Senaste nytt

Global Airlines - Nytt transatlantiskt flygbolag, start 2024

Mimmisa

Medlem
Bästa sättet att förlora en massa pengar är att starta ett flygbolag.
Jag håller i grunden med dig, men med tanke på att vi har en stor internationalisering och globalisering, kan det säkert gå vägen med en bra affärsplan. Bolaget har iaf en bra VD så förhoppningsvis går det bra.
 

FilipJ

Medlem
Såklart en uppförsbacke att klara sig, men jag tycker vi ska vara optimistiska till konkurrens! Särskilt när konkurrensen sker med stora, fina plan.
Den A380:n de köpt är alltså Hi-Flys gamla "Save the Coral Reefs". Den har alltså möjligen Singapore Airlines gamla kabin, det vill säga potentiellt gamla suites som första klass-produkt.
Ska bli intressant att se vilka fler A380 de tänkt att plocka upp. Vill de hålla sig till Rolls-Royce motorer och dessutom en någorlunda enhetlig interiör kanske de förhandlar med SIA om några av de 5 fortfarande parkerade A380...
 

Johan F

Medlem
OMAT har också en artikel om det här och slutsatsen är mer åt det pessimistiska hållet

So, will Global Airlines actually launch, or what happens next?
  • It’s one thing if the founder actually had realistic plans to begin with, but suggesting that flights will launch in the spring of 2024, and that the airline will have 100+ planes in a couple of years, seems beyond highly unrealistic
  • While the airline got a deal on these planes, if it actually plans to configure cabins in the way that’s being promised, that work will cost tens of millions of dollars
  • I’m not suggesting that Global Airlines is a scam like Baltia, but let’s keep in mind that Baltia had acquired a Boeing 747, but never actually operated a passenger flight in 20+ years
 

FilipJ

Medlem
Detta är minst sagt en ögonbrynshöjare. Global Airlines har enligt utsago köpt ytterligare tre A380. De verkar ha London-New York som en marknad de siktar på. Finns ju flitigt med konkurrens på den marknaden, skall bli intressant att se vilken USP Global tänkt ha.

 

NotRyan

Medlem
Detta är minst sagt en ögonbrynshöjare. Global Airlines har enligt utsago köpt ytterligare tre A380. De verkar ha London-New York som en marknad de siktar på. Finns ju flitigt med konkurrens på den marknaden, skall bli intressant att se vilken USP Global tänkt ha.

Fyra stycken A380 för en startup som inte har en marknad ännu, tillåt mig tvivla en aaaaaning.....
 

Palazzi

Medlem
Känns som ytterligare startup-grundare som fått hybris. Grundaren verkar driva en hyfsat framgångsrik home-swapping agency från London, men det är skillnad på att driva trafik till en hemsida och driva ett framgångsrikt flygbolag. Deras styrelse är också en salig blandning personer, som förvisso har flygvana, men i övrigt är det otydligt varför de skulle vara alls lämpade.

Av alla nya flygbolag, som normalt har små chanser till framgång, skulle jag de denna "satsning" än mindre. Flygbranschen är ju redan så effektiviserad att det troligen inte finns många medel kvar att spela med. Alla har redan försökt med bränsleffektivisering (genom att trycka in fler säten och köpa bränsle när det är billigt), utflaggning, inga kollektivavtal, slingning av flyg för att hålla de maximala tider i luften, samarbeten för optimerad matartrafik (för hög kabinfaktor), merköp (till absurdum med lotter etc), reklam ombord och på hemsidor etc.

De enda möjligheter jag ser är antingen att man har ett revolutionernande transportmedel som har lägre kostnader (det har man inte, och det har ingen annan heller) eller att man går i motsatt riktning och skapar ett boutique-flyg där man kan attrahera en kapitalstark målgrupp som vill ha något extra. För sistnämnda har ju hela branschens utveckling visat att dessa individer är få, och om det ska lyckas borde man väl snarare försöka fylla en Airbus A220 än det omöjliga uppdraget att fylla en A380.
 

igelkotten

Medlem
Känns som ytterligare startup-grundare som fått hybris. Grundaren verkar driva en hyfsat framgångsrik home-swapping agency från London, men det är skillnad på att driva trafik till en hemsida och driva ett framgångsrikt flygbolag. Deras styrelse är också en salig blandning personer, som förvisso har flygvana, men i övrigt är det otydligt varför de skulle vara alls lämpade.

Av alla nya flygbolag, som normalt har små chanser till framgång, skulle jag de denna "satsning" än mindre. Flygbranschen är ju redan så effektiviserad att det troligen inte finns många medel kvar att spela med. Alla har redan försökt med bränsleffektivisering (genom att trycka in fler säten och köpa bränsle när det är billigt), utflaggning, inga kollektivavtal, slingning av flyg för att hålla de maximala tider i luften, samarbeten för optimerad matartrafik (för hög kabinfaktor), merköp (till absurdum med lotter etc), reklam ombord och på hemsidor etc.

De enda möjligheter jag ser är antingen att man har ett revolutionernande transportmedel som har lägre kostnader (det har man inte, och det har ingen annan heller) eller att man går i motsatt riktning och skapar ett boutique-flyg där man kan attrahera en kapitalstark målgrupp som vill ha något extra. För sistnämnda har ju hela branschens utveckling visat att dessa individer är få, och om det ska lyckas borde man väl snarare försöka fylla en Airbus A220 än det omöjliga uppdraget att fylla en A380.
Enig. Gissar på att deras kalkyler antar att deras A380 kommer gå fulla till ett visst pris. Känns som väldigt osäkra antaganden.
 
Toppen