Senaste nytt

Gratis platsbokning i SAS GO för Star Alliance Gold?

Jonas C

Medlem
Har två bokningar i SAS GO där jag har lyckats boka sittplats gratis som Star Alliance Gold, dvs icke SAS EBG/EBD. Den ena bokningen är en awardbokning med EuroBonus där mitt EBB nummer ursprungligen var inlagt, där kostade platsbokningen pengar. Ringde till kundtjänst för att lägga in mitt TK-nummer, och helt plötsligt var det möjligt att välja plats gratis. Är detta standard, eller bara en tillfällig bugg i systemet?
 

Dr. Miles

Expert
Trodde inte heller att det var standard. När infördes detta?
Det är inte officiell förmån för andra Star Alliance Gold. Det kan vara IT bugg.
Det som står i villkoren är, gratis för SAS EuroBonus Gold, Diamond och Pandion.

SAS skrev:
Välj/boka sittplats ombord - SAS

Du som är EuroBonus Guld- eller Diamantmedlem kan boka de attraktiva sittplatserna kostnadsfritt.
Vlj/boka sittplats ombord - SAS
SAS skrev:
SAS EuroBonus Gold, Diamond and Pandion passengers may reserve a Preferred Seat without additional payment. If EuroBonus tier is not known or verified at the time of booking these EuroBonus members may reserve a Preferred Seat at the regular rate.
http://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/terms-conditions-preseat-2014.pdf

Däremot så här står det på SAS informationskanal till resebyråer.
SAS skrev:
Preferred seating on SAS long haul flights
SAS offers preferred seating in SAS Go on long haul flights.

Only valid on SK/117 documents on SK operated flights.

Exempt from charge
  • EBP and EBG members, including passengers in same PNR
  • Star Gold card members
  • Passengers with confirmed COT-seat, requesting BSCT

Updated 08JUN15 12.24

Så slutsatsen är att Star Alliance Gold får förbokning av säte gratis på SAS Go på long haul flygningar om biljetten är utfärdad av SAS (med biljettnummer 117). Detta gäller sedan 2015-JUN-08.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Är det så inom andra S* bolag också, t ex inom Lufthansa som Star Alliance Gold, kan jag göra pre-seating i Economy? Vore ju najs
T ex på Lufthansa beror det på bokningsklass du är bokad i.
För dyra Economy class biljetter (Y B M U H X Q V) är det gratis att förboka säte. För billiga Economy class biljetter kostar det.
När det gäller attraktiva platser (nödutgång, bulkhead etc) kostar det även för dyra Economy class biljetter.

Screenshot20150616_03.png

Angående Star Alliance Gold:
Det står ingenting om att Star Alliance Gold skulle få pre-seating gratis.
Det är gratis endast för HON, Senator och First class & Business class passagerare.
Lufthansa skrev:
HON Circle Members and Senators, First and Business Class passengers

Lufthansa HON Circle Members and Senators can reserve their seats and those of their travelling companions free of charge in advance in the same booking, irrespective of their travel class.
First and Business Class passengers can also reserve their seat free of charge in advance irrespective of their Miles & More status.
Seat reservation - Lufthansa ® United States of America
 
Last edited:
För mig som A3*G har det gått hela våren att boka sittplats med bokningar i SAS Go. Nu senast till Tromsö men även till Göteborg och från Thessaloniki.
 
Toppen