Gratis wifi på Swedavias flygplatser!

Detta gillas. Helt kart ett steg i rätt riktning för att göra flygplatsen trevligare för dem utan loungtillgång.

Tanken god, men vad jag kan se så är det någon form av SMS-inloggning. Vilket gör att det varken är gratis eller enkelt för de som kommer från utlandet - och det är ju de som behöver det mest av alla...

Men visst är det ett steg i rätt riktning - hoppas bara det inte är sista steget.

mha321 skrev:Tanken god, men vad jag kan se så är det någon form av SMS-inloggning. Vilket gör att det varken är gratis eller enkelt för de som kommer från utlandet - och det är ju de som behöver det mest av alla...Men visst är det ett steg i rätt riktning - hoppas bara det inte är sista steget.Klicka för att utvidga...

Hur menar du med SMS-inloggning, har du provat att ansluta till nätverket nyss?

Jag bor inte i Sverige så det vore ju lite dumt om det krävde svenskt mobilnr..

Jag provade på GOT precis innan jag skrev det inlägget. Man reggar sitt mobilnummer och får en kod med SMS (jag gjorde det inte, eftersom jag skiftade till Lounge-wifi, men det var det som stod).

Det fungerar med utländska nummer. Men när man är roaming brukar man ju få betala även för att ta emot SMS.

I det stora landet i väster betalar många för att ta emot sms redan hemma - och det blir inte billigare vid roaming...

AHO skrev:Jag har aldrig hört att man måste betala för attta emotSMS utomlandsKlicka för att utvidga...

I Sverige har jag aldrig varit med om detta. Men i USAtror jag det finns abonnemang där det kostar att ta emot SMS även fast man är i USA, tror även man kan få betala för att ta emot samtal.

Ta emot SMS är gratis, skicka SMS inom EU håller nästan på att bli det tack vare EU-bestämmelser om sänkning av avgifter varje år (intra-EU-SMS är nu nere på 0,09 €, ska ner till 0,06 juli 2014).

Hur som helst, jag ska testa detta nästa vecka när jag kommer till Arlanda med tysk mobil!

Provar detta nu och med bredbandskollen fick jag drygt 7 mbit/s ner och drygt 4 upp. Bra Swedavia. Nu kan jag ju också köra homerun på deras flygplatser men det är bra att ha alternativ. Många gånger i SAS loungen på terminal 4 Arlanda är ju nätverket så segt. Likaså mobilt via Telia. Däremot brukar Homerun funka bra.

Detta är väl liknande det system som Avinor har i Norge? Kalasbra hur begränsar de tiden/datan? i Norge är det bara att logga in igen efter de 60 min man får.

MarcusC skrev:Bra service av Swedavia helt klart !!Klicka för att utvidga...
Är det? Fritt Internet är väl i klass med toaletter dvs det ska bara finnas..

Funderat mycket på detta med alla artiklar om hur man säkrar upp sitt Internet. Varför? Har kört med öppen guestzoon sedan 2009 och enbart blockat ut ett macadress sedan dess. Självklart kommer inte guestzoonen åt mina interna filer men de kommer åt Internet.

Det finns fria w-lan överallt så varför hetsa upp sig för detta. I Kambodja där fortfarande Internet access inte är för var man kan jag förstå detta men här i Sverige är det som att sätta upp en skylt med att vi har varmvatten.. Har inte MC Donalds fritt WiFI överallt?? Man har väl inte kunnat läsa reklam om det de sista 5 åren...

Visst kan man ifrågasätta varför det inte vart gratis tidigare, men på de flesta stora flygplatser i Europa tar man betalt för internet. Dock är säkerligen betalande underlaget på svenska flygplatser klent. ?!

Tack till Swedavia! Inte en dag för tidigt. Kundvänligt inititaiv...

Fixa nu till muggarna vid bagagebandet i gamla 5:an så blir det riktigt bra!

MarcusC skrev:Visst kan man ifrågasätta varför det inte vart gratis tidigare, men på de flesta stora flygplatser i Europa tar man betalt för internet. Dock är säkerligen betalande underlaget på svenska flygplatser klent. ?!Klicka för att utvidga...
Det var tydligen någon på Swedavia som trodde att de tjänade pengar på detta men som tydligen blivit överbevisad nu och släppt på kranen.

Bra av Swedavia, har saknat de på de flygplatser som inte har någon lounge med wifi, även om telefonen klarar av det mesta.

Back