Senaste nytt

Grand Canyon restips mottages tacksamt.

Kan tillägga att vi körde "The Grand Circle" och även stannade några dagar i Zion / Springdale. Verkligen fin plats med underbara vandringsleder. Bryce Canyon är också sevärt. Återigen, detta var på hösten innan snön kom och efter att de flesta turisterna åkt hem.

GrandCircle.org - Home

Ta Route 66 dit från Vegas om ni har tid annars hoppa över då det tar tid.
Så mycket längre tid tog det väl inte? Av på R66 vid Kingman och sedan bågen nordöst mot Seligman. Också en mycket vacker väg, väl värd den extra timmen det kanske tog. Kan man undvika Interstatevägar på semestern så ska man definitivt göra det.

Vi körde till Williams och sen tog vi tåg upp, hyggligt prissatt och vi tog även sista minuten pris på järnvägshotellet.
Man såg en hel del och hade en fin resa, på tillbakavägen så fejkade de ett tågrån. De kom på hästar maskerade och sköt, de stoppade tåget och gick igenom för att ta värdeföremål. Otroligt uppskattat av främst barnen men även vuxna.
De hade även en show innan tåget gick där de sköt och slogs och showade.
Welcome to the Grand Canyon Railway | Grand Canyon Railway & Hotel, Arizona tror det är officiella sidan
13346500_10153695022118946_5803137746587254603_n.jpg 13417463_10153695022343946_2986956738767828358_n.jpg

De kom på hästar maskerade och sköt, de stoppade tåget och gick igenom för att ta värdeföremål.
Ganska vågat ändå i en stat där man tillåter "open carry", tänk om någon gammal gaggig, beväpnad passagerare missförstår situationen... o_O

"On topic" kan jag bara hålla med om att en helikoptertur är helt klart ett av de bästa sätten att uppleva Grand Canyon.

Så mycket längre tid tog det väl inte? Av på R66 vid Kingman och sedan bågen nordöst mot Seligman. Också en mycket vacker väg, väl värd den extra timmen det kanske tog. Kan man undvika Interstatevägar på semestern så ska man definitivt göra det.

Du har dina erfarenheter jag har mina.
Ska man stanna till på varje intressant ställe och kolla på bilar, motorcyklar och annat intressant så tar det tid och då var jag ändå själv och inte behövde ta hänsyn till barn som Dreamliner får göra.
Min resa var förra året första veckan i april och det låg snö på backen ju närmare GC jag kom. Lämnade Vegas kl 5 i kortbyxor och t-shirt! Tanken var att springa R2R2R men blev snabbt ändrade planer. Fram å tbax lyckades jag bli stoppad tre gånger av blåljus. Var i Vegas runt 23.

Vi har besökt såväl North Rim som South Rim och skulle rekommendera South Rim då det är mer barnvänligt!

Vill minnas att vi bodde på Best Western Premier Grand Canyon Squire Inn i Tusayan, men det är 10 år sedan så minnet sviktar lite på den punkten. Med barn besökte vi North Rim och bodde i en stuga i parken, men då kom vi norrifrån. Nu är det inget alternativ för er då vägen är för lång och det är inte ens öppet.

Vi åkte till South RIm tidigt på morgonen då vi besökte parken i juni/juli för att uppleva soluppgången. Helt klart värt den tidiga uppstigningen! Dock var det bara någon enstaka plusgrad på morgonen så det lär garanterat vara ännu kallare i början på april då påsken är tidig i år.

Bryce Canyon är annars en favoritpark. Lättillgänglig att åka runt med bil och stanna. Fantastiska vyer och en park vi gärna skulle återvända till.

brycecanyon.jpg

I Salt Lake City kan ni ju alltid titta på back-hoppningsbacken från OS som finns strax utanför stan i närheten av en outlet. ;)

Toppen