Senaste nytt

Häva ett köpa av eurobonus poäng

Ledhund

Medlem
Hej!

Jag undrar om det går att genomföra följande scenario:

- Köpa tex 5000st eurobonuspoäng hos SAS.
- Boka sin avsedda bonusresa med de poängen man köpt och andra man har tjänat in + 2-4-1 voucher.
- Kort efter detta få in motsvarande 5000st bonuspoäng tex från varva en vän eller från amex sweep.
- Inom 14dagar häva köpet av eurobonuspoäng hos SAS och få tillbaka pengarna.

Det vill säga, gör SAS skillnad på köpta eurobonuspoäng och intjänade om man önskar häva sitt köp av bonuspoäng inom 14 dagar?

Det står inte explicit på hemsidan att detta inte skulle gå, men undrar om någon här har erfarenhet av att det funkar.
 
Hej!

Jag undrar om det går att genomföra följande scenario:

- Köpa tex 5000st eurobonuspoäng hos SAS.
- Boka sin avsedda bonusresa med de poängen man köpt och andra man har tjänat in + 2-4-1 voucher.
- Kort efter detta få in motsvarande 5000st bonuspoäng tex från varva en vän eller från amex sweep.
- Inom 14dagar häva köpet av eurobonuspoäng hos SAS och få tillbaka pengarna.

Det vill säga, gör SAS skillnad på köpta eurobonuspoäng och intjänade om man önskar häva sitt köp av bonuspoäng inom 14 dagar?

Det står inte explicit på hemsidan att detta inte skulle gå, men undrar om någon här har erfarenhet av att det funkar.

Korta svaret är: Nej.

Långa svaret från villkorssidan: Villkor | SAS EuroBonus Shop

5.3 ÅNGERRÄTT
Om du ångrar det du har beställt och det redan har skickats så har du 14 dagars returrätt enligt Konsumentköplagen från den dag du tagit emot varan eller hämtat ut den på uthämtningsstället. Villkoret är givetvis att varan är oanvänd och att den returneras komplett i sitt originalemballage. Bifoga följesedeln/kvittot som medföljer leveransen. Ångerrätten gäller dock inte: (a) varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel; (b) varor med bruten plombering som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (t.ex. underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor och fotbad); (c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal; (d) ljud- eller bildupptagningar (t.ex. en CD-skiva) eller datorprogram med bruten plombering; eller (e) digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (t.ex. datorprogram, applikationer, spel, musik, presentkort, värdecheckar, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning, direkttillgång eller direktuppspelning). Vid köp av digitala produkter godkänner du att leveransen påbörjas vid slutförandet av köpet. På hygienartiklar och förbrukningsartiklar gäller inte ångerrätten om förpackningen är bruten. Återbetalning av produkten sker via Awardit CLS . Enligt ångerrätten får du själv stå för returkostnaden. Skulle varan skadas eller komma bort då du återsänder den till Awardit CLS så är du betalningsansvarig. Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskott eller rek. Återbetalning utgår först när returen kommit till vårt lager och betraktas som godkänd i enlighet med ovanstående villkor. Observera! Returer ska alltid meddelas kundtjänst innan eventuell återsändelse av produkter sker.
 
Tack.

Då faller detta alltså under punkt (e)? Men om jag inte använder poängen som jag köpt så går dom att returnera inom 14 dagar?

Med andra ord öronmärker SAS just dom köpta eurobonuspoängen och vilka som ur duger inte att lämna åter?
 
Korta svaret är: Nej.

Långa svaret från villkorssidan: Villkor | SAS EuroBonus Shop

5.3 ÅNGERRÄTT
Om du ångrar det du har beställt och det redan har skickats så har du 14 dagars returrätt enligt Konsumentköplagen från den dag du tagit emot varan eller hämtat ut den på uthämtningsstället. Villkoret är givetvis att varan är oanvänd och att den returneras komplett i sitt originalemballage. Bifoga följesedeln/kvittot som medföljer leveransen. Ångerrätten gäller dock inte: (a) varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel; (b) varor med bruten plombering som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (t.ex. underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor och fotbad); (c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal; (d) ljud- eller bildupptagningar (t.ex. en CD-skiva) eller datorprogram med bruten plombering; eller (e) digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (t.ex. datorprogram, applikationer, spel, musik, presentkort, värdecheckar, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning, direkttillgång eller direktuppspelning). Vid köp av digitala produkter godkänner du att leveransen påbörjas vid slutförandet av köpet. På hygienartiklar och förbrukningsartiklar gäller inte ångerrätten om förpackningen är bruten. Återbetalning av produkten sker via Awardit CLS . Enligt ångerrätten får du själv stå för returkostnaden. Skulle varan skadas eller komma bort då du återsänder den till Awardit CLS så är du betalningsansvarig. Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskott eller rek. Återbetalning utgår först när returen kommit till vårt lager och betraktas som godkänd i enlighet med ovanstående villkor. Observera! Returer ska alltid meddelas kundtjänst innan eventuell återsändelse av produkter sker.
Dock skriver SAS så här om att köpa Eurobonus extrapoäng:
Vanliga frågor & svar | SAS EuroBonus Shop

Kan jag ångra mitt köp eller transferering av EuroBonus Extrapoäng?
Det är möjligt att ångra köpet eller transfereringen av Extrapoäng upp till 14 dagar efter inköpsdatum. Kontakta i sådant fall oss här och ange EuroBonusnummer och information om transaktionen. Det går endast att ångra hela transaktionen, inte enbart delar av den. Finns inte poängen för hela transaktionen kvar på ditt konto är det inte möjlighet att ångra köpet.

Så frågan är om det räcker att det finns minst >= 5000 Eurobonuspoäng på kontot när man vill ångra, eller om den möjligheten försvinner om poängen har använts och andra poäng kommit tillbaka. D.v.s. om man kan "låna poäng" i upp till 14 dagar genom att göra ett köp som man sedan ångrar.
 
Dock skriver SAS så här om att köpa Eurobonus extrapoäng:
Vanliga frågor & svar | SAS EuroBonus Shop

Kan jag ångra mitt köp eller transferering av EuroBonus Extrapoäng?
Det är möjligt att ångra köpet eller transfereringen av Extrapoäng upp till 14 dagar efter inköpsdatum. Kontakta i sådant fall oss här och ange EuroBonusnummer och information om transaktionen. Det går endast att ångra hela transaktionen, inte enbart delar av den. Finns inte poängen för hela transaktionen kvar på ditt konto är det inte möjlighet att ångra köpet.

Så frågan är om det räcker att det finns minst >= 5000 Eurobonuspoäng på kontot när man vill ångra, eller om den möjligheten försvinner om poängen har använts och andra poäng kommit tillbaka. D.v.s. om man kan "låna poäng" i upp till 14 dagar genom att göra ett köp som man sedan ångrar.

Precis det jag undrar!

Möjligt användningsområde är ju att kunna låna upp lite poäng när man ser att sin önskade resa dyker upp om man vet att rätt antal poäng ändå kommer in inom kort men inte snart nog.
 
Beroende på hur du köper det kan det vara värt att kolla villkoren där. Att göra ett köp med från början avsikt att häva det kan vara förbjudet.
 
Avsikten är ju såklart att använda poängen man köpt. Men omständigheterna kan ju ändras och man kanske behöver få tillbaka pengarna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen