Senaste nytt

Golfdestinationer och vägen dit

Taxman

Medlem
Jag startade tidigare en liknande tråd men den bedömdes ligga utanför forumets omfattning så gör ett nytt försök efter diskussion med @palmen.

Jag spelar så mycket golf jag bara har möjlighet till och reser gärna till nya ställen för att göra det. För mig vore det givande att få rekommendationer och avrådan om ställen och golfbanor att besöka eller undvika. Finns det dessutom tips på smidiga sätt att ta sig dit, boende m.m. så är det ännu bättre.

För att få igång tråden kan jag börja med ett par varma rekommendationer från senaste resen till USA för fotbolls-vm kombinerat med golf.

Barton Creek Golf Resort
Vi åkte hit efter matchen mot Nederländerna med höga förväntningar efter att ha tittat på bilder och film på hemsidan. Våra förväntningar krossades. Det här stället är helt fantastiskt. Resorten i sig är löjligt stor, tänk i stil med något som närmar sig Las Vegas. Jag tror det fanns nio restauranger och barer och minst fyra pooler att tillgå. Det kan framstå som ocharmigt men jag älskade det. Vi spelade banorna Foothills och Canyons och det fanns inga klagomål. Väldigt varierande hål, mycket höjdskillnader och hög kvalitet på finishen. Därtill vackra omgivningar vilket är något jag uppskattar mycket jämfört med bara hur bra en bana är tekniskt, som kanske uppskattas mer av folk som håller en högre nivå på sin golf.

Golf Club of Houston
Senare på resan var vi tillbaka i Houston och ville spela mer golf. Det finns en del fina banor runt staden och valet föll av lite olika anledningar och slumpen på Golf Club of Houston. Den har varit värd för PGA Shell Open omkring 15 år, men inte senaste åren. Senaste stortävlingen tror jag var LIV Golf 2024. Detta skapade också vissa förväntningar, min första runda på en bana där det spelats PGA-golf. Här var det väldigt olika jämfört med resortgolfen på Barton Creek. Inget myspys längre utan bara en riktigt fin golfbana med layout som det man ser på tv varje vecka. Fantastiskt skick och en del väldigt tuffa hål. Skulle man spelat backtee så hade det nog varit dags att överväga sina livsval.

Resmässigt är det inte så mycket att orda om avseende ovan. Flyg till Houston och sen hyrbil.

På den realistiska bucket list finns Thracian cliffs på Svarta havets kust i Bulgarien men det är ett helvete att ta sig dit. Har någon varit där är jag väldigt nyfiken. Jag har främst spelat runtom södra Sverige men även i Thailand, Sydafrika, Spanien, Portugal, Polen, Åland och Baltikum så tipsar gärna om någon har funderingar.

Toppen