Senaste nytt

Guide till den perfekta resväskan - utan hjul

Tidigare använde jag ryggsäck men jag köpte en JAL axelväska när jag var i Japan sist.
Jag tycker att den fungerar bra för mitt behov.

tm_ブリーフケース_1.jpg

(Foto: Japan Airlines Press Release)

Jag har under ett tag letat efter en ny ryggsäck att använda på mina affärsresor då mina två tidigare ifrån Samsonite har utgått ur deras sortiment och det finns bara mindre varianter kvar. Jag har hitintills klarat mig bra med dessa Samsonite för en vecka ute (ut med fakiren på måndag och hemma på fredag kväll). Jag har letat högt (Tumi, fanns inget som var lagom stort och med lämpliga fack mm.) och lågt (give away ifrån Alcatel-Lucent på LTE India med förskräckliga färgkombinationer och tryck) och det mesta där i mellan utan att hitta något som jag tyckte var ok utan alltför många kompromisser. Jag var nära att börja använda väskan ifrån ALU innan jag hittade min nuvarande på ett mycket förvånande ställe: IKEA Family. upptacka-ryggsack-pa-hjul__0132507_PE287291_S4.JPG Först var jag mycket tveksam men efter en del undersökning så insåg jag att den i princip uppfyllde alla mina krav, förutom IKEA Family loggorna på dragkjedorna (men de kan jag ju ersätta med BC taggar ;)). På den resan fick jag även de fösta komentarerna på mina väska och den bestod i frågan om var man kunde köpa den perfekta väskan...

Sist jag var i FRA så såg jag i LH SEN lounge att det eventuellt fanns en LH väska som liknande denna som jag fåt titta mer på vid nästa besök.

Jag kommer leta vidare efter en bra väska då jag förutsätter att denna kommer gå sönder inom 12månader med aktivt resande och jag måste ha en shortlist för ersättare.

Raklödder är ett elände storleksmässigt. Ibland har man tur och hittar små flaskor. Jag brukar ofta skippa att packa raklödder. Med en bra hyvel fungerar det hyggligt att använda hotellets bodylotion.

Apoteket har jättebra, små flaskor med raklödder. Det enda problemet är att man alltid tar för mycket - det skummar mer än man tror så det behövs bara pyttelite.

Tvål och grävlingsborst har jag också kört med. En trevlig kombination. Nackdelen är att borsten hinner inte torka innan den blir inburad i necessären. Det blir lite fuktig stämning där inne.

Har övergivit borsten just för att den aldrig hinner torka riktigt plus att man slipper resa runt med ett stell för den. Kör med rakkräm som jag masserar ut med handen. Inte samma känsla som med borsten men mer praktisk :)

Mitt första intryck av Air Boss är att den ser stor ut, men om den inte är allt för full så går den att trycka ner i SAS handbagage-stålbur. Den går också bra att lägga på "tvärs" på hyllan på 737. Jag har lite blandade intryck än så länge innan jag vant mig med handlaget och bestämt mig för hur jag ska packa den....

Tvål och grävlingsborst har jag också kört med. En trevlig kombination. Nackdelen är att borsten hinner inte torka innan den blir inburad i necessären. Det blir lite fuktig stämning där inne.

Har övergivit borsten just för att den aldrig hinner torka riktigt plus att man slipper resa runt med ett stell för den. Kör med rakkräm som jag masserar ut med handen. Inte samma känsla som med borsten men mer praktisk :)

Håller med om rakborste är optimalt...varför inte prova att blåsa den torr med badrumsfönen som brukar finnas. Det brukar fungera bra:)

Toppen