Senaste nytt

Go East 2026 (Sydkorea + Sichuan) [semi-live]

Det tog lång tid innan nästa uppdatering. Verkligen betoning på "semi", hrm...

Chengdu -- pandor och kryddor

I (eller i närheten av) Chengdu, Sichuans provinshuvudstad, finns det flera platser att se pandor. Varför är pandorna här kan man fråga sig?

(Innan denna resa visste jag inte mer om pandor än att dom är söta, äter bambu och ibland spelar en roll i sitt hemlands internationella diplomati)

Nu har jag lärt mig att Sichuan är den provins med flest pandor i Kina och att pandor i det vilda enbart lever där samt i några grannprovinser.

Det historiska utbredningsområdet (för tusentals år sedan) var (inte oväntat) mycket större och inkluderade förutom stora delar av Kina även områden i norra Sydostasien, i nuvarande Myanmar och Vietnam.

Den mest centrala platsen där det bor pandor i Chengdu är Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding. Det grundades 1987 och dom arbetar både med pandaforskning, med att föda upp pandor (vad jag har förstått så introduceras en del i det vilda?) samt som en djurpark där man kan titta på pandor.

När temperaturen stiger över 26 C så är det "panda recall" och pandorna måste lämna sina utomhusområden för att istället vara i luftkonditionerade inomhusinhängnader ("panda villas"). En del är stängda för besökare och vid en del kan man se pandorna genom glasfönster. Pandorna verkade gilla sin A/C (se vidare nedan)...

Givet att man köper konceptet med att det kan finnas djur/naturvårdande fördelar med (välskötta) djurparker är det värt ett besök. Mitt intryck är att djuren verkar tas väl om hand. Även om en del inomhusinhängnader kunde ha varit större om man frågar mig. Utomhus fanns det mer plats. Mår man dåligt av att se djur i fångenskap bör man undvika besök.

Vill man se pandor som rör sig bör man även komma undan lunch, helst så tidigt som möjligt på morgonen. Efter lunch så intar pandorna "blanket mode".

Ni vi besökte var det över 30 C varje dag och pandorna var alltid inne. Men vi var utomhus i den ganska stora parken och uppskattade verkligen att vi hade köpt dagsbiljett till shuttlebussar som går i ett runt i parken.

20260811_101933.jpg

Chilla med polarna och käka bambu vid.... (ja, vad är det bakom gallret?)

20260811_101748.jpg

Pandorna hade flera ställen i sitt ganska stora rum att hänga på trädäck, trädstammar eller på någon slags flis/spån. Ändå satt dom på betongen i hörnet och hade tagit med sig bambun dit. Varför? Efter ett tag fattade jag att luftkonditioneringsinblåset var bakom gallret. Troligtvis alltså det svalaste stället.

20260813_202641.jpg

I Sichuan intogs självklart stora mängder mat med sichuanpeppar. Den här restaurangen i närheten av hotellet blev snabbt en favorit.

20260813_202641-2.jpg

Plocka själv vad du vill äta bland grönsaker, svamp och kött. Kött i en bunke och resten i en annan bunke (olika kg-pris). Välj mellan fyra tillagningssätt och vänta på att köket tillagar.

20260813_200501.jpg

Resultatet. Spicy dry-mixed maocai. Käka med ris eller bara som det är.

20260810_110834.jpg

En godbit från matkulturmuseum om Sichuanmat. Fick mig att tänka på "En ska bort" i Fem Myror.

Attachments

• 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 26
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 27
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 25
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 24
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 22
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
    {memory} MB · Visningar: 28
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
  • 20260813_202641.jpg
    20260813_202641.jpg
  • 20260811_101748.jpg
    20260811_101748.jpg
    552,5 KB · Visningar: 35
Chengdu TFU - Beijing PKX

Sista hoppet på resan är till Beijing eftersom vi hittat två stycken awardplatser med KLM PEK-AMS-ARN (ja, direkt online utan att ringa om anslutningsflyg etc).

Hoppet dit utfördes i ekonomi av SkyTeam-kollegan Xiamen Air till den mindre PKX. Vid incheckningen gick vi först fel då Xiamen och China Eastern hade incheckning bredvid varandra och jag bara tog sikte på SkyPriority-skylten. Insåg snabbt att det var China Easterns SkyPriority-incheckning och att Xiamen inte hade någon SkyPriority-skyltning alls.

Ställde oss i Xiamens Business-kö och fick efter att ha lämnat fram pass förklarat för oss vänligt genom översättningsapp att vi stod i fel kö. Det här är business och ni har biljetter i ekonomi. Jo, jag vet svarade jag och pekade på SkyTeam Elite Plus-loggan i SAS-appen.

Två personer synar den lilla loggan på min mobil och börjar bläddra i ett pappershäfte som jag (eftersom jag inte kan undvika att snegla) ser verkar innehålla info om alla SkyTeam-partners.

Jag tänker att här skadar det inte att hjälpa till lite. Säger vänligt "SK" och pekar på medlemskortet i mobilen. "Ah, SK?" svarar den som verkar mer senior och bläddrar direkt till sista sidan där jag ser att någon skrivit dit information om SAS för hand! Den seniora förklarar för sin kollega och hjälper henne att räkna ut hur mycket fritt incheckat bagage vi har.

Kvällen innan hade jag lyckats köpa till en väska på 15 kg genom Xiamen Airs Wechat miniapp. Så jag förklarar att våra 5 väskor ska fördelas på "two included, one buy extra 15 kg, one STE+ and one STE". Det gick som förväntat bra men tyvärr följde dom SkyTeam-reglerna bokstavligt och gav enbart STE (EBS) 10 kg gratis. Så vi behövde betala för 10 kg övervikt. Jag drog fram AMEX och det gick bra att betala med men bara om man gick iväg till en speciell desk (säkert biljettkontoret eller något) så det fick bli betalning genom Wechat istället som fungerade med en gång vid incheckningen.

Jämförelsevis har både China Eastern och Korean gett STE samma extra baggage som STE+. Men det kan förstås bero på dagsformen hos personalen. Fick dock intrycket av att Xiamen var noggranna med reglerna.

Efter säkerhetskontrollen styrde vi kosan mot Xiamens lounge. Där frågade de vänligt om vi möjligtvis hade en internationell anslutning i Beijing. Ja just det, ingen lounge på inrikes med SkyTeam, det hade jag glömt bort!

Då kom jag ihåg att jag hade ju redan tänkt igenom det här med lounge när jag bokade. Biljetterna med Xiamen hade jag bokat genom Trip där jag som Diamond får två lounge-vouchers per år. Så jag drar fram Trip-appen, ser att jag fortfarande kan lägga till lounge för två och kollar vilken lounge som gäller. Det är SkyTeam-kollegan China Eastern och jag klagar inte på det. Tack Trip!

20260814_122101.jpg

Lite inredning hos China Eastern som man kan slappa i.

20260814_115835.jpg

Fyra typer av nudlar finns att välja på hos nudelkocken. Väljer självklart Dan Dan Mian som har sitt ursprung i Sichuan (och för övrigt är originalet till den japanska varianten Tantanmen).

20260814_120320.jpg

Bättre än på bilden.

Sista anhalt Beijing innan tillbaka till Europa.

Om du (eller andra åker tillbaka till Chengdu), så kan jag rekommendera 2 av de andra panda-centrumen som är längre bort. Ena som ligger vid Dujiangyan, som även har en Red Panda section - folk kanske sett på sociala medier där röda pandor går bland människor med personal som puttar bort gäster (så man inte går fram o klappar) - Dujiangyan Panda Base tror jag det heter (sett så många olika namn). Det andra är Wolong Panda Reserve som ligger lite längre bort än den förstnämnda, så är man snabb kan man nog lösa båda på samma dag. Wolong ska ha många fler panda-bebisar, för den intresserade, samt de har mycket mer utrymme att springa runt i.

Dujiangyan är väl ca 1-1,5h bort från centrala Chengdu.

Samt om man är i Chengdu kan man passa på att prova massa michelin-stjärninga restauranger, sjukt billigt o gott! Men var försiktig om det är lokalt Sichuan-mat, då kan det bli väldigt starkt!

Om du (eller andra åker tillbaka till Chengdu), så kan jag rekommendera 2 av de andra panda-centrumen som är längre bort.
Bra tips, vi läste om dom andra ställena men valde utifrån lathet, hrm. Där vi var fanns det tydligen Red Pandas också men vi kollade inte på dom (vaktade vår egen energinivå i värmen).

Maten -- helt enig, mycket mycket bra!

Några dagar i Beijing samt PEK-AMS-ARN med KLM

Sista dagarna i Beijing bokade vi på Regents (IHG) vilket jag tycker var prisvärt totalt för vad man får. Regents ligger mitt i smeten och gick på 5858 CNY (8356 SEK) för fyra nätter inklusive frukost för två. Hade vi bott längre har vi nog inte bokat frukost varje dag för det är egentligen på håret att extrakostnaden för frukost är värt det. Men för en kortare vistelse tycker jag det är okej för att få rätta känslan av att avsluta semestern på topp.

Screenshot_20260814_170230_Amap.jpg

När jag drog upp Amap för att kolla hur vi låg till på väg in från flygplatsen noterade jag att navigationen är synkad med trafikljusen så att vid varje rödljus räknar Amap ner hur många sekunder det är kvar (och på motsvarande sätt vid grönt ljus).

Servicen på Regents låg överlag på topp och gav en vänlig femstjärnig känsla i bemötande och servicenivå. Conciergen hade jobbat hårt i en vecka innan vår ankomst med att ta emot våra Taobao-paket och lägga alla paket i en stor låda.

De enda (små i sammanhanget) klagomål jag har på hotellet är att de flera gånger hade problem att få rätt på kaffebeställningarna vid frukosten samt att pianot i lobbyn behövde stämmas (Guest Relations Manager lovade att se till att dom får dit en professionell pianostämmare).

Hade bokat High Floor för att få lite fin utsikt och blev uppgraderad (nåja) till High Floor med utsikt över Forbidden City.

20260814_175246.jpg

Toppenmadrass

20260814_175310.jpg

20260814_175210.jpg

Klassiker

20260817_191522.jpg

Utsikt vid solnedgång

Kan verkligen rekommendera Regents för den som önskar bo centralt i Beijing.

20260816_164521.jpg

Pekinganka i Peking. Troligtvis den godaste Pekinganka jag någonsin ätit. (Dock ej från Regents)

Hemåt hade vi som sagt bokat med KLM.

20260818_084429.jpg

På Departure Board i Terminal 2 där SkyTeam huserar var det två flighter till Korea under vår flight till AMS.....

20260818_094336.jpg

.....och självklart var vi tvungna att gå och spana in den mer ovanliga fågeln (Tack FR24 för hjälpen). En Antonov An-148. Här precis efter att den taxat klart (dom fick bussgate).

KLM business har väl många både sett och upplevt så jag fokuserar på maten.

20260818_131443.jpg

20260818_131446.jpg

20260818_120908.jpg

Jag valde Vitello tonnato till förrätt.....

20260818_124501.jpg

.....och Tasting of delicacies (Yuxiang chicken, beef oyster sauce with snap pea, carrot and corn served with steamed rice) till huvudrätt......

20260818_131432.jpg

.....samt Petit grand dessert till efterrätt.

Jag tänkte att det skulle vara smart att ta den "kinesiska" huvudrätten vid avgång från PEK men jag jag kan inte ens gå med på att det här är kinesisk mat. Var den catrad i AMS? Smaken stämde ungefär med "asiatisk" mat serverad i svensk skolbespisning på 90-talet.

När vi precis varit i Sichuan var jag förstås intresserad av att smaka mapo tofu pork snack meal. Jag tror tyvärr att det inte kommit ett enda litet sichuanpepparkorn i närheten av denna helt smaklösa skapelse.

Till och med macaronen var smaklös och tråkig. Dessertvinet var dock gott men det var det enda.

På matfronten, katastrof KLM. Tur jag inte betalat cash för biljetterna.

I övrigt var hårdvara helt okej och personalen trevlig och tillmötesgående.

Detta var sista delen. AMS-ARN exkluderas från rapporten (även om maten där slog allt som serverades från PEK!). Tack för att ni hängt med och på återseende!

Wrap-up betalningar/appar 2026 (jämfört med förra sommaren)

* Alipay. Noterar att Alipay numera ibland skickar med butiksnamnet till det underliggande kortet. Trevligt att AMEX transaktionshistorik inte är fylld med veckor av enbart "Alipay* Shanghai"-transaktioner, utan att det ibland står tex "Alipay*Hey Tea Shanghai" istället.

* TourCard. Bank of Shanghai har lagt ner sitt TourCard mini app-baserade virtuella debitkort. Mitt korts giltighet sträckte sig över hela resan så jag kunde fortsätta att använda det som automatiskt backup-betalningsmetod i Alipay och Wechat. Vilket behövdes i ett antal fall. Tråkig utveckling då det var så himla smidigt. Nu hänvisar Bank of Shanghai användare till de två stand alone-apparna "Nihao China" och "UnionPay". Har testat båda men i ingen av dom funkade registrering med svenskt mobilnummer. +46 fanns inte ens att välja. Kunde dock registrera mig med ett annat nummer. Testade med topup med SAS MC. Felmeddelande i Nihao China men det funkade i UnionPay. Dock hittar jag inget sätt att länka de virtuella korten i Nihao China/UnionPay till Alipay/Wechat. Det var ju det som var så smidigt med TourCard. Tråkigt. (Travel Wallet i Alipay är väl funktionellt ett fullgott alternativ till TourCard men jag har inte dykt ner än i huruvida det går att toppa upp med kort eller ej. Det får bli inför nästa resa.)

Toppen