Senaste nytt

Gratis GHA (Kempinski mfl.) Platinum

Funderar på en prenumeration på Business Traveller och ser att Plus ger ett år GHA Platinum. Någon som vet om jag kan använda dealen till GHA Platinum trots befintligt GHA Gold där jag bara har bott två nätter denna period?

Jag kan inte svara på det, men jag kan berätta att mitt GHA Platinum som jag också "fick" (uppgraderad efter bara 4 nätter) var egentligen inget riktigt Platinum. Det stod ingenstans, men den bästa förmånen "Local experiences" gäller inte för medlemskap som blivit "fast tracked" utan bara för Platinum som tjänat ihop statusen från kvalificerade nätter.

BT Plus dealen blev ännu mer användbar nu när SAS tog bort tredje parts lounger. Tidigare BT Plus deal var med Dragon Pass (numera får man Priority Pass med 25% rabatt på besök). Med första (Classic) årsavgift gratis, första loungebesök gratis, och sedan 25% rabatt på Classic kostnad för lounge access med Dragon Pass hamnar ett loungebesök i Riga på 16 GBP (ordinare 27 GBP via DP, 40 EUR direktbetalning vid lounge, 20 EUR med RIX Club Card). Efter drygt 2 timmar här idag känns det som väl investerade 16 GBP

Har en kommande vistelse på First Hotels och är därför intresserad av uppgradering till statusnivån GHA Platinum via Business Traveller Plus.
Läser man på Business Travellers hemsida så står det att följande ingår i GHA Platinum:
  • Guaranteed room availability up to 48 hours prior to arrival
  • An upgrade to next room category
  • 3pm late check-out
  • Complimentary internet access, bottled water and newspaper
GHA Discovery - Business Traveller – The leading magazine for frequent flyers

På First Hotels hemsida står det däremot att gratis uppgradering av rum endast ingår om man är Black-medlem.
First Member förmåner - First Hotels

Innebär detta att det är onödigt att skaffa GHA Platinum om man vill åt möjligheten till rumsuppgradering?

Helt riktigt. På First så får man ingen recognition alls som Platinum. Förutom en fri tidning...

Last edited:
Toppen