Senaste nytt

Gratis bar för EBD försvinner?

Jag har pratat med en trevlig gentleman båkom SAS service desk som har meddelat att gratis skumpa mm skulle försvinna för oss EBD fr.o.m. 2:a kvartal 2017.

Jag är lite nyfiken hur det kom på tal? Såg han att du var EBD och meddelade förändringen med svensk skadeglädje? eller hur gick det till? Det låter som en rätt långsökt kommentar att säga bara för att konversera.

Kanske bättre att SAS sänker intjäningen på long haul till 25 eller 50%.
Så en longhaul till new york Ska ge 1500 poäng tur och retur när det inom Europa ger 1000 poäng? Det låter lite snett enligt mig. Om de tar fram motorsågen på poängintjäningen lär de tappa mer folk till Norwegian när poängintjäningen blir väldigt låg.

Så en longhaul till new york Ska ge 1500 poäng tur och retur när det inom Europa ger 1000 poäng? Det låter lite snett enligt mig. Om de tar fram motorsågen på poängintjäningen lär de tappa mer folk till Norwegian när poängintjäningen blir väldigt låg.
inom Europa ger väl ändå 500p i lägre Go-klasser

Jo men tur och retur blir 1000, tur och retur till NY skulle ge 1500 med 25% intjäning som förslaget var.
Är dock ett väldigt stort spann mellan 4500 (som det är idag) till 750p (om du räknar 1500p tor).

Faktum är att åker man plus (short haul) och business (long haul) får man absolut ingenting extra som EBD, det borde sas göra någonting åt.

Är dock ett väldigt stort spann mellan 4500 (som det är idag) till 750p (om du räknar 1500p tor)
Absolut, men det är över 5000 miles på många av dessa linjer som ger 4500 poäng i dagsläget.
Att skära ner intjäningen till 25/50% på longhaul är ju knappast en bra lösning. Det skulle drabba alla resenärer, ta bort en EBD förmån drabbar enbart de som är EBD.
Men hur många reser ihop ett EBD på longhaul i go? Jag är en av personerna som gör det och finns säkert många andra som också gör det, jag tror dock inte att den kategori av passagerare ens utgör 1% av alla som äe EBD i dagsläget, de flesta får det nog genom travelpass eller genom resande i Europa eller premiumkabiner på longhaul.
Om sas skulle sänka intjäningen till 25/50% mot vad det är i dagsläget kommer de bara skjuta sig själva i foten tror jag. Eurobonus är en konkurrensfördel och tar man bort värdet med Eurobonus så finns det större incitament att flyga med andra bolag.

Absolut, men det är över 5000 miles på många av dessa linjer som ger 4500 poäng i dagsläget.
Att skära ner intjäningen till 25/50% på longhaul är ju knappast en bra lösning. Det skulle drabba alla resenärer, ta bort en EBD förmån drabbar enbart de som är EBD.
Men hur många reser ihop ett EBD på longhaul i go? Jag är en av personerna som gör det och finns säkert många andra som också gör det, jag tror dock inte att den kategori av passagerare ens utgör 1% av alla som äe EBD i dagsläget, de flesta får det nog genom travelpass eller genom resande i Europa eller premiumkabiner på longhaul.
Om sas skulle sänka intjäningen till 25/50% mot vad det är i dagsläget kommer de bara skjuta sig själva i foten tror jag. Eurobonus är en konkurrensfördel och tar man bort värdet med Eurobonus så finns det större incitament att flyga med andra bolag.
Håller i stort med, men då kommer ju frågan om vitsen med EBD.

Jag är lite nyfiken hur det kom på tal? Såg han att du var EBD och meddelade förändringen med svensk skadeglädje? eller hur gick det till? Det låter som en rätt långsökt kommentar att säga bara för att konversera.

Allt börjar med att jag bokade 2st tor till HongKong i Go för 36000 poäng.
På Arlanda tänkte jag att jag kunde kanske uppgradera oss med mera poäng till Business eller Plus. Tyvärr gick det inte. Bokningsklassen är spärrad på något sätt.
Jag försökte vara rolig och sa nåt i stil: man får tacka gud som säkerställde gratis sprit för diamonds i go..
..och fick en replik om att den skulle försvinna snart för Ebd men inte för Pandions.
Och då kom även skadeglädjen i bilden.. jag fick en stort Tack för att jag ändå hade samlat så många poäng att jag blev diamond..

Känns att jag skall utnyttja den ultimata förmånen ännu mer och dricka 2 ggr så mycket fram till april-juni.
Priority boarding eller bagage lappar fungerar oftast sådär...

Toppen