Senaste nytt

Guld till Diamant - värt mödan?

Fast soft landing kvalificerar ju inte dig till EBG for (SAS) life, och har du väl skaffat ett guld vill du nog jobba för att ha kvar det.

Jag kör numera bara medvetet upp till EBG, därefter BAEC till silver eller kanske guld, skulle man trilla över Diamond så må det vara hänt men det är inte drivande, inte ens med relativt mycket longhaul.
Helt enig:) Gå for SAS Gull og deretter begynner du å fly med BA for å status der. BA sølv er ca samme som SAS Gull. Men BA gull er jo på et heit annet nivå (mye bedre) Uansett så er fordelene med høyeste status i OneWorld mange flere enn de du kan få med Star Alliance, så hvis du kan velge så gå for BA Gull (One World Emerald):D

Fast soft landing kvalificerar ju inte dig till EBG for (SAS) life, och har du väl skaffat ett guld vill du nog jobba för att ha kvar det.

Jag kör numera bara medvetet upp till EBG, därefter BAEC till silver eller kanske guld, skulle man trilla över Diamond så må det vara hänt men det är inte drivande, inte ens med relativt mycket longhaul.
Jag kör samma strategi men lägger det på Thai då jag har märkt att det är det enda sättet att bli bra behandlad på thai dvs ha royal orchid gold.
Den nya perioden har en hel del BKK....

Jag har haft Diamond under några år som en följd av arbetsresor.

Några fördelar utöver garanti för "soft landing" har jag inte upplevt då alla resor bokas i Plus.

Om resandet ändras så kommer jag inte sträva efter att behålla Diamond, utan Gold räcker gott och väl såsom Eurobonus-upplägget är idag.

2016 diskuterades en hel del om vilka nya/extra förmåner som skulle komma för Diamond, men inget hände.

Finns det någon nackdel med Diamond - nej egentligen inte, men det är lika irriterande varje gång kortet inte känns igen av t ex tysk lounge-personal.

Helt enig:) Gå for SAS Gull og deretter begynner du å fly med BA for å status der. BA sølv er ca samme som SAS Gull. Men BA gull er jo på et heit annet nivå (mye bedre) Uansett så er fordelene med høyeste status i OneWorld mange flere enn de du kan få med Star Alliance, så hvis du kan velge så gå for BA Gull (One World Emerald):D
Men det resmömster som beskrivs är det ytterst tveksamt om det blir någon status hos British Airways. Är man mellan guld/diamond på sas kommer man inte bli guld på British Airways även om man lägger alla flighter dit. Snarare kommer han bli brons vilket inte är något speciellt.

Men det resmömster som beskrivs är det ytterst tveksamt ombokad det blir någon status hos British Airways. Är man mellan guld/diamond på sas kommer man inte bli guld på British Airways även om managed lägger alla flighter dit. Snarare kommer han bli brons vilket inte är något speciellt.

Nej, mitt exempel var att inte ens för en som reser relativt mycket så känns det värt att gå för Diamond. Borde då vara ännu mer o-värt för en som reser lite mindre.

Hur ser din familjesituation ut? Kan vara värt att ge respektive ett guldkort. Är ni fler i familjen så ger det loungeacess till totalt 4 pers.

Sen får du fundera över om det är värt pengarna och tiden borta från familjen?
Hej, är idag EBD och vi är 4 i familjen. Är det korrekt att familj enbart gäller i SAS lounge, dvs om vi mellanlandar i FRA kan jag inte gå in i SEN loungen med hela familjen?(barnen är 1år och 3år)

Hej, är idag EBD och vi är 4 i familjen. Är det korrekt att familj enbart gäller i SAS lounge, dvs om vi mellanlandar i FRA kan jag inte gå in i SEN loungen med hela familjen?(barnen är 1år och 3år)
Fråga kan man alltid, men det är +1 gäst om man går "by the book".

Det stämmer enligt reglerna. Händer ibland att personal ser mellan fingrarna/inte har hjärta neka en bättre hälft plus barn men enligt reglerna ska de bara släppa in tex dig och ett barn. Därför kan Diamond vara värt mödan då du kan ge bort ett guld till din partner som då får access till sig plus 1 och du oxå
Då har dig själv plus 1 via EBD (likställs med guld vad gäller lounge access på star alliance).

Enligt mig absolut inte värt det. Jag hade fortsatt som guld även kommande år. Utöver det hade jag istället lagt pengar på Amex Platinum som her betydligt fler reseförmåner än skillnaden mellan huld och diamant.

Det som hade fått mig att gå för diamant skulle vara om det saknades några få 1000 poäng. Då kan jag tycka att värdet motiveras.

Stort tack till alla era svar.
Det får bli ett stopp på jakten på baspoäng för året inser jag. Som det verkar reser jag inte nog mycket för att sikta in mig på någon annat bonusprogram just nu. Kanske är det helt enkelt klokare att lägga pengrna på ett Platinum istället.

Toppen