Senaste nytt

Go East 2026 (Sydkorea + Sichuan) [semi-live]

hco

Medlem
Årets resa österut börjar som vanligt i Sydkorea. Sedan blir det en ny erfarenhet med Sichuan i Kina och dess huvudstad Chengdu. Traditionsenligt blir det även en liten spaning över den norra gränsen. Sydkoreas alltså. Från en ny plats så klart!

Två separata award-flighter har vi lyckats bygga denna resa på. En i premium economy (298 SEK i skatter/avgifter p.p.) och en i business (1371 SEK i skatter/avgifter p.p.). Helt klart acceptabelt på avgiftssidan.

Del 0 Arlanda - Incheon. En ospännande start.

Som asienfantast är det inte helt fel när SAS Arlanda-lounge serverar nudlar smaksatta med sesam och ostronsås, japansk (??) potatissallad, kimchi samt indisk linsgryta. En kombo värdig The Oatmeals småstads-asienbuffé (https://theoatmeal.com/comics/asian_food)

Med den enda rättvisa måttstocken som finns (småstads-asienbuffé) blir det ändå godkänt. Linsgrytan får till och med väl godkänt.

Fick följa med Cityjet på deras CRJ ner till CPH. Hade först tänkt att tacka nej till maten för var inte så hungrig men jag är glad att jag tackade ja. Det var bra och perfekt liten kvällsbit, i tre delar.

20260727_200353.jpg

Liten kyckling, liten potatissallad. Små ostar med god kompott (?) och en liten kaka med stora blåbär.

Ingen Wasa sandwich här inte (med tanke på diskussion i en annan tråd)!

Fick även testa nya äppeljosen. Det var Ingrid Marie i.

Fortfarande ganska ospännande.

Så där ja.

20260727_231317.jpg

Längst fram i premium economy är business så nära men ändå så långt borta.

Nåja, det ser ändå bra ut. Ska bli kul att åka SAS till Asien. Det har jag aldrig gjort. Tack vare FlyPremium till det facila priset av 30k poäng.

Första reaktionerna: Fin filt. Mer som ett täcke. Skopåse med tandborste/kräm, ögonmask och öronproppar ingår.

Får se hur stolen känns efter några timmar.

20260727_231705.jpg

Då kör vi (snart)

Jag har kunnat sova till/från ganska bra. Glad att jag skippade middagen som serverades efter midnatt. Den hade inte hjälpt med sömnen.

Ska ärligt talat säga att jag inte har så mycket erfarenhet av premium economy-stolar. Men spontant känns denna helt okej. Inte superbekväm, inte superobekväm.

PE-delen är fullsatt till skillnad från ekonomi. Bak i ekonomi har ganska många kunna lägga ut sig på tre säten. Då sover man nog potentiellt ännu bättre än jag gjort i min PE-stol. Men det är ju alltid en gamble om man ska få till någon poor man's business seat eller ej.

Två timmar kvar till landning. Maskinen fortfarande nedsläckt. Nu kurrar det i magen och klirrar inifrån business. Förhoppningsvis kommer något att äta snart!

Screenshot_20260728_083532_Flightradar24.jpg

(Flightradar)

Ser iaf. inte så illa ut.
Nejdå, helt okej! Äggröran och svampröran var goda. Jag är inte så mycket för potatisplättar eller vad det nu är. Men mer en fråga om personlig smak.

Hade varit trevligt med en liten skiva/några bitar frukt. Om det nu ska vara premium. =)

Trevlig resa och kul att få följa med, ser fram emot frekventa uppdateringar!☺️
Tack! Ska göra mitt bästa att rapportera när det händer något. Kommer med säkerhet vara en del slappodagar. Årets Go East har inte lika hård detaljplanering som förra årets till Yanbian.

Kul med en parallel rapport österut att följa!
Detsamma!

Toppen