J
Jönsson
Guest
Någon som vet var man får tag på Eden Mill Golf Gin söder om Hadrianus mur?
ACervin skrev:Helsingborgs Dagblad har publicerat ett recept på Tonic. Det är ju ett betydligt sämre utbud på slödricka som vi kallade alkoholfritt på studenttiden jämfört med den skarpa varan. Har själv inte provet receptet ännu men här finns möjlighet att justera sötma och beska efter behov.Tonicsyrup – att blanda med sodavattenIngredienser5 dlvatten2 dlströsocker1 dlråsocker1,5 mskkinabark, finmald (mixa till pulver)4kryddpepparkorn, krossade3enbär, krossade1citrongräs, strimlat0,5apelsin, skal0,5citron, skal0,5lime, skal2 tskcitronsyra1 krmsaltGör så här:Koka ihop alla ingredienser och låt sjuda cirka 15 minuter. Låt svalna och sila genom en silduk. Förvara svalt. Beräkna ungefär 1 msk syrup till 2 dl sodavatten för en lagom bitter tonic.Klicka för att utvidga...
Melittafilter annars. Då blir det inga rester.Plus skrev:Lite uppdatering på ditt recept.Låt bli att mixa kinabarken till pulver. Det går lika bra när den är i flisor och man slipper att silen täpps igen av pulvret.Jag gör just nu en ny omgång i kylen. Denna gång kör jag en kallinfuserad som får stå i kylen i 3-4 dagar.Jag har för övrigt 2-3 st kvistar Citrongräs samt Koriander i min Tonic. Det brukar bli rätt fin och rund smak av det.Klicka för att utvidga...
Absolut, det går ju an men förstår inte varför man ska stå och pulverisera kinabarken.Jönsson skrev:Melittafilter annars. Då blir det inga rester.Klicka för att utvidga...
Plus skrev:Absolut, det går ju an men förstår inte varför man ska stå och pulverisera kinabarken.Det finns inget att vinna på det, smaken blir detsamma med flisad bark och du sparar en ganska tidskrävande moment för att snabbare kunna avnjuta din dryck.Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Cinchonabarken du köper kommer ofta, som du säger, flisad. Men bland flisorna, även om du använder dem som de är, finns många mindre partiklar ner till pulverstorlek som måste filtreras bort om du vill ha en ren produkt. Har du en annan metod så tar jag gärna del av den. Grovsilning och därefter filtrering bör vara metoden.Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Det kanske nämnts av någon tidigare men förtjänar att repeterasUngava, gin smaksatt med hjortron, finns i Air Canada:s LHR lounge.(jag fick en GT som bestod av ca 1,5-2 dl gin och en liten skvätt tonic)Visa bifogad bild 69388Klicka för att utvidga...
Innovativt sätt att använda champagnehinken. När kommer det branded gin och tonic hinkar?Senator skrev:Testar idag lokal Western Cape GinKlicka för att utvidga...
palmen skrev:Innovativt sätt att använda champagnehinken. När kommer det branded gin och tonic hinkar?Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Testar idag lokal Western Cape GinKlicka för att utvidga...
Den har jag hemma! Morotsfärgad, av kininbarken, I presume. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.pngIPC_Mataveri skrev:Hittade detta tonic koncentrat i butiken idag (i keramik krus).Blanda med gin samt kolsyrat vatten.179:- Pix!Visa bifogad bild 70919Klicka för att utvidga...
Har också testat denna, spontanköpte vid ett besök på Mackmyra-destilleriet. Faktiskt riktigt bra, beställde några extra.IPC_Mataveri skrev:Hittade detta tonic koncentrat i butiken idag (i keramik krus).Blanda med gin samt kolsyrat vatten.179:- Pix!Visa bifogad bild 70919Klicka för att utvidga...