Senaste nytt

Golfbag som second piece of luggage som Star Golf

Sennah27

Medlem
Hej kamrater, försöker reda ut läget åt en vän som ska till USA inom kort.
Hans biljett är bokad via resebyrå innan jag skänkte honom ett EBG medlemskap, vilket gör att han får lite motstridiga besked från diverse webbsidor och resebyrån angående en golfbag som "second piece of checked luggage". Allt från 2000 kr till 1005 kr nämns som alternativa kostnader.

Bokningen är GOT-BRU-IAD med United (operated by Brussels Airlines mellan GOT-BRU) respektive IAD-MUC-GOT med Lufthansa (operated by United mellan IAD-MUC).
Vilket flygbolags regler är det som gäller egentligen och vilka bör han kontakta angående förbokning av golfbagen som andra incheckade bagage?
(Är ju betydligt enklare för mig som bokade direkt med SAS och flyger SAS, där var det inga som helst problem att boka golfbagen)
 

Johan F

Medlem
Kan du ta hans golfbag också? Beroende på status och reseklass så kan man ha rätt mycket bagage med sig på SAS, som EBG eller EBD har du rätt till 2 extra bagage när du flyger med SAS
 

JAK

Medlem
Lånar tråden för en fråga om golfbag på SAS.
Citerar "Ja, sportutrustning måste beställas och bekräftas i förväg. Du kan beställa plats för en cykel, skidor, en snowboard eller en golfbag när du bokar din resa. Du kan också göra din beställning senare på Mina bokningar.
Jag kan inte hitta var i "Mina bokningar" jag kan fylla i detta. Jag vet att jag har gjort denna exercis tidigare (pre-covid tid) på SAS sidor utan problem men nu kommer jag inte vidare. Om jag inte beställer detta i förväg, kan SAS neka att jag får checka in golfbagen? Någon som har erfarenhet av detta?
 

nissefalk

Medlem
Lånar tråden för en fråga om golfbag på SAS.
Citerar "Ja, sportutrustning måste beställas och bekräftas i förväg. Du kan beställa plats för en cykel, skidor, en snowboard eller en golfbag när du bokar din resa. Du kan också göra din beställning senare på Mina bokningar.
Jag kan inte hitta var i "Mina bokningar" jag kan fylla i detta. Jag vet att jag har gjort denna exercis tidigare (pre-covid tid) på SAS sidor utan problem men nu kommer jag inte vidare. Om jag inte beställer detta i förväg, kan SAS neka att jag får checka in golfbagen? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag la precis till golfbag på en SAS bokning, gå in på bokningen klicka på Lägg till / Ändra bagage välj golfbag för första bagaget och klicka sedan spara, jag fick nog prova 2 ggr innan spara knappen kom upp, gjorde detta på min dator
 

Rickard_O

Medlem
Lånar tråden för en fråga om golfbag på SAS.
Citerar "Ja, sportutrustning måste beställas och bekräftas i förväg. Du kan beställa plats för en cykel, skidor, en snowboard eller en golfbag när du bokar din resa. Du kan också göra din beställning senare på Mina bokningar.
Jag kan inte hitta var i "Mina bokningar" jag kan fylla i detta. Jag vet att jag har gjort denna exercis tidigare (pre-covid tid) på SAS sidor utan problem men nu kommer jag inte vidare. Om jag inte beställer detta i förväg, kan SAS neka att jag får checka in golfbagen? Någon som har erfarenhet av detta?


129F1B4C-884C-4890-B7FD-7EADE4633647.png
 

Johan F

Medlem
Ja på SAS flygningar så fungerar det utmärkt, men för mig fungerar det inte på flygningar som inte går med SAS.

SAS kan neka att ta med bagage som inte är anmält, vet att det hänt att resenärer fått skicka hem skidorna med taxi i samband med sportlovsresan
 

plover

Medlem
Intressant tråd, har själv lite problem med detta då jag fick en involuntary ombokning från LH till Swiss och Johannesburg. Gick bra att checka in bagen som vanligt bagage (under 32 kg) på reean hit ARN via ZRH, men nu trilskas swiss med att de skall ha 285 CHF för bagaget på hemresan, känns inte helt rätt. Så kolla noga upp vad reglerna är för varje delsträcka., LH har en bag som del av allowance i business, men inte Swiss…
 

JAK

Medlem
Hittar inte
Jag la precis till golfbag på en SAS bokning, gå in på bokningen klicka på Lägg till / Ändra bagage välj golfbag för första bagaget och klicka sedan spara, jag fick nog prova 2 ggr innan spara knappen kom upp, gjorde detta på min dator
Hittar ingen "Lägg till / Ändra bagage" då jag går in på min bokning. Det ända jag kan välja är "Välj/ändra sittplats, Uppgradera resan, Lägg till måltider, Lägg till biobränsle och Lägg till lounge". Kan det bero på att detta är en bonusresa?
 

Rickard_O

Medlem
Hittar inte

Hittar ingen "Lägg till / Ändra bagage" då jag går in på min bokning. Det ända jag kan välja är "Välj/ändra sittplats, Uppgradera resan, Lägg till måltider, Lägg till biobränsle och Lägg till lounge". Kan det bero på att detta är en bonusresa?
Jag tolkade dig som att det är SAS, för mig ser det ut så här på en SAS bonusresa där jag kan gå in och ändra till golfbag.
1C4C6E84-EF74-4212-BCFF-68C8CD903138.png

På en star alliance resa med Austrian och lite andra bolag så har man bara val att avboka.
 

Davvelavve

Medlem
Jag kan lägga till golfbag på 2 av 3 segment varav det jag inte kan lägga till står det "Du kan tyvärr inte förhandsboka extra väskor för denna resa." Det är en ren SAS resa.

Kan jag ta med golfbagen ändå eller? Jag kan checka in 3 bagage totalt med min biljett och status.
 
Toppen