Senaste nytt

Guldfeber i Giza – eller adieu Senator

Kris

Medlem
Episod 1: Från schweizisk ordning till egyptiskt kaos - eller krama den sista guld-citronen

Det sägs att man ska sluta på topp. Jag valde att sluta i Kairo. Minns ni sommarens rapport? [Sista dansen 2025 – följ med innan bonusfesten är över]. Den resan var ett vemodigt farväl till bl.a. åratal av Amex 2-4-1-frossande. Nu var det dags för ett farväl till... Jag har nämligen nått nästa vägs ände med Star Alliance gold. Min och Juniors Lufthansa Senator-status sjunger på sista versen. Innan guldglansen falnar och jag förvisas till de vanliga dödligas köer, kände jag ett desperat behov av att krama ur den sista lilla droppen ur citronen.

Resmålet är ett jag grubblat på ett tag. Ett stort tack till alla er på forumet som kom med inspel och expertis i min [rådfrågningstråd om Kairo]. BC at its best! Jag ska vara ärlig: den samlade expertisen här på forumet intog en klädsamt avvaktande hållning, en sorts artig ”lycka till, du lär behöva det”-vibe. De flesta av mina vänner utanför denna bubbla var däremot mer tydliga: de tyckte idén var fullständigt vansinne. Men när tillräckligt många avråder från något, så blir jag ju bara mer sugen på att testa...

Resan söderut - Swiss economy class CPH-ZRH-CAI
Valet föll naturligt på Swiss. Om man ska ta farväl av sin status vill man göra det med stil, och Swiss lounger i Zürich är den perfekta kulissen för en svanesång. Fanns direktflyg med Egypt Air till cirka 3x pris... Fick bli en övernattning i Zürich istället.

Vi mjukstartade med en positioneringsflight och en natt på Radisson Blu ZRH. Med kids i släptåg är smidighet hårdvaluta. Att kunna rulla väskorna direkt in i lobbyn utan en enda Uber-diskussion (mer om de diskussionerna i senare episod...) är värt varenda poäng.

PXL_20251225_204224717~2.jpg

Den korta promenaden en rulltrappa ner från ankomst till Radissons lobby. Smidigt!

Morgonen efter var det dags för den heliga ritualen. Rulltrappan ner och in i terminalen. Fast track med Senatorkort och kosan styrdes rappt mot E-gaterna. Vi stod vid dörren till Senator-loungen precis när de slog upp portarna kl 06:00.

PXL_20251226_043238815~2.jpg

Efter en kort natts sömn, promenad i retur till terminalen

PXL_20251226_051808655.jpg

Folktom Senatorlounge vid E-gates

PXL_20251226_050404243.jpg

Finfint frukostutbud denna arla morgonstund

PXL_20251226_050355326.jpg

Lät fikat stå... Men fanns för hugade spekulanter

PXL_20251226_052934013.jpg

Även stora julgroggen fanns vid behov. Med instruktioner!

PXL_20251226_051925737.jpg

Lika så whiskeybaren blev obesökt denna gång

Det är något djupt tillfredsställande med att sitta där i lugnet, se planen vakna till liv på plattan och veta att man snart ska byta ut den här kirurgiska Schweiziska ordningen mot Kairos förmodade totala anarki. Trots arla morgonstund maxade kidsen utbudet av schweizisk choklad och jag själv satt mest och försökte memorera känslan av Group 2 Priority Boarding en sista gång. För nu i alla fall...

Själva flygningarna med Swiss i economy var inget att skriva hem om. De gjorde jobbet som förväntat.

PXL_20251226_063113444.NIGHT~2.jpg

Soluppgång efter take off från Zürich Bergsutsikt

PXL_20251226_063706611.jpg

Via berglandskap

PXL_20251226_094431626~2.jpg

Approach Kairo och det grå-bruna landskapet

PXL_20251226_094510359~2.jpg

Landningsdags i Kairo. En flygplats omgiven av.... sand!

PXL_20251226_100332728~3.jpg

Kort promenad genom terminal 3 följt av en smidig immigration med fysiska pappersformulär.

När hjulen tog mark i Kairo byttes den schweiziska chokladen snabbt ut mot doften av bränd diesel och sand. Immigrationen var en smidig dans med pappersformulär, men det var först när vi klev ut genom skjutdörrarna vid arrivals som den egyptiska verkligheten slog emot oss. Utanför väntade en armé av taxichaufförer som alla ville vara vår bästa vän, en Uber-app som kämpade för sitt liv i kaoset och en ljudmatta av tutande som skulle få en vuvuzela-orkester att framstå som en vaggvisa.

PXL_20251226_110349395.jpg

En smidig Uber-tur in mot stan. Alltså, när man väl hittat chauffören i kaoset vid arrivals.

Snart byts Lindt ut mot Koshary och schweizisk precision mot egyptisk... personlighet. I nästa episod checkar vi in på ”The Grande Dame”, inspekterar söndertvättade handdukar och inser att min jakt på det perfekta frukost-ägget precis tagit en vändning mot det katastrofala. Buckle up and stay tuned for more...

Fantastisk! Jeg ville selv vælge samme omvej som dig til Cairo, selvom den direkte forbindelse med Egypt fungerer fint. Mere eventyr, mere luksus før korthuset falder...God tur!

Episod 2 - Sviter i sviter av årens slitage eller Grand Dame med grandios utsikt
Väl framme i Kairo rullade vi fram till Semiramis InterContinental. Det här är en "Grand Dame" i ordets rätta bemärkelse. Ståtlig på håll, men tittar man nära ser man att sminket börjat krakelera en smula.

Först en reflektion över prissättningen. Hotellet matchar glatt prisnivåerna på IC Barclay i New York, vilket i en lokal egyptisk kontext känns fullständigt oskäligt. Genom att bränna en Royal Ambassador Free Night (en förmån som är svår att använda på IC nu för tiden pga höga poängkostnader) och komplettera med några nätter för 40k poäng styck, lyckades jag balansera ekvationen. Nätterna 2025 för poäng (redan återkvalificerat) och 2026 revenue för att kicka igång årets statusjakt.

PXL_20260101_180905520.NIGHT-1.jpg

The Grande Dame i dunkel belysning. Redo för 2026!

PXL_20260101_074321743.jpg

Old school pompös foajé med bar

Uppgradering med utdelning
Trots att delar av bokningen var på poäng, levererade hotellet en rejäl uppgradering till en Nile Suite. Här snackar vi panoramautsikt som får en att glömma både prislapp och damm. Att ha Moder Nilen och hela stadssilhuetten som fondvägg från vardagsrummet var trevligt att vakna upp till, men skulle också senare visa sig vara praktiskt på nyårsafton. Rummen sjunger på sista versen. Stilen är gammal och rustik och i princip allt har naggande kanter (beyond patina). Finns inga nyrenoverade rum ännu (blir klart om ett år). Dock är det praktiskt med en rejäl svit när man reser med kidsen. Kunde med lätthet köra in extrasängar.

Som en del påpekat är det rökning tillåtet typ överallt. Brukar normalt reagera på detta, men själva rummet var ok, trots att bokningen (efter uppgradering) nämnde 'suite smoking'. Folk bolmade på friskt lite varstans. Med tanke på generell luftkvalitet i byn gör det kanske varken från eller till :)

PXL_20251228_182250064.NIGHT.jpg

Med balkong i två riktningar var det utsikt mot både Tahrir-torget...

PXL_20251228_182244128.NIGHT.jpg

... och Nilens bredder.

PXL_20251226_141753305~2.jpg

Kairotornet och lejonbron i dagsljus

PXL_20260101_183107948.jpg

Sovrum med rustikt möblemang

PXL_20251226_113947064.jpg

Vardagsrum i sviten. Man kan föreställa sig att viktiga bilaterala avtal slutits över det gigantiska askfatet i glas när det begav sig.

PXL_20251228_182233475.NIGHT.jpg

Kvällsutsikten var magnifik. Troligen var Greger & Co på jobb (105,6...)

PXL_20260102_062214721~2.jpg

Rum 555, eller the out of office suite som vi kallade den. Vi hade fullt upp att lära arabiska siffror och kidsen blev grymma på att avkoda det redan efter några dagar.

En lounge på villovägar
Club Intercontinental (likt större delar av hotellet) genomgår just nu en extremt välbehövlig renovering och var temporärt relokerad till våning 2. De gjorde ett tappert försök att hålla fanan högt i de tillfälliga lokalerna. Personalen var extremt generösa med takeaway-dryck, vilket innebar att vi kunde flytta Happy Hour till vår egen balkong med första parkett över Nilen. Med Egyptens mango-plantager inom räckhåll fanns det ad libitum färskpressad mangojuice. En klar favorit! Fick nog i mig en årskonsumption bara från loungen.

PXL_20251227_074915147.jpg

Temporära Club Intercontinental

PXL_20251226_150251168.jpg

Begränsad utsikt från loungen

PXL_20251228_062742419~2.jpg

Lounge-frukost med, som oftast, sämre utbud än frukostrestaurangen. Dock ett ess i rockarmen - lugn och ro. No zoo!

Barn är portade från loungen under cocktail hours. Istället blev vi elegant hänvisade till lobby-caféet där det dukades upp med varm mat och dryck i rikliga mängder. Kidsen blev rejält upassende, så det var inget direkt problem.

PXL_20251229_164439275.jpg

Loungeservice på kvällen

PXL_20251229_162124273.jpg

Mango å pilsner! What's not to like!

PXL_20251227_171753561.jpg

Semiskralt dryckesutbud i fika-krukan

PXL_20260101_131738754.jpg

Afternoon tea

Eggs Benedict-haveriet
Så till det viktigaste: frukosten. Om den lilla temporära loungen var en oas, var frukostbuffén ett slagfält. Kaotisk stämning, hög ljudvolym och en service som kämpade i motvind. Och min Eggs Benedict? Låt oss bara säga att jakten på världsklass fortsätter... Den var, för att tala klarspråk, riktigt jäkla usel. Men som vi snart skulle inse: frukostkaoset här var bara en lätt uppvärmning inför vad som väntade ute i byn...

PXL_20251227_070229744.jpg

En ytterst sorglig Eggs Benedict. Vet inte om jag vågar posta den i rätt tråd. Får se om jag tar mig mod...

Söndertvättat men strategiskt
Hotellet är i skriande behov av den pågående renoveringen. Allt från söndertvättade handdukar till sprickor i fernissan påminner om att glansdagarna ligger några decennier bakåt. Pool och gymmet på samma våning behöver också ett rejält ansiktslyft för att matcha prislappen. Poolområdet utomhus med utsikt över Nilen var ok mitt på dagen, men Kairo i december bjuder på en kylig kvällsluft som gör att man snabbt söker sig inomhus när solen är på väg ner.

PXL_20260101_153029453.NIGHT.jpg

Poolområdet på 4e våningen. Här vid stängning på kvällen. Byggnaden bredvid genomgår totalrenovering. Så rätt dyster vy i den riktiningen.

PXL_20251228_145658853.jpg

Utsikten åt andra håller var däremot nice

PXL_20260101_125715417.jpg

Antagningsprovet för anställning på 4e våningen inkluderar att fånga en duva med sina bara händer.

PXL_20251226_162248672.jpg

I ett relativt torrlagt land är hotellbarer en tillflyktsort. Sakara - pilsner i lokal tappning.

The verdict
Läget får 4 postryttare, precis vid Qasr El Nil-bron ('lejonbron') över mot Zamalek. Strategiskt perfekt för att ta sig runt, oavsett om man ska ut och sabla runt i gränderna i gamla staden eller söker en bättre middag. Lite stökig frukost. När renoveringen väl är klar och de nya rummen (som såg riktigt nice ut på bilderna) är i bruk, kommer Semiramis återigen bli en kraft att räkna med. Om loungen återetableras högt upp med utsikt, och kanske till och med terrass, så är det bingo!

Men man åker ju inte till Kairo för att bara sitta och titta på sprucket murbruk på hotell och ackumulera IHG-poäng. I nästa episod lämnar vi tryggheten, kastar oss in i Uber-rouletten och tar oss an staden som aldrig slutar tuta. Jetzt geht's Los! Stay tuned for more...

Tack för en intressant rapport, känner igen mycket. Var Kairo på en konferens i december 2010, några veckor innan allt brakade lös. Fenomenet med extrema priser på kedjehotellen existerade redan då. Andra får rätta mig om jag har fel, men i många Afrikanska länder verkar prissättningen hos de internationella kedjorna vara satt utifrån att "någon annan betalar". Ser fram emot fortsättningen.

Toppen