Jag sitter fast i Dubai sedan söndag och det är många saker i narrativet från media mot vad som händer & reaktioner mot UD får mitt hår att resa sig.
UD kan inte, och kommer inte, hjälpa alla oss härifrån snabbt. Tror någon att UD ska börja skicka plan till UAE som har stängt luftrum och räddningsaktioner åt alla världens hörn? Då sover man under en sten. UD är för långt från bordet och de har inte en contingency plan för detta. Det hade US, UK, Italien och Frankrike som skickar flyg nu. Tveksamt att det behövs får vanligt folk men dessa regeringar är också närmare ett krig och du kan nog inte få det ena utan det andra om jag säger så.
Eftersom att UD saknar förmågan är man tvungen att förlita sig på att hjälpen kommer någon annanstans ifrån. Den kommer att komma från Emirates & UAEs samlade myndigheter som sköter det här exceptionellt väl - men det kommer att ta tid.
Lita på att Tjabo har med en ask choklad på nästa besök..
Kontakta ditt flygbolag, vet vad du begär, ha rimliga förväntningar, ge inte upp, håll koll och var en proaktiv människa. För vår del planeras det, efter mycket fram och tillbaka, Emirates på fredag via Bryssel på AY stock. Krångligt, ja. Omöjligt, absolut inte.
I mitt fall har det kanske underlättat att ha lite förförståelse för hur flygvärlden fungerar, vad ferry flight och safe air corridors betyder.
Det vill säga, tack BC communityn! Stay safe medans jag går och badar.
(För övrigt är det inga hotell som sprängs här, om någon nu ens tror på det. Läs på istället för att tro på svt och aftonbladet)