Senaste nytt

Glöm inte avregga i p-apparna

plover

Medlem
Hej forumet, liten datapunkt här, bytte bil för ett år sedan och tänkte inte mer på det, tills det dök upp en ditt kort ha4 gått ut notis i telefonen. Hade glömt att ta bort reg nr i en p-app, försökte få hjälp med detta är ett källarföretag helt utan kundtjänstpersonal. Avreggade bilen direkt så bara en obehörig debitering för småpengar, MEN när jag kollade avtalet så är det glasklart, du är ansvarig för.
alla parkeringar med autodebitering tills du tagit bort den från appen. Hade tur denna gång…

Det här är ju spännande! Hur menar man att någon inte skulle vara ansvarig för ett avtal som man själv tecknat? Det är väl ändå konsumentens egna ansvar att veta var man gått med och vilka aktiva avtal man har samt vilka som eventuellt måste avslutas?

Kan inflika att det kan vara bra att hålla koll på vilka reg.nr. man lagt till i sin profil om man har en Brobizz (Öresundsbron). Annars blir nästa ägare glatt överraskad vid nästa överfart på din bekostnad.

Det här är ju spännande! Hur menar man att någon inte skulle vara ansvarig för ett avtal som man själv tecknat? Det är väl ändå konsumentens egna ansvar att veta var man gått med och vilka aktiva avtal man har samt vilka som eventuellt måste avslutas?

Självklart är det så, men de flesta läser nog inte avtalen för appar. Jag förstår att man kan missa detta. Tidigare, innan dessa parkerings appar fanns, så behövde man aldrig tänka på liknande när man sålde bilen, eftersom alla parkeringsböter automatiskt gick till ägaren av bilen.

Bra med en heads-up! :D

Edit: Ett exempel på något ännu värre var det jag lyckades med förra sommaren när jag under vår bilsemester, med hyrbil, betalade 270kr för 3 timmar på Smögens brygga, för att mötas av en parkeringsböter på 800kr. Jag hade självklart betalat parkering för bilen som stod hemma på uppfarten 150mil bort. (som var det sparade regnumret i appen)

Åkte dit på denna jag också. I min värld, naivt möjligen, så gällde mitt avtal med appen så länge jag var ägare av bilen. Men det visade sig att jag hade fel så bra att detta lyfts för vi kan nog vara rätt många som inte avregistrerar, glömska till exempel, vid bilbyte.

Off-topic: Då det ändå uppstod en del frågor i just mitt fall så hade min motpart Europark approchen "ignorera all konversation med herr Mimer helt och fullständigt". Det är också en tämligen säkert sätt att få betalt...

• Gilla
Reactions: hco
Kan inflika att det kan vara bra att hålla koll på vilka reg.nr. man lagt till i sin profil om man har en Brobizz (Öresundsbron). Annars blir nästa ägare glatt överraskad vid nästa överfart på din bekostnad.

Den där är faktiskt farlig, blir snabbt dyrt om man glömmer. :D

Samma erfarenhet. Det bästa var att när jag reggade bilen i appen för flera år sedan fanns inte automatisk registrering av in/utfart utan det var bara parkeringsautomat i app så att säga. Sen inför de autoregistrering och då drog de pengar. Som tur var så var det bara några kronor. Men APCOA Flow kan dra något gammalt över sig.

Samma erfarenhet. Det bästa var att när jag reggade bilen i appen för flera år sedan fanns inte automatisk registrering av in/utfart utan det var bara parkeringsautomat i app så att säga. Sen inför de autoregistrering och då drog de pengar. Som tur var så var det bara några kronor. Men APCOA Flow kan dra något gammalt över sig.
Vilkar appar är det som har denna form av automatregistering (baserat på avläsning av registreringsnumret, antar jag)? Visste inte ens att det fanns, utan har just använt dem som "parkeringsautomat i app".

Vilkar appar är det som har denna form av automatregistering (baserat på avläsning av registreringsnumret, antar jag)? Visste inte ens att det fanns, utan har just använt dem som "parkeringsautomat i app".

APCOA Flow vet jag iaf. Vet inte ifall det finns fler. Fungerar bra förutom denna grej då (jag var tvungen att använda den i ett parkeringshus där det inte fanns annat val).

Toppen