Senaste nytt

GoAir - bank nekade köp, fick biljett ändå

Yoghurt

Medlem
Jag försökte nyss boka en inrikesbiljett i Indien med GoAir via deras hemsida. I betalningssteget tvekade jag en stund och ringdes då upp av kundservice från flygbolaget (!). Mannen frågade om allt gick bra och om jag behövde någon hjälp. Då jag tidigare erfarit att det kan vara problematiskt med utländska kort i Indien frågade jag honom om internationella Visa debitkort godtas. Från vad jag förstod av hans svar sa han att Amex skulle gå bra, men sa ingenting om Visakort. Då jag inte har ett Amexkort bestämde jag mig för att ändå prova med mitt svenska Visakort. Efter att jag angav kortinformationen skickades jag vidare till Verified by Visa-steget och godkände köpet med BankId. Sedan skickades jag vidare till GoAir och fick en bokningsbekräftelse. Mannen från kundservice, som fortfarande var med via telefon, sade att köpet godkänts och att jag borde få min bokningsbekräftelse via epost.

Däremot fick jag en pushnotifikation från min bank som sade att köpet hade nekats. Transaktionen syns inte heller i min transaktionshistorik.

Vad hade ni gjort i detta läge? Man känner ju sig så klart sugen på att hoppas på det bästa och att det inte hinner upptäckas. Men å andra sidan, de lär väl märka i något skede och då finns säkert risken att biljetten avbokas? Resan är om en och en halv vecka.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Är det inte lite märkligt att köpet underkändes med tanke på att du identifierat dig med BankID? Trodde den risken var närmast obefintlig (så länge man har pengar/kreditutrymme på banken/kortet så klart)?

Antar att kundservice tog telefonnumret från bokningen? Känns som om de behöver en del personer som bevakar bokningsprocessen om det har möjlighet att ringa upp så fort någon tvekar? Hos andra bolag kan man ju knappt få prata med en levenade människa hur mycket man än försöker... Men det är så klart - detta rörde ju Indien ;)

Hoppas allt löser sig.
 
Jag försökte nyss boka en inrikesbiljett i Indien med GoAir via deras hemsida. I betalningssteget tvekade jag en stund och ringdes då upp av kundservice från flygbolaget (!). Mannen frågade om allt gick bra och om jag behövde någon hjälp. Då jag tidigare erfarit att det kan vara problematiskt med utländska kort i Indien frågade jag honom om internationella Visa debitkort godtas. Från vad jag förstod av hans svar sa han att Amex skulle gå bra, men sa ingenting om Visakort. Då jag inte har ett Amexkort bestämde jag mig för att ändå prova med mitt svenska Visakort. Efter att jag angav kortinformationen skickades jag vidare till Verified by Visa-steget och godkände köpet med BankId. Sedan skickades jag vidare till GoAir och fick en bokningsbekräftelse. Mannen från kundservice, som fortfarande var med via telefon, sade att köpet godkänts och att jag borde få min bokningsbekräftelse via epost.

Däremot fick jag en pushnotifikation från min bank som sade att köpet hade nekats. Transaktionen syns inte heller i min transaktionshistorik.

Vad hade ni gjort i detta läge? Man känner ju sig så klart sugen på att hoppas på det bästa och att det inte hinner upptäckas. Men å andra sidan, de lär väl märka i något skede och då finns säkert risken att biljetten avbokas? Resan är om en och en halv vecka.

Jag är uppfostrad med att "ärlighet varar längst". Och jag tror faktiskt på det. Till slut kommer sanningen och verkligheten ikapp. Det kan ske när du försöker checka in 24 timmar innan avgång och din bokning är stoppad, eller så är det något annat som krånglar till sig (vissa kallar det karma).

Du har ju haft för avsikt att betala och reserverat/sparat pengar för att göra det och då tycker jag att du ska göra vad du kan för att det ska bli betalat.
 

David

Medlem
Har du fått biljettnummer, eller "bara" bokningsbekräftelse? Det kan ju mycket väl vara så att bokningen är gjord men att ingen biljett blir utställd ifall betalning inte är gjord.
 

Yoghurt

Medlem
Uppdatering. Senare under samma dag fick jag en ny avisering från min bank som sade att köpet hade korrigerats. Jag kunde däremot inte se någon transaktion ännu, utan den dök upp först två dagar senare. Pengarna drogs alltså som de skulle, men först två dagar efter själva bokningen. Transaktionen syntes inte heller under "Reserverade belopp" under den tiden.

Är det inte lite märkligt att köpet underkändes med tanke på att du identifierat dig med BankID? Trodde den risken var närmast obefintlig (så länge man har pengar/kreditutrymme på banken/kortet så klart)?

Antar att kundservice tog telefonnumret från bokningen? Känns som om de behöver en del personer som bevakar bokningsprocessen om det har möjlighet att ringa upp så fort någon tvekar? Hos andra bolag kan man ju knappt få prata med en levenade människa hur mycket man än försöker... Men det är så klart - detta rörde ju Indien ;)

Hoppas allt löser sig.
Det är inte första gången det händer. Det har hänt mig flera gånger tidigare här i Indien att köp nekas efter BankID-steget. Antar att det är först då de inser att kortet är utländskt, och inte indiskt? Det skulle vara intressant att höra varför det ofta finns en sådan begränsning, verkar som att det skulle bero på regelverk snarare än tekniska orsaker.

Jo, jag hade angett mitt lokala telefonnummer tidigare i bokningsprocessen. Blev också mycket förvånad över att de ringde upp!

Jag är uppfostrad med att "ärlighet varar längst". Och jag tror faktiskt på det. Till slut kommer sanningen och verkligheten ikapp. Det kan ske när du försöker checka in 24 timmar innan avgång och din bokning är stoppad, eller så är det något annat som krånglar till sig (vissa kallar det karma).

Du har ju haft för avsikt att betala och reserverat/sparat pengar för att göra det och då tycker jag att du ska göra vad du kan för att det ska bli betalat.
Du har absolut rätt i det du säger.

Har du fått biljettnummer, eller "bara" bokningsbekräftelse? Det kan ju mycket väl vara så att bokningen är gjord men att ingen biljett blir utställd ifall betalning inte är gjord.
Möjligen, tog en titt på e-postmeddelandet och det står inget biljettnummer där, bara bokningsreferens. Å andra sidan kan jag inte få fram något biljettnummer alls, inte ens nu när pengarna dragits på riktigt.
 
Toppen