Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

palmen

Moderator

Timingen på detta känns väl inte helt klockren...
Jo, flyga med tomma plan är inte vad sas behöver just nu.
Att bara ha 1 månad på sig att sälja 250 platser är ju inte direkt hållbart alls. Lägg till att man dessutom måste lägga på några extra timmar flygtid pga Ryssland så blir detta ett väldigt klokt beslut att inte riskera finanserna i onödan.

Bättre att ta nytag och starta upp när nästa tidtabell börjar gälla, dvs sommar 2023, precis vad sas gjort.
 

xz0781

Medlem
Jo, flyga med tomma plan är inte vad sas behöver just nu.
Att bara ha 1 månad på sig att sälja 250 platser är ju inte direkt hållbart alls. Lägg till att man dessutom måste lägga på några extra timmar flygtid pga Ryssland så blir detta ett väldigt klokt beslut att inte riskera finanserna i onödan.

Bättre att ta nytag och starta upp när nästa tidtabell börjar gälla, dvs sommar 2023, precis vad sas gjort.
Fast det artikeln handlar om är ju en resenär som skulle resa 14/1-2023. Med tanke på det generellt stora suget att åka till Japan (som jag upplever det) så kanske man kunde borde kunna fylla plan som flyger om 3 1/2 månad? Men jag är ingen expert på området så jag kanske är fel ute.
 

Sullon

Medlem
Jag hade nog hoppats på att SAS återupptog flygningarna till Tokyo tidigare då öppningen blev bestämd till den 11/10. Att passagerarnas efterfrågan varit svag tills nu är inte så förvånande, full öppning är vad många väntat på.
 

mha321

Medlem
Misstänker att det till stor del är att Ryssland spåret är stängt som också ställer till det. Är det någon som vet något enkelt sätt att räkna på hur mycket längre vägen blir? Om det tex slår över så att en rotation som tidigare gick med 1 plan nu kräver 2 eller så, så är ju den kostnaden proportionerligt väldigt hög.

Det handlar ju inte bara om att få det att gå ihop. Utan också om ifall man tjänar mer på andra linjer...
 

palmen

Moderator
Fast det artikeln handlar om är ju en resenär som skulle resa 14/1-2023. Med tanke på det generellt stora suget att åka till Japan (som jag upplever det) så kanske man kunde borde kunna fylla plan som flyger om 3 1/2 månad? Men jag är ingen expert på området så jag kanske är fel ute.
Normalt behöver man 11 månader för att få bra beläggning och inte ens då är det fullt. Hur skulle de då kunna fylla planet på en tredjedel av tiderna tänker du?
Det pågår dessutom ett krig mitt emellan Köpenhamn och Tokyo, inflationen är extrem, folk måste spara för att kunna betala för elen mm.

Inte direkt optimalt att skynda igång något som varit nedstängt länge. Man startar ju inte upp en linje på en vecka heller med all logistik på flygplatsen, samt catering, personal mm på outstation.

Normalt så lägger man programmet för hela vintern/sommaren, sällan som det tillkommer nya linjer under pågående säsong.

Att starta upp nu för att flyga under vintern till Japan vore ett extremt dumt beslut. Nu startar de istället upp lagom till körsbärsblomningen, dvs våren när det är som mest antal personer som vill åka till Japan.
 

xz0781

Medlem
Normalt behöver man 11 månader för att få bra beläggning och inte ens då är det fullt. Hur skulle de då kunna fylla planet på en tredjedel av tiderna tänker du?
Det pågår dessutom ett krig mitt emellan Köpenhamn och Tokyo, inflationen är extrem, folk måste spara för att kunna betala för elen mm.

Inte direkt optimalt att skynda igång något som varit nedstängt länge. Man startar ju inte upp en linje på en vecka heller med all logistik på flygplatsen, samt catering, personal mm på outstation.

Normalt så lägger man programmet för hela vintern/sommaren, sällan som det tillkommer nya linjer under pågående säsong.

Att starta upp nu för att flyga under vintern till Japan vore ett extremt dumt beslut. Nu startar de istället upp lagom till körsbärsblomningen, dvs våren när det är som mest antal personer som vill åka till Japan.
Du har uppenbarligen bättre koll än jag. Det du skriver låter vettigt. Tänker nog utifrån mina egna behov som kanske inte är riktigt representativa för den stora massan :)
 

palmen

Moderator
Du har uppenbarligen bättre koll än jag. Det du skriver låter vettigt. Tänker nog utifrån mina egna behov som kanske inte är riktigt representativa för den stora massan :)
Läser man här är det ju bara folk som vill flyga på poäng dit, inte betala för biljetterna.

Jag tror vi ska vara glada om de startar upp Tokyo över huvud taget igen. ANA ryktas ju vara på gång igen så kanske blir codeshare där istället.

"Behoven" för oss på forumet är väldigt annorlunda än för övriga och de matchar nog bara 1% av totala antalet resenärer.
 

xz0781

Medlem
Läser man här är det ju bara folk som vill flyga på poäng dit, inte betala för biljetterna.

Jag tror vi ska vara glada om de startar upp Tokyo över huvud taget igen. ANA ryktas ju vara på gång igen så kanske blir codeshare där istället.

"Behoven" för oss på forumet är väldigt annorlunda än för övriga och de matchar nog bara 1% av totala antalet resenärer.
Turkish känns ju just nu som den mest tillförlitliga rutten, synd bara att det är sällsynt att hitta poängresor med dem i synnerhet och med andra i allmänhet. Bokade just en Tokyotripp med familjen i påsk med LOT och pengar (vågade inte boka med SAS då det ser helskumt ut med deras webb då det ibland ser ut att finnas resor på vissa sidor men på andra sidor verkar helt blockat)
 

palmen

Moderator
Turkish känns ju just nu som den mest tillförlitliga rutten, synd bara att det är sällsynt att hitta poängresor med dem i synnerhet och med andra i allmänhet. Bokade just en Tokyotripp med familjen i påsk med LOT och pengar (vågade inte boka med SAS då det ser helskumt ut med deras webb då det ibland ser ut att finnas resor på vissa sidor men på andra sidor verkar helt blockat)
Att säga att Turkish är tillförlitliga skulle jag inte göra. Läser man lite andra trådar om folk som fått inställda resor så står Turkish typ för 90% av dessa...
 

Jonas C

Medlem
Turkish sätter in avgångar till Narita nu under hösten vilket innebär att de kommer att ha två dagliga avgångar på vissa veckodagar. Om Turkish är pålitliga? Ja och nej. De har flugit till Haneda dagligen under det senaste året så risken att de ställer in flyg är liten. Däremot är problemet för inställda flyg och tidtabellsändringar störst på de extrainsatta avgångarna då dessa har en tendens att ändras med kort varsel. Det är även på dessa avgångar som man ofta brukar kunna hitta bonusplatser och Turkish gör det i princip omöjligt att boka om pga married segments om något skulle bli inställt eller schemaändrat.
 
Toppen