Senaste nytt

Ger Optiontown flexibel biljett hos SAS?

FFlash

Medlem
Vad det så att ursprungliga regler skulle gälla för OT-uppgraderade biljetter, dvs. i princip ska det inte gå att boka om?
Iaf har jag en gång lyckats med att boka om. Kontaktade ARN T5 transfer desk och bad snällt om tidigare flyg. Nöjd.
 

FF#1

Medlem
Har gjort det flera ggr på intra EU, nu senast bokade jag om i samband med incheck i appen till kvällen samma dag istället för med morgonflyget.
Bokningsklassen Z är hög nog för att det ska finnas biljetter på de flesta avgångar. Incheck öppnar 36h innan men man kan bara boka om till avgångar ca 20-22h från ombokningstillfället som senast. så jag fick vänta till lite senare på kvällen innan min avgång nästa kväll dök upp.
 
Jag bokade nyligen om en inrikes OT-biljett vid incheckningen. Fick först den vanliga föreläsningen, men det slutade ju lyckligt:
SAS: -Du måste ha Plusbiljett!
Jag: -Ja men det har jag ju
SAS: -Det beror också på vilken bokningsklass du har
Jag: -Duger det med Z?
SAS: Ok, den biljetten bokar vi gärna om!

Bokade om till en tidigare avgång, och hade bagage att checka in så kunde inte göra det vid gate.
 

Canadien

Medlem
Fast det där är ju sanning med modulation iallafall, eftersom man inte behåller den ursprungliga bokningklassen, utan får en med högre poängintjäning. Har svårt att tro att SK IT klarar av _tre_ "klasser" på en bokning; biljettklass, bokningsklass, kabinklass.

Minns inte alla, men minst tre ggr har jag bokat om en Z till tidigare avgång, har aldrig fått nej heller vad jag minns, utom de gånger jag försökt med låg plus (A) och den finns ju sällan samma dag för ombokning
 

agehall

Medlem
Alla flygbolags system hanterar tre saker: bokningklass, kabinklass samt farebasis. Det är det sistnämnda som styr reglerna för biljetten.
 

Canadien

Medlem
Ahh, kan man kolla fare basis på en liggande biljett? Jag vet att man kan se det vid bokningstillfället, men aldrig sett vad det står på en OT-uppgraderad biljett.

Är inte Z vad SAS använder för bonusresa för poäng inom EU också? Dessa lär ju vara fritt ombokningsbara.
 

Dr. Miles

Expert
Ahh, kan man kolla fare basis på en liggande biljett? Jag vet att man kan se det vid bokningstillfället, men aldrig sett vad det står på en OT-uppgraderad biljett.

Är inte Z vad SAS använder för bonusresa för poäng inom EU också? Dessa lär ju vara fritt ombokningsbara.
SAS använder I klass för bonusresa i Business class (och SAS Plus inom Europa).
 
Toppen