Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Bokade via "kiwi.com"

Är inte en av poängerna med kiwi.com just att de kan kombinera flighter som vanligtvis inte går att kombinera och få på en biljett (t.ex ett leg Ryan och ett easyjet - obs, vet inte om exakt denna kombination funkar på kiwi.com) och ändå sälja den som en "virtuellt genomgående" biljett?
Alltså är kiwi.com något av ett specialfall och inte riktigt samma sak som de flesta andra OTAs.

Dets tår någonstans i det finstilta, men vi vet ju hur många som läser det...
Jag tittade på Expedias villkor. De säger att de kan sälja enkelbiljetter istället för tur&retur-biljetter. Det är visserligen likt det vi diskuterar, men samtidigt inte.

Huruvida det räknas som multipla bokningar eller ej, så fick jag två separata biljetter och olika bokningsreff samt pnr för en genomgående resa (Air Asia) från HAN-BKK-HKT i november. Bokade via "kiwi.com". Resultatet blev att vid transfer på BKK kunde jag inte gå via transferdesken och direkt utan fick vackert passera ut genom passkontrollen...sedan checka in igen....sedan in genom passkontroll mm....hade INTE bett om "multipla bokningar"
AirAsia har må sälja genomgående biljetter med sig själva och ett fåtal andra bolag, men de har väldigt få interline agreements (som visserligen inte behöver vara dubbelriktade, men jag tippar på att det inte är jättevanligt att andra bolag har avtal med dem). Det gör att det ofta kan bli separata bokningar om man har andra bolag med i en bokning där.

Att du har flera bokningsreferenser behöver inte heller betyda att du har flera bokningar - allt beror på hur du gjort bokningen. Men som det noterats, just kiwi.com gör nog en hel del konstigheter och är nog inte stället jag skulle boka komplexa biljetter på...

Om vi håller oss till vad de större och mer kända OTAerna säljer, så har iallafall jag aldrig hör talas om att de ger förslag på annat än vad som finns som fares i GDS. Möjligen kan de söka både på 2x enkelbiljetter samt T/R, men mer än så blir ganska komplicerat och kostsamt, så det lär inte ske av en ren händelse bara.

Last edited:
Hur brukar det bli med hemresan i sådana här fall? Bokade Emirates om henne på första bästa plan även fast hennes biljett inte var ombokningsbar (gissning)? Eller kan det vara så illa att man måste betala för hemresan?
Jag förstår inte riktigt händelseförloppet som beskrivs i artikeln.

"på Denpasar flygplats på Bali fördes hon bort och satt plötsligt omringad av fem vakter - som snart hade satt henne på första bästa plan tillbaka till Dubai."

"De hade kunnat rätta till det så jävla enkelt. Ge mig en enkel flygresa tillbaka och jag hade kunnat njuta av min semester och skitit i det som hänt. Egentligen borde de sätta mig på första bästa plan tillbaka direkt, men de skiter i mig helt totalt och jag kan inte göra någonting, säger Susanna."

Fick hon vänta länge i Dubai på vägen hem? "Två dagar efter att hon lämnat Arlanda var hon tillbaka i Västerås." låter ju inte som speciellt länge eftersom hon åkt hela vägen till Bali och tillbaka. Behövde hon kanske ordna egen biljett från Dubai och hem?
Kan någon förklara för mig?

"De hade kunnat rätta till det så jävla enkelt. Ge mig en enkel flygresa tillbaka och jag hade kunnat njuta av min semester och skitit i det som hänt. Egentligen borde de sätta mig på första bästa plan tillbaka direkt, men de skiter i mig helt totalt och jag kan inte göra någonting, säger Susanna."

Fick hon vänta länge i Dubai på vägen hem? "Två dagar efter att hon lämnat Arlanda var hon tillbaka i Västerås." låter ju inte som speciellt länge eftersom hon åkt hela vägen till Bali och tillbaka. Behövde hon kanske ordna egen biljett från Dubai och hem?
Kan någon förklara för mig?

Jag tror att det hon menar är att Emirates skulle ha fixat en ny resa tillbaka till Bali (efter att hon skaffat ett riktigt pass) så att hon skulle kunna vara där under resten av sin semester.
Eftersom semestern var 16 dagar, 2 dagar redan försvunnit på detta "äventyr" och det ändå tar sin lilla tid att få ett nytt riktigt pass så vet jag dock inte om hon skulle hinna träffa sin kompis där borta...

Toppen