Senaste nytt

Georgien (Tack för kaffet)

Gizmokvack

Medlem
Vid årsskiftet när jag kände att jag lagt ohälsosamt många timmar på att söka efter en sommarresa utan framgång kände jag till slut att jag behövde hjälp. Jag startade en tråd och fick flera förslag inom några timmar. I tråden nämndes det även ett litet motkrav: En reserapport.
LÄNK

Jag har ingen vana/kompetens att flyga ens ekonomiklass, benen i min resa är kortflygningar med småplan och jag har tyvärr inte hunnit med att göra någon spännande research på "måsten" att besöka på plats.

Resan startar i Göteborg och ser ut som följande:
Göteborg - Frankfurt - Istanbul - Tbilisi.
Hemresan Tbilisi - Munchen - Göteborg.

Om någon ens fortfarande är intresserad av att läsa så kör vi.

Det här går inte så bra. Tänkte liveuppdatera och
skrev lite från en knackig free-message-uppkoppling från planet igår. Tålamodskrävande, sa Bull.

Uppdateringar kommer med oregelbundna mellanrum. Ni får också ha med i beaktande att jag är en ovan resenär med total avsaknad av sociala medier och har heller aldrig haft. Glömmer alltid fotografera och lever i nuet. Vi börjar från början och denna resa ska jag försöka dokumentera med så mycket bilder jag kan.

Göteborg:
Inte äkta Business, men ändå. Lounge, priority, gardin och grejer. Stort iallafall.

Anländer till flygplatsen. Letar upp Frankfurt på tavlan och går bort till check-in.
- Dit ska vi nu, säger jag till min fru och pekar på den stora skylten där det står business. Det är ingen kö dit men till höger är det lång kö dit fåren sicksackas framåt. Inte jag idag inte.
Sträcker på mig, självsäker, går fram med raska steg mot disken och en tjej ropar på mig på Göteborgska:
- Vatt ska du? Har du taggar på ditt bagage?
- Dit svarar jag, och pekar på businesskön, och jag har inga taggar, svarar jag.
- Då får du gå till automaten och skaffa taggar och sedan går du till selfdrop där borta.
Jag gjorde ju såklart som hon sa men helt plötsligt stod jag där med boardingkort som var tunnare än en kvittorulle och utan att veta om det hade jag gjort allt jobb själv. Inte konstigt att det var tomt i businesskön om man gör allt jobb själv. Hela gå-före-i-kön-proceduren missade. 1-0 till flygplatsen.

Anyway. Upp till loungen. Jag har besökt sas tidigare men aldrig den andra. Gick stolt in, blippade min tunna kvittoboarderkort och gick in.
Möttes av utbudet som bestod av typ en fralla med lite pålägg. Inte särskilt imponerande så det fick bli en svensk exit där jag smyg-moonwalkar ut ur loungen när det var tomt i entrén och in i SAS-lounge istället.

Här kan jag tillföra forumet kunskap. Det har pratats om obligatorisk kaviar på vissa flighter. Ni behöver inte längre söka. Det fanns ju här. På hemmaplan. I loungen. Svensk dessutom. Håll tillgodo:
PXL_20240702_083229572.jpg

Ytterligare en aktuell tråd om kokta ägg. Här serveras de kalla och insidan ser ut så här:

PXL_20240702_083753098.jpg

Mot Frankfurt!

Göteborg - Frankfurt
Skummat genom lite rubriker här om uteblivna måltider på kortflygningarna. Sa till frugan att vi förmodligen inte får mat på Göteborg - Frankfurt så vi får äta upp oss lite innan. Dubbelfrukost och nudelsallad lämnade vi loungen mätta och belåtna.

Vi boardade en halvtimme senare än beräknat pga emergency-call från annat plan så vårt flyg fick cirkulerara som en örn i himlen innan de fick tillåtelse att komma ner.

"Att gå till vänster på planet" som folk här gör får jag också vänta lite med. Det var trångt och där satt det två människor redan och det fanns inte så många fler stolar

Vi lyfte. Jag kikade mig nyfiket omkring på allting. Möttes av en blick från en trevlig flygvärdinna som log mot mig. En timme senare förstod jag var det leendet innebar.

Vi fick in en tallrik mat. Fortfarande mätt men det var bara att börja äta.

PXL_20240702_105552882.jpg

Den kvinnliga flygvärdinnan tyckte att det såg ut som att jag ville ha ett glas mousserande vin och serverade det till mig.
Därefter kom frågorna om öl, en drink osv. Jag försökte försiktigt tacka nej men hon lyckades övertala mig till "a small one" varje gång.
Jag fortsatte försöka:
- Baileys?
- No, thank you. Just coffee, svarade jag. Nu smått ofrivilligt berusad.
- A small one? With ice?
Hon fortsatte fråga om jag inte gillade bailey's och det gör jag ju, men det räcker med kaffe.

En stund senare satt jag med en kopp kaffe, en pralin och just det, en bailey's med is i.
Jag insåg ju att det leendet var ju att Lufthansarovdjuret precis hade hittat kabinens svagaste och lättaste byte. En enkel match för henne.

Ska försöka ta oss till nutid.
Lounge i Frankfurt. Fick ladda på med vatten, hålla mig till ett litet glas vin och sedan testa lite olika maträtter. Jag vet ju inte om jag får mat på nästa plan....

Frankfurt - Istanbul.
Jodå, det blev mat. "Beef" tog slut så fick ett vegetariskt alternativ. Ganska smaklöst men lite salt, peppar och rödvin så gick det ner. Återigen hälsovådligt proppmätt.

PXL_20240702_165936742.jpg

Därefter lounge i Istanbul. Häftig flygplats med god mat. Lite kul att det var just Turkietmatchen som gick när vi besökte loungen. Det fick bli att hämta en öl efter maten och slå sig ner. Istället för slå ihop matchen till en stor skärm så fanns det tv-skärmar så det räckte till alla. Valfrihet är ju Turkiet kanske inte annars så frikostiga med som nation.

PXL_20240702_191845916.jpg

Istanbul - Tbilisi

Raden längst fram. Kanske första gången faktiskt. Fanns en praktisk krok framför mig att hänga upp min skjorta. Flygbolagen hade en interntävling om vem som hade det varmast på planet där Turkish vann med minsta möjliga marginal.
Förutom kroken var den sittplatsen inte min kopp te, tror jag. En vinglig bricka som var supergömd i mitt säte (som flygvärdinnan så snällt trollade fram till mig) och begränsat med utrymme för att sträcka ut benen.

Slutligen. Maten. Serveras det mat på ett flyg som kommer att vara i luften i drygt 2h?

Jodå.
Dagens meny.

PXL_20240702_204851177.jpg

Fick ut denna brickan med lite trevligheter. Räksalladen var väldigt god. Kyckling till huvudrätt som inte fotograferades.

PXL_20240702_213401760.jpg

Efter jag ätit upp denna brickan var jag nu våldsamt mätt. När hon dukade av brickan mindes jag att jag läst något om efterrätt också.
Sa till henne att jag är mätt och att det räcker med en kopp kaffe. Jag behöver ingen efterrätt.
- But you've already ate it, sir.
Jag såg nog konfunderad ut så hon repeterade det hon sa och pekade på en tom vit skål i hörnet...
Det här med all mat samtidigt behöver jag öva på..

Toppen