Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Attachments

• 123713A7-DD62-4D86-91CC-25EE867DAB79.png
    123713A7-DD62-4D86-91CC-25EE867DAB79.png
    193,7 KB · Visningar: 280
Enligt denna Expressen artikel skulle hon tom ha suttit inlåst i en cell i två timmar innan blodprovet togs. Om det stämmer har hon i så fall fått mycket mer än ett glas vin.... Det är någonting som inte riktigt stämmer.
0,04 enligt de engelskspråkiga artiklarna.

EDIT:
Jag har inte kolat Daily Mail men såhär står det för mig:
Har inte läst någon svensk artikel (bojkottar båda svenska tabloiderna) men 0,04 verkar Daily Mail och the Guardian vara överens om åtminstone. Vilket framstår som rimligare.

EDIT2: Rättelse, the Guardian anger ingen nivå - det är bara Daily Mail som skriver 0,04.

För de som insisterar på att det måste ligga minst en hund begraven här, och att tullen i Dubai säkerligen hade en god anledning:

Human rights in Dubai - Wikipedia - direktlänk till delen om "Zero tolerance drug policy"

Utdrag:
Another UK citizen, Tracy Wilkinson, was arrested and accused of being a "drugs baroness" in 2005 after authorities found codeine in her blood. Wilkinson has a bad back and received an injection of codeine at a Dubai hospital. She ended up spending two months in a cell where she contracted dysentery, head lice and an infestation of fleas before she was eventually released on bail

För de som insisterar på att det måste ligga minst en hund begraven här, och att tullen i Dubai säkerligen hade en god anledning:

Human rights in Dubai - Wikipedia - direktlänk till delen om "Zero tolerance drug policy"

Utdrag:
Ja alltså, att Dubai tillämpar lagar som är helt snurriga i många fall håller jag såklart helt med om.

Men baserat på hur artikeln och gärningsbeskrivningen var formulerad och vad konsekvensen blev, kändes det märkligt och som att inte exakt allt framkom.

Enligt artikeln i Daily Mail hade hon 0,04% alkohol i blodet. 0,04% = 0,4 promille

Så det stämmer väl va?
Du menar att jag inte kan skilja på procent och promille? Preposterous!
Du har helt rätt, missade att det angavs i olika enheter :facepalm: Min poäng är dock inte så mycket om/hur mycket hon druckit eller huruvida hennes visa var giltigt eller inte - det är behandlingen som följer som är vedervärdig.

Ja alltså, att Dubai tillämpar lagar som är helt snurriga i många fall håller jag såklart helt med om.

Men baserat på hur artikeln och gärningsbeskrivningen var formulerad och vad konsekvensen blev, kändes det märkligt och som att inte exakt allt framkom.
Men det är ju det som är grejen, de har drakoniska lagar som tillåter - eller snarare, påbjuder - frihetsberövande vid "possession" av droger eller alkohol. De testar generellit sett inte kreti o pleti, men om de har någon anledning att irriteras över ditt beteende så kommer de ju come down on you hard. Personen i artikeln gjorde ju misstaget att tjafsa emot en myndighetsperson, som då har alla möjligheter att sätta dit henne då det ÄR olagligt att ha alkohol i blodet.

Du menar att jag inte kan skilja på procent och promille? Preposterous!
Du har helt rätt, missade att det angavs i olika enheter :facepalm: Min poäng är dock inte så mycket om/hur mycket hon druckit eller huruvida hennes visa var giltigt eller inte - det är behandlingen som följer som är vedervärdig.
Behandlingen av henne är en helt annan sak. Men nu är UAE kanske inte det mest humana land i det avseende.

Men det verkar sannolikt att hon har begått någon form av brott samt möjligen rest på ett ogiltigt visum.

Behandlingen av henne är en helt annan sak. Men nu är UAE kanske inte det mest humana land i det avseende.

Men det verkar sannolikt att hon har begått någon form av brott samt möjligen rest på ett ogiltigt visum.
Vad som ter sig ostridigt:
- det bjuds på alkoholhaltiga drycker ombord på Emirates flygningar, och hon har druckit vin
- hon har rest på ett ogiligt visum
- hon blev uppmanad att sätta sig på vändande flyg tillbaka
- hon tjafsade emot och bad att få komma in ändå/stanna några timmar för hennes dotters skull (oklart vilket, men i vilket fall inte vända direkt)
- hon filmade myndighetspersonen med sin mobil
- hon greps, blodtestades och hade alkohol i blodet
- det är olagligt ha alkhol i blodet
- hon fängslades, tillsammans med sin dotter

Så ja, det är inte att hon har "begått någon form av brott", det är ostridigt att hon har druckit alkohol och att det är olagligt att ha alkohol i blodet (det räknas som innehav (Eng: possession) av otillåten substans). Tycker du behandlingen av henne är rimlig? Notera att hon ännu är kvar i Dubai i inväntan på rättegång. Se även gärna länken ovan till Wikipedia med andra liknande fall.

EDIT: Jag förstår inte ens vad du menar med att "behandlingen av henne är en helt annan sak". Det är ju hela saken..?

Det är klart att behandlingen av henne inte är rimlig och absolut inte står i proportion till vad som framkommit. Men att det är olagligt att dricka alkohol i Dubai är inte svårt att kolla upp och det är allmänt känt att lagarna i Dubai är extremt märkliga/stänga varför det finns anledning att kontrollera vad som gäller innan eventuell resa. Väljer man att åka till Dubai får man enligt mig acceptera lagarna eller straffen som följer. Alternativt välja att resa till länder som har en medborgarhållning den enskilde kan stå bakom.

Toppen