Senaste nytt

Gratis hotellrum vid nattlig transfer - När, var och hur?

Oavsett vad som gäller - när får man självklart veta detta i bokningen/biljetten eller är det alltid så att man ska lösa det när man kommit till t ex Istanbul?

För ett antal år sedan flög jag billigaste economy med Finnair till Barcelona, vilket innebar övernattning i Helsingfors. All information gavs vid bokningen och väl framme i Helsingfors fanns transport ordnad till hotellet.

Oavsett vad som gäller - när får man självklart veta detta i bokningen/biljetten eller är det alltid så att man ska lösa det när man kommit till t ex Istanbul?

Reglerna verkar vara ganska enkla och klara: Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

När du landar så går du till Hotel desk och du får en voucher. Har dock läst bla på FT att folk som inte har rätt till hotellnatt enligt reglerna har fått det ändå.

Ang Turkish Airlines STPC, jag läste om en på flyertalk som hamnade på ett hotell i centrala Istanbul, vilket ligger ganska långt ifrån flygplatsen. Vem betalar taxi till/från flygplatsen i så fall?

Du kan ringa dem och fråga. Jag gissar att marktransfer ingår men man vet aldrig.

Turkish Airlines skrev:
Special Service Requests
1. Do You Provide Accommodation Services at Transit Locations to Passengers Who Have Connecting Flights?

A complimentary hotel accommodation (maximum 2 nights) will be provided to our valuable passengers when there are more than 10 hours (for economy cabin passengers) and 7 or more hours (for business cabin passengers) waiting during their international connecting flights due to Turkish Airlines’ schedule structure. This service is not applicable when there is a shorter connection available within the time frame mentioned above. The first and the connecting flights must be with Turkish Airlines. All passengers must hold a confirmed reservation for the first and the connecting flights. Complimentary accommodation will be arranged with Turkish Airlines’ corporate partners and will be provided through the “Hotel Desk” located after the customs’ check point at the arrival. Passengers must check for any visa requirements when entering Turkey. In the event where a visa is not granted, Turkish Airlines assumes no responsibility for providing complimentary hotel accommodation. For further information, please call +90 212 4440849.

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

Ang Turkish Airlines STPC, jag läste om en på flyertalk som hamnade på ett hotell i centrala Istanbul, vilket ligger ganska långt ifrån flygplatsen. Vem betalar taxi till/från flygplatsen i så fall?

När jag utnyttjade Turkish tjänst om nattlig övernattning vid ett flyg till Tokyo så ordnade samma personal som bokade hotellrummet gratis transfer med minibuss till hotellet. Likaså ordnades det transfer från hotellet nästföljande morgon vid utsatt tid. Det hela fungerade jättebra.

SAS i Shanghai är snåla. De erbjöd en kollega antingen fri övernattning på flygplatshotell eller betald taxi in till stan. Flygplatshotellen i Pudong är inget jag skulle råda någon till...

Fast SAS erbjuder väl aldrig STPC? Det måste ju ha rört sig om en försening eller liknande där din kollega bör ha rätt till ersättning för uppkomna kostnader.

I senaste numret av "Airports of the world" var det ett reportage om Kuwait International Airport där följande går att läsa

Under Kuwaiti air transport law, those with a connection of more than eight hours at KWI are entitled to free rooms at the Safir Airport Hotel, courtesy of the relevant air carrier.

Undrar om det är detta som ligger bakom vad som gäller i Doha och kanske andra flygplatser i regionen? Men i så fall borde det gälla ALLA flygbolag. Antar dock att alla flygbolag inte väljer att annonsera detta...

Undrar om det är detta som ligger bakom vad som gäller i Doha och kanske andra flygplatser i regionen? Men i så fall borde det gälla ALLA flygbolag. Antar dock att alla flygbolag inte väljer att annonsera detta...
Jag är inte bekant av Islam eller koranen men kan det vara så att de som bor i regionen har någon slags sed/skyldighet att erbjuda fri övernattning till resenär (eller Hajj)?

Vad är forumets samlade kunskaper om STPC runs, dvs flygresor (som naturligtvis kan kombineras med segment och/eller mileage runs) där man försöker klämma in gratis övernattningar på trevliga hotell? Är begreppet myntat än? Finns det resereportage? Information om deals? Hittade en väldigt prisvärd STPC run för ett tag sedan när jag letade biljetter Köpenhamn <-> Casablanca, ca 2600:- med Turkish Airlines med STPC i Istanbul både på utresan och hemresan.

Vad är forumets samlade kunskaper om STPC runs, dvs flygresor (som naturligtvis kan kombineras med segment och/eller mileage runs) där man försöker klämma in gratis övernattningar på trevliga hotell? Är begreppet myntat än? Finns det resereportage? Information om deals? Hittade en väldigt prisvärd STPC run för ett tag sedan när jag letade biljetter Köpenhamn <-> Casablanca, ca 2600:- med Turkish Airlines med STPC i Istanbul både på utresan och hemresan.
Det viktiga är "Forced" long layover. Vilket betyder att det inte finns någon scheduled flight inom en viss tid (ofta 8 timmar eller mer) oavsett bokningsläget.

Om du väljer en senare flight trots att det finns en scheduled flight och det blir mer än 8 timmars anslutning, ger det ofta inte rätt till STPC.

Toppen