Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Detta har visserligen inte med situationen på Arlanda att göra men i Brasilien där jag befinner mig just nu har de ett system som fungerar alldeles utmärkt. Efter att ha plockat ut väskorna går man fram till taxi disken och talar om vart man vill åka, betalar efter en prislista som är synlig, får ett kvitto i handen och traskar ut genom dörren. Strax därefter blir man hänvisad till rätt taxi av taxivärden alternativt blir man hämtad av chauffören vid disken. Väldigt smidigt och som besökare behöver man inte oroa sig för att ha betalat ett överpris för sin resa. Med tanke på att Sverige i många lägen vill vara ett föregångsland känns det ju lite märkligt att ett land som Brasilien hanterar detta bättre :eek: Fast å andra sidan är väl Brasilien van att hantera miljontals tursister varje år antar jag :)

Detta har visserligen inte med situationen på Arlanda att göra men i Brasilien där jag befinner mig just nu har de ett system som fungerar alldeles utmärkt. Efter att ha plockat ut väskorna går man fram till taxi disken och talar om vart man vill åka, betalar efter en prislista som är synlig, får ett kvitto i handen och traskar ut genom dörren. Strax därefter blir man hänvisad till rätt taxi av taxivärden alternativt blir man hämtad av chauffören vid disken. Väldigt smidigt och som besökare behöver man inte oroa sig för att ha betalat ett överpris för sin resa. Med tanke på att Sverige i många lägen vill vara ett föregångsland känns det ju lite märkligt att ett land som Brasilien hanterar detta bättre :eek: Fast å andra sidan är väl Brasilien van att hantera miljontals tursister varje år antar jag :)

Var ett likande system när jag var i Santiago för några år sedan.

Jag åkte med en väldigt trevlig taxiförare i Stockholm, han berättade att han vid ett tillfälle plockat upp en kund i Täby Kyrkby som skulle till Arlanda. Väl framme vid Arlanda var kunden enormt tacksam att resan inte kostade 2 300 SEK, men han tyckte att det var konstigt att han inte fick se Globen på vägen till flygplatsen då han några dagar tidigare såg Globen under resan mellan Arlanda och Täby Kyrkby... :)

Det är helt galet om detta är sant! Hur kan man sova gott om nätterna om man lurar sina kunder på detta sättet?

Jag såg dessa reklamdekaler på golvet på Terminal 5 ankomsthallen, på väg mot taxikön.
Det står i olika språk och det kan ge utländska gäster indikation om hur mycket en resa till stan det skulle kosta.

Arlanda - taxireklam.jpg

Problemet återstår dock att utländska gäster inte vet om det finns gott om oseriösa taxifirmor ute på taxikön...

Toppen