Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Det är en fri marknad, ja. Men för att lyckas långsiktigt i affärer gäller det att få till win-win situations. Blåser man någon och denne får reda på det i efterhand så är det väl inte så troligt att man gör affärer igen. Inget man bygger om en långsiktig affärsrelation på.

Nej visst är det så, och om någon blir blåst drabbar det troligtvis mer än bara den chaffören då kunden kanske slutar åka taxi. Och Swedavia kanske borde ta sitt ansvar i fråga och se till att det bara är seriösa aktörer på exempelvis Arlanda då.

Klart man kan bli lurad om man inte vet vad som anses som normalt pris, men fortfarande det är väl ditt ansvar att kolla upp det? Jag tycker själv att det är helt okej att ta ut vilket pris som helst, oavsett om det gäller taxi eller en macka på 7/11 det är en fri marknad och ingen som tvingar dig att använda tjänsten/produkten.

Och det gäller att vara påläst och jämföra, oavsett vad det gäller. Likaväl kan du väl inte åka till Thailand och hoppa in i valfri taxi och tro du ska få bästa pris. Man frågar vad som gäller, accepterar man inte tar man nästa. Så svårt är det väl inte?

Det är väl ändå lite skillnad på produkter där man i förväg vet priset än taxiresor där man får slutsumman på destinationen. Att få veta priset på sitt biobesök i efterhand hade nog inte varit populärt...

Sen är det väl så att konceptet "fria-marknaden" inte är rimligt i vissa situationer.

Man är enligt lag ansvarig om man köpt en oskäligt billig produkt (risk för stöldgods etc). Man ska alltså veta vad som är orimligt billigt, men man ska inte kunna orientera sig om vad som är orimligt högt pris?

Det är väl ändå lite skillnad på produkter där man i förväg vet priset än taxiresor där man får slutsumman på destinationen. Att få veta priset på sitt biobesök i efterhand hade nog inte varit populärt...

Sen är det väl så att konceptet "fria-marknaden" inte är rimligt i vissa situationer.

Man är enligt lag ansvarig om man köpt en oskäligt billig produkt (risk för stöldgods etc). Man ska alltså veta vad som är orimligt billigt, men man ska inte kunna orientera sig om vad som är orimligt högt pris?

Frågan kvarstår, varför frågar du inte om pris innan du hoppar in?

Moment 22. Jag föreslår att vi släpper denna detalj i den för övrigt intressanta diskussionen innan stämningen sjunker.

Jag tror att många faktiskt frågar. Vad lönar det sig dock att fråga om det ändå är taxametern som i slutändan styr? Givetvis har du rätt i att man bör vara insatt, men det är ju omöjligt att ha stenkoll på allt, alltid. Speciellt om det är i ett främmande land. Jag anser att det finns gränser och att man i ett civiliserat land förmår att hantera detta på ett sådant sätt att det inte går överstyr. Klarar man det i "tredje världen" så klarar man det i Sverige också.

Sedan bör man kanske fråga sig om det alltid ska vara ett jäkla hagglande om allt, från smörgåsar till taxiresor. Det blir ju bara tröttsamt och ingenting blir gjort. Är det då ett "utvecklat" land där man mer eller mindre ska kunna "lita" på att saker och ting sker på ett för många standardiserat, västerländskt sätt? Ser det det bra ut utanför Arlanda och på andra ställen där det skriks och härjas och bråkas? Nej, jag tycker inte det.

Bra och framgångsrik företagsamhet bygger i längden inte på att ständigt leta nya kunder och direkt behandla dem illa genom att ta ut ockerpriser och bråka. Det leder heller inte till att stärka bilden av Sverige som ett trevligt och värdigt resmål.

Det var lite av samma tjafs senast jag skulle hem kl 24.00 en Söndag från Landvetter. Jag håller mig uteslutande till Taxi Kurir/Göteborg så när jag går förbi Mini taxis bilar så ska förstås en nisse käfta och argumentera.

Svaren brukar knappast överensstämma med vad slutpriset blir när man kommer till destinationen.. Det vet jag av erfarenhet, inte bara i Sverige.

Jag kommer inte att försvara att vissa utnyttjar den fria marknaden för att göra pengar på folk i beroendeställning (turister). För att ett kort tag vara fördomsfull är det en ganska koncentrerad etnicitet på dessa taxichaufförer också (Jag är själv utlänning).

Jag tycker mycket väl att man kan likna det vid försäljare som försöker kränga på äldre damer/herrar saker via telefon. Det är klart att det finns möjligheter att säga nej.....men det är sällan en jämnvikt mellan säljare och köpare i dessa situationer.

Det är precis det här jag var med om i ALLA situationer i Budapest, en stad jag därför aldrig kommer besöka igen. Ständiga försök att lura folk på pengar, i situationer där man både språkligt och rättsligt var hjälplös.

Risken är att Sverige blir ett land utan turister och med välmående taxichaufförer. Att försvara den fria marknadens ständigt dominanta ställning blir att göda bedragare.

Givetvis får man ha olika åsikter i frågan, det är ju en rent politisk ståndpunkt :) Det räcker med att det nästan blev slagsmål på ARN ;)

Last edited:
Moment 22. Jag föreslår att vi släpper denna detalj i den för övrigt intressanta diskussionen innan stämningen sjunker.

Iofs, fast det är ju ändå trådens kärna? :) Men det är klart.....antar att tråden inte kommer göra att meningsskiljaktigheterna suddas ut:p

Last edited:
Jag tror en stor del i problemet är att man inte förväntar sig att bli lurad i Sverige. I Thailand eller stora delar av Afrika förväntar jag mig att taxichauförerna försöker lägga på 1000% eller så, men inte i Stockholm. Detsamma gäller nog många turister, som är vana vid en mer reglerad marknad.

Toppen