Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Usch! Det här var nog det alla värsta alternativet av alla. Kan man inte lita på piloterna vet jag inte vad man gör?

Detta är inte en haverikomision ännu, första steget är en utredning hurvida något olagligt skett, OM så är fallet så är det i första hand en juridisk hantering av ärendet. Det skall alltså fastställas hurvida det var en medveten handling eller ett tekniskt fel på planet. Detta görs alltid i landet där olyckan skett, men hittar man inga belägg för olagligheter så överlämnas ärendet till myndigheterna för vidare granskning av teknisk karaktär.

Nu har man bevis för att det skett en olaglig handling och därför kommer åklagaren att leda utredningen framgent.

Skjønner.

Denne er urovekkende relevant:
The Crash of EgyptAir 990 — The Atlantic

Varför är det mystiskt?
Eller ja, mystiskt är väl fel ord i sammanhanget. Men det är en sen 2013 nyutexad pilot som har relativt få flygtimmar som valt att genomföra det här medvetna beslutet (om allt de säger visar sig stämma).

Det är underligt, är kanske ett bättre ord, var det planerat och överlagt sedan länge eller något som hänt honom nyligen som drev honom till det helt enkelt.

Detta är extremt skrämmande och oroväckande och jag hoppas att det leder till strängare regler inom flygbranschen och att regler såsom de som praktiseras i USA om att minst två personer är i cockpit konstant även införs som regel inom EU.

Det är underligt, är kanske ett bättre ord, var det planerat och överlagt sedan länge eller något som hänt honom nyligen som drev honom till det helt enkelt.
Ja alldeles oavsett antalet flygtimmar är det obegripligt att någon skulle kunna göra något sådant här. Personligen är jag fortfarande skeptisk till självmordsteorin. Bland annat kan jag inte förstå varför han, om det nu skulle handla om ett självmord/massmord, inte dök betydligt brantare. Rimligen borde han väl ha önskat minimera tillgänglig tid för att försöka bryta upp cockpitdörren, om nu självmordsteorin skulle vara rätt.

Skal det være ny pressekonferanse 1400? Og finnes det et sted hvor de har en bra engelsk oversettelse? Den på bbc.com var direkte ubehagelig å høre på, vedkommende som oversatte løpende fra fransk til engelsk var ekstremt dårlig i engelsk og det var latter i bakgrunnen. Who the f**** laughs når slike ting publiseres?

Ja alldeles oavsett antalet flygtimmar är det obegripligt att någon skulle kunna göra något sådant här. Personligen är jag fortfarande skeptisk till självmordsteorin. Bland annat kan jag inte förstå varför han, om det nu skulle handla om ett självmord/massmord, inte dök betydligt brantare. Rimligen borde han väl ha önskat minimera tillgänglig tid för att försöka bryta upp cockpitdörren, om nu självmordsteorin skulle vara rätt.

Eller så ville han inte att någon skulle märka att något var fel precis innan han slog det i backen. Att höra 150 pax i full panik och kaos kanske var för mycket för honom...

Toppen