Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Ja, Expressen ville nog ha lite mer kontext och bakgrund för att det skulle bli en artikel av det. Hade SAS sagt till honom att göra som du skriver så hade det aldrig blivit någon issue. Men nu sa de något annat, och stod inte för det och därför blev det en artikel.

Ja, nu blev det "jag fick vad jag betalade för" och så kan man ju inte ha det.
Fast han fick ju faktiskt mer än han betalade för i slutändan, så han ska vara ytterst glad.

-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."
Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.
För man antog att ungen kan bete sig hos mor/farföräldrar, men ombord på ett flyg med främlingar och allt som tillhör att resa i C så vill man undvika att mamma inte sitter 10 cm ifrån. Frågan är mer hur mamman kan hjälpa barnet ombord, än frågan om barnets saknad av mamma på ett emotinellt plan (inte flygplan).

Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.
Att som förälder välja när man reser med barn, när man reser utan, och när man ändrar planer pga barnet, det räknar jag som beslut som omfattas av "hur man uppfostrar sitt barn".

Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.
Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.
Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.

Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.
En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?
Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.
Han fick tillbaka pengarna han skulle få, efter att kundtjänst (enligt hans utsago) hävdat att han skulle få allting eller en majoritet tillbaka.
Kundtjänst är inte förhandlingscentrum, men varför beter sig SAS kundtjänst som att det är det? Är det inte att "ställa till det" att uttala sig otydligt om hur mycket man får tillbaka när man ändrar sin resa?

Det är INTE orimligt att fråga kundtjänst om nåt går, det är på företagets ansvar att ha en klar och tydlig linje.
Men det kundtjänst säger ska företaget hållas till ansvar för. Är det inte rimligt så?

För man antog att ungen kan bete sig hos mor/farföräldrar, men ombord på ett flyg med främlingar och allt som tillhör att resa i C så vill man undvika att mamma inte sitter 10 cm ifrån. Frågan är mer hur mamman kan hjälpa barnet ombord, än frågan om barnets saknad av mamma på ett emotinellt plan (inte flygplan).

Att som förälder välja när man reser med barn, när man reser utan, och när man ändrar planer pga barnet, det räknar jag som beslut som omfattas av "hur man uppfostrar sitt barn".

Han fick tillbaka pengarna han skulle få, efter att kundtjänst (enligt hans utsago) hävdat att han skulle få allting eller en majoritet tillbaka.
Kundtjänst är inte förhandlingscentrum, men varför beter sig SAS kundtjänst som att det är det? Är det inte att "ställa till det" att uttala sig otydligt om hur mycket man får tillbaka när man ändrar sin resa?

Det är INTE orimligt att fråga kundtjänst om nåt går, det är på företagets ansvar att ha en klar och tydlig linje.
Men det kundtjänst säger ska företaget hållas till ansvar för. Är det inte rimligt så?

Såååå.
Konklution.

1. Han har klåpat sig när han bokade biljett till han själv + fru, när dom skulle besöka släkten.
2. Någon på SAS gav honom fel information.

Följdfrågan blir givetvis vad han hade gjort om SAS gett honom korrekt information.

Så långt har han sparat pengar, kan man enkelt konstatera.

Är det någon som borde gråta ut i kvällspressen så är det SAS

Edit:
Mycket journalistik
"Han frågar också hur han kunde få bekräftelsen om återbetalning om inte SAS gått med på att hjälpa honom, men får inget svar."

Jag har avbokat några ekonomibiljetter och återbetalning av skatter.
Hur kan det gått till, Expressen?

1. Han har klåpat sig när han bokade biljett till han själv + fru, när dom skulle besöka släkten.

Det är din bedömning att han "klåpat sig". Jag skulle säga att det är minst lika sannolikt att omständigheterna förändrats. Ett barn som med enkelhet kunde lämnas hos farföräldrarna när resan planerades och biljetterna bokades, kan ha ändrat sig helt under under tiden fram till resan. Även jag som är barnfri vet att det är ganska vanligt att små barn ändrar sitt kynne drastiskt på kort tid.

2. Någon på SAS gav honom fel information.

Ja. Du verkar inte anse att det är någon stor grej.

Jag anser att man bör kunna fråga SAS kundtjänst om information, speciellt när det gäller saker som är ganska svårtolkade som av- och ombokningsregelverket, och sedan lita på den information man får därifrån.

Följdfrågan blir givetvis vad han hade gjort om SAS gett honom korrekt information.

Det vet vi inte. Finns ett antal olika alternativ. De hade kanske ökade sina ansträngningar att vänja barnet med att vara ensam med farföräldrarna. De hade kanske avbokat hela resan. De hade kanske köpt exakt vad de fick nu, men i så fall varit medvetna om det och kunnat ta ett aktivt, eget beslut om det.

Är det någon som borde gråta ut i kvällspressen så är det SAS

Jag antar att du är sarkastisk.

Det vore förvisso intressant att se Anko försöka spinna "Å stackars oss, vi har så elaka kunder som kontaktar vår kundtjänst och förväntar sig korrekta svar därifrån" till något positivt.

Jag förstår faktiskt ingenting av denna diskussion, pm det är som artikeln beskriver. Någon ringde till SAS och frågar om det går att boka om/av biljetten och vad reglerna är. Denna får besked (efter att det har konfirmerats med en chef) att detta skall vara möjligt och då biljetten avbokas med löfte om full återbetalning och SAS sänder sedan ut en bekräftelse på att han skall få tillbaka hela beloppet. Då måste man väl ändå anse att SAS har ingått ett nytt avtal med honom oavsett vad biljettreglerna initialt stipulerade. Att SAS sedan till slut väljer att betala ut pengarna indikerar ju att konversationen (som SAS har tillgång till) just kan ha förts som personen i artikeln hävdar.

Om SAS väljer att ha en kundtjänst som muntligen och skriftligen bekräftar något som företaget inte anser att kundtjänst skall bekräfta så är det SAS ansvar mot kund och ingen annans. Dessutom så säljer ju kundtjänst biljetter så ifall de inte kan reglerna så är det ju ett fall av otillräcklig utbildning och det är ju också SAS ansvar, eftersom det är deras kundtjänst.

Detta gäller naturligtvis under förutsättning att samtalet har gått till som sägs i artikeln.

-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."
Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.

Nu var det herren i artikeln som tog upp att han inte vill ta med ungen i C, vilket är helt ok.
Förklaringen däremot köper jag inte. Jag kan dessutom tänka mig att priset i C har dragit iväg rejält då det är dags att boka in ungen där.

Jodå, två barn har jag och dessa två är givetvis helt olika individer och har sina egenheter.
Vi skulle utan problem kunna lämna barnen med mina föräldrar, vilket vi har gjort en gång på en "långresa", men även över helger.

Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?

Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.

Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.
Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.
Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.

Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.
En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?
Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.

Även jag har klantat mig vid bokningar. Jag har väl inte summerat ihop vad det har kostat mig, men det är ursprungligen mitt eget fel.

Du står för årets mest meningslösa diskussion. Det värsta med det är att du inte verkar förstå det själv! Tack för ordet!

Det är din bedömning att han "klåpat sig". Jag skulle säga att det är minst lika sannolikt att omständigheterna förändrats. Ett barn som med enkelhet kunde lämnas hos farföräldrarna när resan planerades och biljetterna bokades, kan ha ändrat sig helt under under tiden fram till resan. Även jag som är barnfri vet att det är ganska vanligt att små barn ändrar sitt kynne drastiskt på kort tid.

Ja, och så är livet.
Menar du att man ska få gratis avbokningsbara biljetter för att man är i besittning av ett barn?

Ja. Du verkar inte anse att det är någon stor grej.

Jag anser att man bör kunna fråga SAS kundtjänst om information, speciellt när det gäller saker som är ganska svårtolkade som av- och ombokningsregelverket, och sedan lita på den information man får därifrån.

Absolut är det fruktansvärt dåligt av SAS kundtjänst. Men det hör mer till tråden där SAS gör fadäser. Det här är gråta ut i slaskblaskan.
Det vet vi inte. Finns ett antal olika alternativ. De hade kanske ökade sina ansträngningar att vänja barnet med att vara ensam med farföräldrarna. De hade kanske avbokat hela resan. De hade kanske köpt exakt vad de fick nu, men i så fall varit medvetna om det och kunnat ta ett aktivt, eget beslut om det.
Ja, det är det enda som är relevant och det enda som ändrar utfallet.
Hade SAS sagt nej, så kanske han hade avbokat en C och bokat två nya i Eko…vilket han gjorde. Men att vaska 17k+ eko biljetter….ja, då hade han nog hellre tagit grabben in i C….fast nej, han skulle aldrig besvära de andra passagerarna….NOT.
Kanske hade dom avbokat allt och åkt senare?

Jag antar att du är sarkastisk.

Det vore förvisso intressant att se Anko försöka spinna "Å stackars oss, vi har så elaka kunder som kontaktar vår kundtjänst och förväntar sig korrekta svar därifrån" till något positivt.

Självklart är det sarkastiskt. Men å andra sidan har herrn i fråga fått en leverans långt utöver det han har betalat för.

Menar du att man ska få gratis avbokningsbara biljetter för att man är i besittning av ett barn?

Jag tror du bara gör dig dum nu, men jag försöker förklara så tydligt som möjligt.

Nej, jag tror inte någon anser det.

Jag, och många andra, anser att man ska kunna lita på svaret man får från kundtjänst, och om det svaret är felaktigt så är det den felande parten, SAS i det här fallet, som ska ta konsekvensen därav.

Ja, det är det enda som är relevant och det enda som ändrar utfallet.

Här tycker vi tydligen olika. Jag anser att det är fullkomligt irrelevant. Det är inte upp till oss att gissa hur familjen hade gjort om de fått andra (korrekta) besked av SAS. Nu fick de detta besked, och agerade därefter.

Jag tror du bara gör dig dum nu, men jag försöker förklara så tydligt som möjligt.

Nej, jag tror inte någon anser det.

Jag, och många andra, anser att man ska kunna lita på svaret man får från kundtjänst, och om det svaret är felaktigt så är det den felande parten, SAS i det här fallet, som ska ta konsekvensen därav.

Här tycker vi tydligen olika. Jag anser att det är fullkomligt irrelevant. Det är inte upp till oss att gissa hur familjen hade gjort om de fått andra (korrekta) besked av SAS. Nu fick de detta besked, och agerade därefter.

Här tycker vi olika.

Bokar jag inte avbokningsbara biljetter med ”full refund” så får jag stå mitt kast.
Sedan kan jag ju iofs köra HUACA tills jag får det svar jag önskar, sedan står ord mot ord, med tillhörande språkförbristningar, möjligtvis från bägge sidor.

Toppen