Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Ett problem är att den "vanlige" turisten/affärsresenären inte förväntar sig att vara på sin vakt när man väljer taxi i Sverige och därför kanske inte är lika uppmärksam som på andra ställen i världen. Situationen på Arlanda är direkt pinsam.
 
Jag har använt Uber sedan deras introduktion till Stockholm, och håller med i viss kritik, men måste säga att jag föredrar numera Uber och Bolt framför andra aktörer. Detta då priset är bättre med Uber, men också då jag upplever att det är samma typ av förare, de kör efter GPS och hittar inte, och i slutändan (och varför jag använder uber mest) gillar jag inte betalnings processen i slutet.

Nu har jag förmånen att en i familjen är åkare, och när det gäller Arlanda turerna så har jag inte behövt förboka då det nästan alltid står en bil redo.

Att tillägga är att jag mer eller mindre aldrig åker Uber X eller de billigaste alternativen - vilket gör att det aldrig är en söndersutten prius, eller en förare med låga betyg.
 
och i slutändan (och varför jag använder uber mest) gillar jag inte betalnings processen i slutet.
Men det får du ju inte heller om du använder bokningsapparna från de större Svenska bolagen, väl? Där får du fastpris direkt, eller så kan du välja fastpris/taxameter, men betalningen kan du ju sköta helt i appen.

Att "plocka en taxi på gatan" har jag helt slutat med i Stockholm, just av dessa anledningar... Och på Arlanda kan man ju betala förbokningsavgiften för att slippa gå ut i det pinsamma kaoset (då brukar man ju gå ut i en annan dörr).

Att tillägga är att jag mer eller mindre aldrig åker Uber X eller de billigaste alternativen - vilket gör att det aldrig är en söndersutten prius, eller en förare med låga betyg.
Just under pandemin tycker jag Uber X har funkat bättre än vanligt i Stockholm -- pga den lägre efterfrågan får man ofta(st) en bil som normalt inte skulle kört för UberX utan bara de högre nivåerna, vilket maxar price/performance!
 
Men det får du ju inte heller om du använder bokningsapparna från de större Svenska bolagen, väl? Där får du fastpris direkt, eller så kan du välja fastpris/taxameter, men betalningen kan du ju sköta helt i appen.

Att "plocka en taxi på gatan" har jag helt slutat med i Stockholm, just av dessa anledningar... Och på Arlanda kan man ju betala förbokningsavgiften för att slippa gå ut i det pinsamma kaoset (då brukar man ju gå ut i en annan dörr).


Just under pandemin tycker jag Uber X har funkat bättre än vanligt i Stockholm -- pga den lägre efterfrågan får man ofta(st) en bil som normalt inte skulle kört för UberX utan bara de högre nivåerna, vilket maxar price/performance!

Har alltid ett fast pris med Uber, det är väldigt sällan jag har några avvikelser från priset som jag fick när jag bokade, om det någon gång varit det har jag ifrågasatt priset i appen och sen har det antigen givit mig en bra förklaring eller så har de sänkt priset.

jag har ett relativt bra betyg på Uber så X brukar ju bli en e-klass eller liknande.
 
Ett problem är att den "vanlige" turisten/affärsresenären inte förväntar sig att vara på sin vakt när man väljer taxi i Sverige och därför kanske inte är lika uppmärksam som på andra ställen i världen. Situationen på Arlanda är direkt pinsam.

Just därför kan jag tänka mig att Uber är det ultimata företaget. Finns i hela världen och funkar likadant. Kontanter behövs aldrig och fysiskt kort behövs inte heller. Pengarna dras från dit konto med fast pris, oavsett hur lång tid körningen tar. Man har också namn och bild på föraren.

Åker jag utomlands kör jag alltid med Uber av ovan anledningar istället för att krångla men alla länders olika taxisystem.
 
Toppen