Senaste nytt

Hälsodeklaration Mexiko?

Johanna

Medlem
Är det någon som fyllt i en hälsodeklaration för att komma in i Mexiko där man får QR-kod? Kommer behöva fylla i en och tänkte se om det är någon som har erfarenhet och säga om det är något man ska tänka på
 

Hachans

Medlem
Ja, jag har gjort det. Plattformen fungerar minst sagt svajigt.

Men om den fungerar så ska den fyllas i tidigast 24 timmar innan inresa.

Om den inte fungerar - gå inte in i panic mode som jag gjorde den första gången. De är medvetna om plattformens svajighet både ombord och hos incheckningspersonalen. Har flygbolaget då tänkt till så har de lastat pappersvarianten så det går snabbt i immigrationen ändå. Har de missat att lasta (Lufthansa, jag tittar på er...) så kommer det ta lång tid i kön men är egentligen inga problem mer än att man får stå och titta på folk länge.

Tänk på att en ny deklaration ska fyllas i varje gång du flyger - även inrikes och transfer. Funkar inte formuläret online så finns det pappersversioner vid incheckningen.

Kontrollen av dessa är lite slumpmässig. På min inresa kollades de men efter det var det ingen som kollade, men har hört folk som fått vända i security och gå tillbaka och fylla i den.
 

Johanna

Medlem
Ja, jag har gjort det. Plattformen fungerar minst sagt svajigt.

Men om den fungerar så ska den fyllas i tidigast 24 timmar innan inresa.

Om den inte fungerar - gå inte in i panic mode som jag gjorde den första gången. De är medvetna om plattformens svajighet både ombord och hos incheckningspersonalen. Har flygbolaget då tänkt till så har de lastat pappersvarianten så det går snabbt i immigrationen ändå. Har de missat att lasta (Lufthansa, jag tittar på er...) så kommer det ta lång tid i kön men är egentligen inga problem mer än att man får stå och titta på folk länge.

Tänk på att en ny deklaration ska fyllas i varje gång du flyger - även inrikes och transfer. Funkar inte formuläret online så finns det pappersversioner vid incheckningen.

Kontrollen av dessa är lite slumpmässig. På min inresa kollades de men efter det var det ingen som kollade, men har hört folk som fått vända i security och gå tillbaka och fylla i den.
Tack, nu är det 12 timmar innan flyget avgår som man tidigast kan fylla i. Då kommer jag sitta på IST flygplats. Provfyllde i de och det var några konstigheter som födelsedatum så kunde jag bara välja siffror med pilar och det var otydligt om de vill ha mitt födelseår eller hur många år jag är. Sen var det 3 hälsofrågor varav på 2 kunde jag bara svara ja/nej men det stod inte vad jag svarade på. Känns lite risky. Kommer du ihåg vad man svarade på?
 
Tack, nu är det 12 timmar innan flyget avgår som man tidigast kan fylla i. Då kommer jag sitta på IST flygplats. Provfyllde i de och det var några konstigheter som födelsedatum så kunde jag bara välja siffror med pilar och det var otydligt om de vill ha mitt födelseår eller hur många år jag är. Sen var det 3 hälsofrågor varav på 2 kunde jag bara svara ja/nej men det stod inte vad jag svarade på. Känns lite risky. Kommer du ihåg vad man svarade på?

Du klanske kan visa några printscreens?
 

Hachans

Medlem
Tack, nu är det 12 timmar innan flyget avgår som man tidigast kan fylla i. Då kommer jag sitta på IST flygplats. Provfyllde i de och det var några konstigheter som födelsedatum så kunde jag bara välja siffror med pilar och det var otydligt om de vill ha mitt födelseår eller hur många år jag är. Sen var det 3 hälsofrågor varav på 2 kunde jag bara svara ja/nej men det stod inte vad jag svarade på. Känns lite risky. Kommer du ihåg vad man svarade på?

Jag kommer inte ihåg exakt vad frågorna är. Kan du kopiera in dem?

Och sen bara för att dubbelkolla - är du på den officiella riktiga sidan?
 

Johanna

Medlem
Bra tips med skärmdump. Så här ser det ut. En del är självklara och även jag klarar dom sen blir det lite otydligt.

Sidan jag hittat är den här. Det är den enda jag hittat där jag kan fylla i något.
Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.35.52.png

Sen kommer själva formuläret.
Första delen
Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.37.01.png


sen ska jag fyll i namn. Det går bra ända tills vi kommer till personal data birthday day. Här kan jag bara trycka på pilar och få fram siffror. Som jag förstår det tvåsiffrigt. Är det då hur många år gammal jag är eller vilket år (sista siffrorna) som jag är född?
Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.37.32.png




Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.37.44.png


sen kommer vi till hälsofrågorna. Där jag måste svara på något som jag inte vet vad det är men jag ska svara ja/nej. Det är hälsofråga 2 och 3 som jag inte förstår vad jag svarar på

Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.38.03.png


Skärmavbild 2021-07-01 kl. 18.38.37.png
 

Hachans

Medlem
Det där ser ut som att något är trasigt. Prova igen senare. Helt knasigt att de inte ens flera månader senare kan få det att funka ordentligt.
 
Toppen