Senaste nytt

Håller flygvärdinnorna koll? - Award eller Revenue?

Jag upplevde att jag fick rätt trött service i min senaste (och första) LH first awardresa. Sen om det berodde på att jag reste på award eller att de rent generellt var trötta ombord är givetvis svårt att säga. Men nog kändes det som att vissa andra i kabinen fick lite mer påpassning och lite mer glada miner från personalen. Och ja jag var både hel och ren.

Det ska inte vara skillnad så klart men jag fick en opup på AF CDG-CPH och när jag bad om bubbel som alla andra fått serverat så blev det en liten paus och en "min" och sedan så fick jag det men det kändes som det hängde ihop med att jag var en som fått det gratis...

Jag fick en opup på KL ARN-AMS tidigare i höstas. Vid gaten förklarade man att det inte var säkert att C-frukosten skulle räcka till mig, vilket jag förstås hade förståelse för. Ombord är det första FA säger att "you have been informed that there is no breakfast for you, correct?". Jag svarade att jag hade blivit informerad om att risken fanns, och frågade om det fanns någonting som jag kunde få. Kaffe var inga problem, men därefter behövde besättningen kolla om det fanns någon smörgås kvar efter att ekonomikabinen serverats. Fick till slut en typisk KL-äggmacka.

Man får förstås ha förståelse för att de inte lastar på C-mat för eventuella opups, men vad jag finner lite märkligt i situationen är att de två damerna på raden bakom mig direkt tackade nej till C-frukosten. I det läget borde det ju faktiskt ha funnits något över. Hur som helst, ingen big deal på en så kort flight (och rad 1 känns ju instinktivt mycket trevligare än rad 14).

Jag fick en opup på KL ARN-AMS tidigare i höstas. Vid gaten förklarade man att det inte var säkert att C-frukosten skulle räcka till mig, vilket jag förstås hade förståelse för. Ombord är det första FA säger att "you have been informed that there is no breakfast for you, correct?". Jag svarade att jag hade blivit informerad om att risken fanns, och frågade om det fanns någonting som jag kunde få. Kaffe var inga problem, men därefter behövde besättningen kolla om det fanns någon smörgås kvar efter att ekonomikabinen serverats. Fick till slut en typisk KL-äggmacka.

Man får förstås ha förståelse för att de inte lastar på C-mat för eventuella opups, men vad jag finner lite märkligt i situationen är att de två damerna på raden bakom mig direkt tackade nej till C-frukosten. I det läget borde det ju faktiskt ha funnits något över. Hur som helst, ingen big deal på en så kort flight (och rad 1 känns ju instinktivt mycket trevligare än rad 14).

Svagt av KL! Du borde iaf kunnat fått Economy frukosten direkt, för den bör de ju ha lastat på tillräckligt av.

Har inte så mycket erfarenhet av C, men när jag åkte med LX intra Europa på två Business Saver biljetter så märkte jag absolut ingen skillnad på service, alla C-pax fick samma uppmärksamhet och sköttes efter radordning.

Det varierar från flygbolag till flygbolag. När jag sneglat på manifesten på Lufthansa har jag inget minne av att det stått, det framgår bara om man har bonuskort/status samt om man reser på någon form av ID-biljett (+ ev VIP-info).

Flög Lufthansa i C (inom Europa) och det fanns för lite mat lastat. Eller snarare så hade de fyllt på i sista stund med mer mat, men de brickorna höll inte lika hög standard.
Jag hörde flygvärdinnorna diskutera i galleyt vilka passagerare som skulle bli utan den riktiga maten. Verkade som att det var ett par uppgraderade passagerare samt en award och de fick den sämre brickan.

Flög Lufthansa i C (inom Europa) och det fanns för lite mat lastat. Eller snarare så hade de fyllt på i sista stund med mer mat, men de brickorna höll inte lika hög standard.
Jag hörde flygvärdinnorna diskutera i galleyt vilka passagerare som skulle bli utan den riktiga maten. Verkade som att det var ett par uppgraderade passagerare samt en award och de fick den sämre brickan.

Känns som min senaste LH C inom Europaflygning, tyckte brickan kändes som "den sämre", nu vet jag varför! :)

Numera finns ju ett flertal flygbolag som använder ipads ombord (BA, KLM m.fl) där det säkert går att få fram betydligt mer info om passagerarna med några knapptryckningar. På de flygbolag som inte använder ipads finns oftast en längre mer komplett passagerarlista som vad jag sett för det mesta aldrig används utan bara finns som referensmaterial vid behov. På den mindre statuslistan som hänger i business eller first galleyt finns dock sällan mer info än stolsnummer, namn och status.

På Lufthansa har jag förresten även sett info om VIP-passagerare, såg en gång info bredvid ett kvinnonamn "känd violinist".

På SAS manifest står det bara FF status.
ID passagerare står också alltid med. Finns olika koder beroende på vilken typ av biljett man åker på (i tjänst/privat, bokad/stand-by etc). Jag har själv åkt på ID-biljett en handfull gånger och var lite lustigt när det stod både ID och SK*G bredvid mitt namn. ID-passagerare har alltid lägst prioritet vid överbokning etc medan *G har det exakt motsatta.

LX har ju en annan process än LH. LX har ett separat dokument (inte manifestet) där de fyller i meal selection för hand. Där skriver de även in rev/award/upgrade och status för hand.
Jag har sett liknande på bl.a. Thai, ANA och Singapore Airlines. Fast samtliga dessa vill jag minnas har färdigskrivna papper, dvs skrivaren på flygplatsen skriver ut så det blir ett färdigt formulär med namn, status och sedan tomma fält att fylla i måltiderna. Sedan sätts dessa upp på väggen i galleyt, praktiskt både för att hålla koll på mat och dryck men även för att personalen ska kunna få snabb repetition på passagerarens namn (främst i F) innan man går ut i kabinen. Fast kan inte minnas något om award/uppgradering.

Exakt samma sak brukar hända mig när jag flugit i LH C intra europa.
Det är dock ingen passagerarlista/statuslista i traditionell bemärkelse utan ett telex/pm (vad det nu kallas) som skickas till flygplanet under själva flygningen (eller i slutet av den vid längre flygningar) och skrivs ut på den lilla skrivaren inne i cockpit.

Toppen