel).

Förstår inte grejen hur förbannat svårt kan det vara att slå av sin elektronik under start och landning. Bara larvigt att inte följa de uppmaningar man får. Personligen tror jag inte det är speciellt farligt att ha dem på men stänger av ändå. Tror precis som Agehall att det är mest för att man inte ska vara helt avskärmad från kabin personalens info

Du triggade flera av mina käpphästreflexer samtidigt. Jag följer per default regler, men i de fall där jag *vet* att jag vet bäst själv (flygplan och elektronik, till exempel), så bryter jag mot dem utan att blinka. Eller ålägger mig själv striktare restriktioner än vad reglerna säger, för den delen (bilkörning och alkohol, till exempel).

Det här med att "veta bäst själv" och "tänka själv" är irrelevant i frågan då det här är handlingar som inte sker i ett vakuum. Det är respektlöst mot personal som har som sin uppgift att se till att detta efterföljs. Det sprider även osäkerhet och irritation bland medpassagerare som vill följa reglerna. Speciellt flygrädda kan uppleva det som mycket obehagligt att någon inte hörsammar personalen. Så det handlar inte om något så enkelt som det tekniska (och detta kommer från en ingenjör) utan tyngre sociala faktorer.

Följer dom regler som finns. Jag anser inte att det är livsviktigt att använda min iPhone/iPad i flightmode under start/landning.

Flög från Chicago till Stockholm 2006 då en ryss satt och pratade i två telefoner samtidig under landning. En med frun på ryska och en på engelska med älskarinnan i USA. Trots att en stressad flygvärdinna sa till honom var han inte snabb att avsluta samtalen. Var rätt stressade medpassagerare, då man på den tiden trodde att det var livsfarligt att ens ha telefonen påslagen.

Det här med att "veta bäst själv" och "tänka själv" är irrelevant i frågan då det här är handlingar som inte sker i ett vakuum. Det är respektlöst mot personal som har som sin uppgift att se till att detta efterföljs. Det sprider även osäkerhet och irritation bland medpassagerare som vill följa reglerna. Speciellt flygrädda kan uppleva det som mycket obehagligt att någon inte hörsammar personalen. Så det handlar inte om något så enkelt som det tekniska (och detta kommer från en ingenjör) utan tyngre sociala faktorer.

Javisst, jag är diskret, som sagt. Kommer jag på att jag glömt mobilen i fickan på jackan i bagagehyllan bökar jag mig inte ut för att gräva fram den och slå av den, men inte heller sitter jag och Facebookar att vi just lyfter.

"Don't be a dick", som Wil Wheaton brukar sammanfatta sin filosofi. Skulle inte falla mig in att framstå som respektlös mot personalen eller att göra andra nervösa. Men inte heller lägger jag ner nån energi på att följa meningslösa regler.

Toppen