Senaste nytt

Go East! (Sydkorea, Bangkok, Shanghai) [semi live]

Smidig transfer här på PVG. Visst, det är transfer security men i princip ingen kö när jag gick igenom. Risk för att det kan bli en choke point om många flighter samtidigt? Lite oklart för mig om det fanns mer kapacitet att öppna upp vid behov eller om det är designat enligt nålöge-principen a'la SVO (det var absolut inte så trångt dock).

20240627_111335.jpg

Upp för två rulltrappor.

Hittade en China Eastern lounge där jag blev insläppt. Asante levererar igen!

Dock lite förvirring först men det löste sig snabbt. Inget försök att knappra fram mig i något system. Bara att scanna mitt boardingkort.

- "No, it's not printed on the boarding pass. But I have gold with Kenya Airways. Here let me show you..." [visar skärmdump på e-medlemskort]
- "Air France?"
- "No, not anymore. They were in Flying Blue with AF before but now they have their own program"
- "You have date?"
- "Date?" [börjar ana oro]
- "You have with date?"
- [inser att det är utgångsdatum som han frågar efter] "Yes, here!" [Swajpar till nästa skärmdump av profil där utgångsdatum syns]
- "Ah, good"
- "Ah, date, I understand now"
- "Can I take photo?"
- "Yes, no problem!"

Efter att mina skärmdumpar fotograferats får jag komma in.

Loungen bjuder på duschar, nudlar, frukt, dricka, annan varm mat, frukostaktig mat och rätt mycket sittplatser av varierande slag. Utrop på engelska med tips om hur lång tid det tar att gå till respektive gate.

20240627_104410.jpg

Jag körde på "MU noodles". Smakade bra. Ingenting som lämpar sig att servera på ett flyg. =)

Nu blir det snart till att lämna PVG med Shanghai Airlines B737-89P.
 
Efter några sköna dagar i Bangkok med mat som jag alltid saknar när jag inte är här (krapraow, laab, namtok, somtam, etc), färsk frukt, besök på Onsen och möten med gamla vänner och bekanta så är det dags att flyga vidare till Shanghai.

Jag skriver inte så mycket om Bangkok i denna rapport då det är ett mycket vanligt resmål! Men kan inte låta bli att dela med mig av några av mina favoriter.

20240627_194551.jpg

Laab moo, sticky rice och mango slush gjord på färsk mango. Smaskigt värre.

20240629_182449.jpg

Mitt favorit SPA/Onsen Yunomori. Japansk Onsen-upplevelse mitt i Bangkok. Överkomliga 550 baht för Onsen-entré. Perfekt för en helslappardag.

20240629_182432.jpg

Här har vi Yunomori.

20240629_125548.jpg

Burmesiska nudlar.
 
Lyckades för denna flight BKK - PVG med China Eastern få in Asante Rewards-numret under online checkin.

När jag använde SkyPriority incheckning på flygplatsen ville agenten se mitt Asante-nummer igen. Enligt henne så visar det i systemet som "just a normal number", dvs inte guld eller STE+.

Hon checkade in mig ändå men vävde in två gånger att jag borde ställt mig i den vanliga ekonomi-incheckningen "over there".

Boarding passet visar rätt nummer men ingen tillstymmelse till statusindikering... så på sätt och vis kan jag första agenten.

Air France loungen går dock bra att komma in i ändå.

Inte mycket folk, trevligt matutbud. Många mini-versioner av mat, mini-hamburgare, mini-croissanter, etc.

20240702_121122.jpg


20240702_121133.jpg

Inte så mycket folk.

20240702_121104.jpg

Jag fastnade för rullar, mini-hamburgare, mini-somtam och frukt. Och så en yoghurt för magen.

Sitter nu och väntar på att boarding ska börja.
 
Seoul throwback

Det saknas en post för Seoul som jag inte hann med tidigare. Det finns förstås oändligt många tips för en stad som Seoul. Detta är några av mina små tips.

Cykla längs Hangang (hcos tips för Seoul #1)

Hangang (gang betyder flod så Hanfloden på svenska då) är den stora floden som rinner genom Seoul. Längs den finns fina cykelstråk som nyttjas både av dödligt seriösa motionscyklister på sina supersnabba hojjar(*) samt av glada amatörer i alla åldrar.

Även om det tidigare fanns cyklar att hyra på vissa ställen så är det numera mycket enklare att hyra cykel för en dag eller bara en timme mha appbaserad hyrcykel från Seoul Bike (서울자전거 따릉이):

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dki.spb_android

Appen går att använda på engelska och det går att betala med utländska kort utan komplicerad registrering. Jag noterade att även efter att man valt "Foreigner" så kommer det ibland steg på koreanska men det är bara att klicka vidare, det blir engelska sen igen.

1000 KRW/h (knappt 8 SEK/h) gör det väldigt prisvärt. Cyklarna hämtas och lämnas i speciella stationer. Man kan cykla med dom över hela Seoul, inte bara längs Hangang. Men jag föredrar Hangang -- jag upplever inte trafikrytmen på vanliga vägar i stan som direkt cykelvänlig!

Nu på sommaren är det lite för varmt och för högt UV-index mitt på dagen för att cykla längre sträckor. Men det är fint att ge sig ut på cykeltur framåt sen eftermiddag fram till solnedgången.

(*) jag skojar inte! Det går undan och du kommer att märka om du är i vägen med ett informativt ropat "yogi-yå!" vilket i denna kontexten betyder "(jag är) här!". Men ta inte illa upp, det är sagt med en formell ändelse ("-yå") som implicerar en viss respekt.

20240617_183016.jpg

En station med cyklar (under en tunnelbanestation). Det finns även mindre cyklar för barn och vuxna med korta ben.

20240617_181423.jpg

Min cykel för dagen. Med lyse för om man cyklar på kvällen/natten.

20240617_182545.jpg

Ofta cyklar man under motorvägar, praktiskt och skönt när det är soligt i högsommarvärmen.

20240617_182240.jpg

Gångbana parallellt med cykelbanan för den som bara önskar promenera.

20240617_180914.jpg

På väg över till andra sidan Hangang på en mindre bro under en stor bilbro.
 
Urban hiking (hcos tips för Seoul #2)

Korea har väldigt vackra berg och en stark hiking-kultur. Nu mitt i sommaren är det dock lite för varmt för mig för att ge mig iväg på heldagshikingturer.

Mer seriös hiking planeras med fördel till hösten då sommarens fuktighet är bortblåst och det är vackra, soliga och lagom varma, krispiga dagar. Med bonusen att lövträden ändrar färg och det kan bli helt löjligt vackert.

Den som är ute efter maxad upplevelse och kanske vill planera flera dagar med olika hiker rekommenderas att bege sig till Seoraksan National Park på ostkusten (i närheten av vårt första stopp på roadtrippen). Undvik helgen om ni kan då det kan bli väldigt mycket folk och trafikstockning i trapporna i bergen. För att ta sig till Seoraksan behöver man inte hyra bil som vi gjorde denna gång, jag har besökt nationalparken tidigare och avverkat resan från Seoul med expressbuss (som har "BC-säten").

Har man inte så mycket tid att lämna Seoul så finns Bukhansan Nationalpark i norra delen av Seoul och dit går det bra att åka lokalbuss eller tunnelbana. Perfekt för dagsaktivitet i Seoul. Det finns flera sträckningar/toppar så man kan sysselsätta sig flera dagar om man vill.

Men nu mitt i sommaren tycker jag som sagt att det är för varmt och för hög UV för att vara ute i bergen en hel dag -- så jag improviserade lite urban hiking!

Till min glädje upptäckte jag att sedan jag var i Seoul senast så verkar staden (kanske egentligen stadsdelarna) ha satt ihop ett "vandringskoncept" som förbinder Seoul Forest (vid Hangang) med Namsan mitt i staden (berget med tornet på toppen). Sträckningen förbinder en del parker, mindre skogsområden och berg med varandra och där det behövs så skyltas det mer eller mindre tydligt var man ska gå längs gatorna för att komma till nästa berg/park/skog. Mycket fint och trevligt!

20240624_182645.jpg

Här är en karta över hela sträckningen. Seoul Forest till höger och Namsan (med tornet) till vänster.

Jag gick knappt halva en eftermiddag och bjuder nedan på lite stämningsbilder. Rekommenderas om ni bor i närheten. Bara hoppa på var som helst och gå en bit. Fördelen med urban hiking är att man kan fylla på energi- och vätskeförråden mycket lätt på vägen. Jag gick bara fel en gång pga vad jag menar var otydlig skyltning i de urbana delarna hrm.

20240624_181725.jpg

Upp för Maebongsan, ungefär i mitten av hela sträckningen.

20240624_181800.jpg

En pagoda väntar på toppen av Maebongsan.

20240624_181937.jpg

Inga drönare!

20240624_181851.jpg

Utsikt över Hangang från pagodan.

20240624_182108.jpg

För den som behöver mer träning än det innebär att gå finns det större och mindre utegym strösslade runt flera av skogspartierna/parkerna (sant för hela Seoul).

20240624_182302.jpg

Ibland blir det trappor ned för berget.

20240624_185255.jpg

Och ibland dessa fina broar längs med bergssidorna.

20240624_185420.jpg

Mer broar.

20240624_195210.jpg

Från en mer urban del av hiken. Detta är en av sinnebilderna av Seoul för mig! Identiska höghus, kraftiga nivåskillnader och vägar hit och dit.

20240624_195104.jpg

Ett till litet berg ska jag upp för innan jag ger upp för dagen.

20240624_195245.jpg

Många trappor blir det.

20240624_195642.jpg

Utsikt övet Hangang igen. Denna typer av skyltar ämnar hjälpa oss som följer sträckningen.

20240624_200721.jpg

Slutvandrat för idag. Följde denna lilla stig som gick bredvid en motorväg för att komma ner till gångvägen längs Hangang.
 
Har man inte så mycket tid att lämna Seoul så finns Bukhansan Nationalpark i norra delen av Seoul och dit går det bra att åka lokalbuss eller tunnelbana. Perfekt för dagsaktivitet i Seoul. Det finns flera sträckningar/toppar så man kan sysselsätta sig flera dagar om man vill.

Jag kan bara instämma, perfekt dagsaktivitet! Jag gjorde en dagsvandring där förra året. Lättillgängligt, fin utsikt och intressanta granitberg.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Urban hiking (hcos tips för Seoul #2)

Korea har väldigt vackra berg och en stark hiking-kultur. Nu mitt i sommaren är det dock lite för varmt för mig för att ge mig iväg på heldagshikingturer.

Mer seriös hiking planeras med fördel till hösten då sommarens fuktighet är bortblåst och det är vackra, soliga och lagom varma, krispiga dagar. Med bonusen att lövträden ändrar färg och det kan bli helt löjligt vackert.

Den som är ute efter maxad upplevelse och kanske vill planera flera dagar med olika hiker rekommenderas att bege sig till Seoraksan National Park på ostkusten (i närheten av vårt första stopp på roadtrippen). Undvik helgen om ni kan då det kan bli väldigt mycket folk och trafikstockning i trapporna i bergen. För att ta sig till Seoraksan behöver man inte hyra bil som vi gjorde denna gång, jag har besökt nationalparken tidigare och avverkat resan från Seoul med expressbuss (som har "BC-säten").

Har man inte så mycket tid att lämna Seoul så finns Bukhansan Nationalpark i norra delen av Seoul och dit går det bra att åka lokalbuss eller tunnelbana. Perfekt för dagsaktivitet i Seoul. Det finns flera sträckningar/toppar så man kan sysselsätta sig flera dagar om man vill.

Men nu mitt i sommaren tycker jag som sagt att det är för varmt och för hög UV för att vara ute i bergen en hel dag -- så jag improviserade lite urban hiking!

Till min glädje upptäckte jag att sedan jag var i Seoul senast så verkar staden (kanske egentligen stadsdelarna) ha satt ihop ett "vandringskoncept" som förbinder Seoul Forest (vid Hangang) med Namsan mitt i staden (berget med tornet på toppen). Sträckningen förbinder en del parker, mindre skogsområden och berg med varandra och där det behövs så skyltas det mer eller mindre tydligt var man ska gå längs gatorna för att komma till nästa berg/park/skog. Mycket fint och trevligt!


Här är en karta över hela sträckningen. Seoul Forest till höger och Namsan (med tornet) till vänster.

Jag gick knappt halva en eftermiddag och bjuder nedan på lite stämningsbilder. Rekommenderas om ni bor i närheten. Bara hoppa på var som helst och gå en bit. Fördelen med urban hiking är att man kan fylla på energi- och vätskeförråden mycket lätt på vägen. Jag gick bara fel en gång pga vad jag menar var otydlig skyltning i de urbana delarna hrm.


Upp för Maebongsan, ungefär i mitten av hela sträckningen.


En pagoda väntar på toppen av Maebongsan.


Inga drönare!


Utsikt över Hangang från pagodan.


För den som behöver mer träning än det innebär att gå finns det större och mindre utegym strösslade runt flera av skogspartierna/parkerna (sant för hela Seoul).


Ibland blir det trappor ned för berget.


Och ibland dessa fina broar längs med bergssidorna.


Mer broar.

Visa bifogad bild 154650
Från en mer urban del av hiken. Detta är en av sinnebilderna av Seoul för mig! Identiska höghus, kraftiga nivåskillnader och vägar hit och dit.


Ett till litet berg ska jag upp för innan jag ger upp för dagen.


Många trappor blir det.


Utsikt övet Hangang igen. Denna typer av skyltar ämnar hjälpa oss som följer sträckningen.


Slutvandrat för idag. Följde denna lilla stig som gick bredvid en motorväg för att komma ner till gångvägen längs Hangang.

Älskar den där bilden. Den andas Sydkorea. Mina första tankar varje gång jag kommer till ett nytt land är följande. "Borde jag flytta hit och hur hade mitt liv sett ut om jag hade fötts i det landet"
Blev sugen på att dra till Sydkorea efter din rapport. Isåfall blir det Kina-Japan-Korea resa.
 

Attachments

  • 20240624_195210.jpg
    20240624_195210.jpg
    {memory} MB · Visningar: 89
Shanghai -- resans sista stopp

Händelselös flight med China Eastern mellan BKK och PVG. Då jag aldrig varit i Shanghai tidigare och skulle ankomma lite halvsent på kvällen så hade jag bokat första natten på Da Zhong Pudong Airport Hotel (大众空港宾馆) som skulle ligga mellan Terminal 1 och Terminal 2. Det visade sig stämma bra det. Men först skulle jag igenom Immigration.

Höjde lite på ögonbrynen i förvåning när jag likt @Vallfardaren (https://www.businessclass.com/forum/threads/en-resa-till-andra-sidan-sandlådan-semi-live.105821/ ) noterade att fingeravtrycksmaskinen pratade svenska. Ja, den pratade svenska först efter att jag skannat passet alltså.... annars hade jag höjt ännu mer på ögonbrynen.

Jag kom färdigutrustad med turistvisum inskaffat på Karlavägen 108 i Stockholm -- mest pga bristfällig planering (eller snarare eftertanke). Jag hade lagt mest tankeverksamhet på Korea och Bangkok och inte tänkt på att med bara liten justering av reseplanerna så kunde jag kört på 144 h transitvisum istället. Men så kan det gå ibland.

Det gick smidigt genom Immigration och tullfiltret. Frågade en vänlig dam i en informationspunkt hur jag hittade till mitt flygplatshotell och fick instruktionen att följa skyltning till Metro och Maglev. Det var en alldeles utmärkt instruktion för vid ingång till Metro och Maglev kan man ta hiss upp ännu en våning och där ligger hotellet, uppdelat på South Tower och North Tower. Av min Agoda-bokning framgick inte i vilken del jag hade rum så det var bara att chansa. Jag chansade förstås fel och fick traska över till den andra delen.

Det finns en del dåliga recensioner av hotellet på nätet men jag tyckte att det var helt OK. Incheck gick hyfsat snabbt (rummet var förbetalat genom Agoda), rummet var rent och det fanns vattenkokare och två halvlitersflaskor med vatten på rummet. Priset överkomligt med tanke på läget. Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen vid layovers eller tidiga morgonavgångar (vilket var precis vad vi gjorde innan morgonflyget hem). Lite småhungrig men inte tillräckligt för att leta upp en restaurang eller snabbmatställe utforskar jag vad hotellshoppen hade att erbjuda. Där fanns det många olika snabbnudlar och jag slog till på "Borscht Style" och ett paket med kinesisk kimchi. Där i den lilla affären fick jag möjlighet att för första gången testa mitt förberedda Alipay vilket gick alldeles utmärkt. (Dock hade jag problem att få ordning på Alipay innan ankomst men återkommer det till)

Slurpade i mig nudlarna och sen sova.

På morgonen var det dags att ge sig in till den gamla franska koncessionen i Shanghai (Concession française de Changhaï eller 上海法租界).

Den franska koncessionen existerade i knappt hundra år mellan 1849 och 1943. Jag har tittat en del på gamla foton från den tiden och det är fascinerande (för mig) att tänka på hur det var då på den tiden i Shanghai -- färre än 100 år sedan! Mycket var annorlunda, en del var samma -- och många av träden längs gatorna var samma träd som nu.

20240714_212428.jpg

Kanske samma träd? (Jag är inte så bra på träd)

20240714_212516.jpg

Electrify Everything behöver inte betyda enbart batteridrift. Nya elbussar med traditionell tråddrift går också bra.

Spolier: Jag såg ingen som såg fransk ut under tiden i gamla franska koncessionen.

20240703_104424.jpg

Maglev från PVG till Longyang Road och sen byte till Metro. Max 301 km/h. Väldigt smooth acceleration och deacceleration -- vilket enligt uppgift är en typisk effekt av tekniken (Originaltågen och tekniken kommer från Tyskland och Siemens + ThyssenKrupp. Ett inhemskt byggt tåg trafikerar numera linjen tillsammans med tre tyska originaltåg, enligt Wiki).

Magleven är förstås cool för en tekniskt intresserad som undertecknad. 20 år gammal är den med! Tråkigt att den inte längre kör med sin gamla maxhastighet av 431 km/h. Under commissioning innan start av kommersiell drift gjorde dom tydligen testkörning i 501 km/h!

20240703_104502.jpg

Mycket plats! Vilket jag kan förstå då det går att åka tunnelbana från PVG för cirka en tiondel av priset och komma ända in till city och längre därtill med byte.
 
Älskar den där bilden.
Tack -- jag med! Den är tagen från norra sidan av Eungbongsan (https://maps.app.goo.gl/GFAsstAqmzhtLYRq9).

Mina första tankar varje gång jag kommer till ett nytt land är följande. "Borde jag flytta hit och hur hade mitt liv sett ut om jag hade fötts i det landet"
Jag flyttade dit till Seoul och det förändrade mitt liv! (till det positiva)

Blev sugen på att dra till Sydkorea efter din rapport. Isåfall blir det Kina-Japan-Korea resa.
Det låter som en toppenresa.
 
Toppen