Senaste nytt

Glömde paddan på planet

Och vad gör du i de länder där man bara får en pappersbit och själv får fylla i allt? Brukar sällan stå någon info som kan identifiera vilken bil man åkt med.

Meh? :) Är du allvarlig med din fråga? För den är ju rätt dum och bara menad som en provokation. Eller menade du säga följande?

Ja. Tyvärr får man ju inte kvitto i alla länder dock.

Tipset är väl aldeles galant för de som inte tänkt på det tidigare. Din kommentar tillför ju dock inte ett smack. :)

I de flesta fall som jag tar taxi så knäpper jag av en bild med ifånen på antingen chaffisens legitimation eller liknande info, sitter ju alltsom oftast ändå och fipplar med luren då man följer rutten för att se om man är på väg åt rätt håll.
Sen kan man ju glömma luren i taxin :eek:

Last edited:
Lite off topic och ett bra tips: när jag åker taxi tar jag alltid emot kvitto - med hjälp av kvittot går det att snabbt ringa tillbaka taxin. Jag har hittills haft användning av det en gång.

Ett annat tips är att ta foto på taxins bilregistreringsnummer före avfärd då i vissa länder får man inte något maskinskrivet kvitto. :)

Glömde min padda i flygstolens ryggfickan häromdagen på väg till London med SAS. Kontaktade Heathrow flygplats enligt information på SAS hemsidan (SAS ansvarar inte för borttappade saker utan man ska kontakta flyplatsen man åker till).

Heathrow har inte hittat min padda och jag har en känsla av att den då låg kvar i fickan när min kärra flög vidare. Är det möjligt att spåra vart planet flög vidare efter London? Pratade med SAS kundservice och fick noll gehör.

Annars har den försvunnit hem med någon icke-snäll människa.

Har paddan hittat hem eller är den fortfarande på villovägar?

Ett annat tips är att ta foto på taxins bilregistreringsnummer före avfärd då i vissa länder får man inte något maskinskrivet kvitto. :)

Det där låter som om det kommer från en med Kina-erfarenhet. ;-)

Bra att börja med att tydligt ta foto på regskylten. Har upplevt det som att chauffören mer sällan försöker lura en på taxan. Även leget på instrumentpanelen kan jag i vissa fall ta kort på.

Kvitto försöker jag alltid komma ihåg att ta. Ett mobilfodral med 1000 SEK trillade ur min ficka i en taxi i Hong Kong en nyårsnatt. Det hade jag möjligen fått tillbaka om jag tagit kvitto... Hotellets övervakningskamera hade missat regskylten med liten marginal...

Hoppas paddan kommer tillrätta!

Kvitto försöker jag alltid komma ihåg att ta. Ett mobilfodral med 1000 SEK trillade ur min ficka i en taxi i Hong Kong en nyårsnatt. Det hade jag möjligen fått tillbaka om jag tagit kvitto... Hotellets övervakningskamera hade missat regskylten med liten marginal...

Hoppas paddan kommer tillrätta!

Ja, ha kvittot är viktigt, speciellt i en sådan situation som Concorde hamnade i några år sedan.

Concorde skrev:
Min värld rasade samman. Bokstavligen. Portföljen var borta. Insåg omgående att det blir ingen flygresa ikväll. Passet! Smycken till min fru. Datorn. Annat viktigt som ett fullspäckat minneskort från kameran.

10 sekunder senare hade jag samlat mig och planen var klar.
Sprang ut igen men taxin hade kört. Sprang ner en trappa till ankomstdelen och Taxi Dispatch som kan anropa bilen för att se om portföljen är kvar i baggageutrymmet. Vilken bil? Ja det står på kvittot. Vilket kvitto? Här följde en lång rad svordomar och sen ilska blandat med en klump i halsen. Jag kommer troligen inte hem till jul, mitt barn, fru och familjen.
Kommer jag hem till jul i snökaoset? British Airways Business/First till New York - BusinessClass.se

På Sheraton i Peking så skrev dörrvakten upp registreringsnumret på ett visitkort som man fick innan man klev i bilen. Om man inte var nöjd med resan så skulle man lämna in kortet i hotell-lobbyn.

Toppen