Senaste nytt

Genom Orientens hjärta till Kängurus och Koalor. TG Royal First A380/B747

Voyageur

Medlem
Man får tacka ödmjukast för kommentarerna! Massivt arbetet har hållit mig ifrån en uppdatering på historien men efter en katastrof vecka på projekt och ett glas vin äntligen i handen så ska vi se vad nästa del inte kan innehålla!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Voyageur

Medlem
Part deux- La Grand dame B747 BKK-SYD....eller hur man ska skämma bort sina passagerare.

Att spendera 15h i Bangkok med en layover går förvånansvärt fort samt gör förvånansvärt mycket skada för plånboken. En 3h massage och fotbehandling samt några drinkar senare satt vi i taxin på väg mot Suvarnbhumi flygplats och ännu en 1 h massage inbokat på Thais egen Royal Orchid Spa mittemot första klass loungen.
Vi hade inte riktigt hunnit njuta eller bekanta oss med TG's Royal first lounge vid landning, tröttheten samt den lilla huvudvärken från alldeles för mycket bubbel hade tagit ut sin rätt! Men med 2,5h innan boarding var vi fast beslutna att få uppleva om ryktena stämmer om TG's 5 stjärniga markservice.

WP_20150804_16_04_51_Pro.jpg

Om den där känslan av att vara filmstjärna eller Dalai Lama och stå i centrum nånsin infallit så kan jag med besked säga att den inföll dubbelt sekunden vi steg in i flygplatsen och den dedikerade första klass delen. Suvarnabhumi flygplats kan vara underbar......men då krävs det ett fast track som resenär. Eller så kan den vara helvetet på jorden, med köer ringlande till check in, säkerhetskontroll och immigration. I vintras bytte jag plan här och var tvungen att ta ut bagaget och checka om, en procedur som tog 2h och kostade mig nästan anslutningen.
Vi närmade oss den dedikerade förstaklass delen och möttes av en vänlig men något snorkig thailändska som stod vid entren till första klass delen, liknande något British Airways på Heatrow har, fast denna med så mycket bättre service. Snorkiga damen såg lite ner på oss då Bangkok har 35 grader i skugga samt 90% luftfuktighet, shorts och T-shirt var av ett måste och svetten rann hur som helst ändå. Samma sekund hon kunde läsa av F:t på biljetten ändrades hon från Cruella De Ville till Sankta Lucia och bad djupast om ursäkt för att vi fått stå och vänta ca 1 sekund. Det knäpptes en gång på fingrarna och två portierer dök upp inom loppet av 3 sekunder som skulle utan minsta fördröjning eskortera oss genom kontrollerna. Diplomat kön användes oavkortat enbart till F resenärer samt just diplomater. Business resenärer hos TG har simultant bredvid en egen fast track men det kan bli en del köande i denna så det var skönt att bara glida förbi. Processen som i vintras tog 2h, tog denna gång från ankomst till F disken, genom all säkerhet och till lounge 4 minuter! Det kallar jag service (och ett nytt rekord).

WP_20150804_16_25_32_Pro.jpg

Än en gång bar det av med golfbil till loungen. TG's spa behöver likväl en eloge! Att fixa tid var aldrig ett problem, det var bara att välja en så fixades det. Som första klass resenär ingår en handfull behandlingar samt en dedikerad spearat första klass del i spa:et med lounge samt själva rummen. Behandlingarna är generösa med 1h och varierar från massager till ansiktsbehandligar Andra carriers borde lära sig lite vett och etikett för folk som spenderar 30-50000kr på en F biljett och inte snåla. Allt sköts snyggt och exemplariskt, kanonfin miljö med dusch, mat och drycker!
Ett glas bubbel samt en liten matbit i första klass loungens restaurang innan det bar av för boarding! Måste ge en enorm eloge till TG och deras markservice som fungerar exemplariskt och precis som en F produkt skall göra! Vad vi än frågade ödmjukt om kunde det ordnas och personalen såg alltid till att vi hade allt vi behövde.

WP_20150804_17_26_32_Pro.jpg

WP_20150804_16_33_41_Pro.jpg

WP_20150804_17_36_14_Pro.jpg

2Q==.jpg


WP_20150804_17_37_24_Pro.jpg

Would you please come with me sir......

F resenärer hämtas upp av personal i loungen och eskorteras separat till flygplanet, via golfbil eller bil om det skulle vara så att det inte är gate boarding. Denna gång skulle vi gå då gaten låg 1 minut från loungen.
Vid resor till Australien finns en separat säkerhetskontroll vid gate av väskor. F pax glider före och förbi denna. Allt sköts snyggt via radio och personal vid gate vet redan vilka som kommer och när de kommer.
Nu började det pirra lite i magen så där mysigt och då var det inte bara champagnen. 747:n stod parkerad mitt emot, skulle det bli de nya sviterna eller skulle vi få nöja oss med de äldre stolarna som visserligen är full flat och generösa men med milsvid skillnad från sviterna. Enorm kö för economy men det är så vackert att se människans finaste sidor när alla faktiskt står lungt och sansat i en kö och boardar i lugn och ro. Boarding till F går genom den undre delen då F delen är placerad i nosen på undre däck som så ofta på 747:na. Vid ankomst till planet står 3 personal och hälsar oss välkomna och den ack så härliga vänstersvängen visar....ta daa......de nya sviterna! TG's nya F kabin har plats för 9 personer och känns synnerligen privat. Kabinen känns något trång om man inte sitter på den första raden där det är öppet då själva väggarna till sviterna sväljer en hel del rymd.

WP_20150804_19_03_28_Pro.jpg

Färgerna och strukturen är en helt annan än på A380:n som har några fler år på nacken. TG har valt synnerligen vackra detaljer till sin inredning i F. Personligen kan jag tycka att gulfbolagens bling bling är lite overkill. Här samsas mörka lila kulörer samsas med ädelträ och vitt. Jag älskar speciellt väggarna till sviterna som har en vackert fasetterad ädelträ vägg. Utrymmet är enormt!!! Jag får känslan av att man skulle kunna vara två i sviten. Exempelvis är matbordet dubbel så stort som på A380:n och när man äter mittemot varann så är det som att vara på en restaurang. Jag gillar också touch skärmen som är placerad vid sidan i en vinklad ställning mot dig där du kan ställa in stolen, tända belysning mm. Känns väldigt stilrent och snyggt.
Den lite röriga servicen som vi hade på A380:n skulle visa sig vara som bortblåst på denna flight. Den första känslan som kröp upp på en var att det var lite som att vara i en James Bond film.

WP_20150804_19_34_07_Pro.jpg

WP_20150804_19_10_07_Pro.jpg

WP_20150804_19_09_57_Pro.jpg

5 stolar var upptagna i F denna flygning och servicen skulle visa sig vara exemplarisk! Två dedikerade personal till F samt en tredje som back up. Jag har vid olika tillfällen läst att TG ofta sätter sin bästa personal på denna rutten. En äldre herre samt en äldre dam var våra för kvällen och servicen var så elegant och felfri att filmstjärnekänslan var on top hela tiden! Man ser riktigt hur dessa två har sett och gjort allt samt serverat alla VIP's....om inte annat så åtminstone för guld Rolexen på den äldre herrens arm. TG's bästa och mest rutinerade.
Direkt efter att ha funnit sin plats kommer personalen och undrar om de kan hänga in kavajen i den helt underbara garderoben i nosen på 747:n. Därefter tas drink beställning pre take off. Amenity kit à Rimowa finns redan vid sätet. Menyer delas ut och jag slås än en gång av hur jag gillar den avskalade elegansen i pärmarna till First menyerna.
Tidningar delas ut samt ställs i mittensektionen av planet där sedermera drink buffen kommer att byggas ut. Mat beställningar tas om hand och tillskillnad från förra flygningen känner man dels hur personalen här har kunnandet mer i sig samtidigt som de i och med kabinens storlek har möjligheten att ge den där perfekta servicen och berätta om maten och rekommendera.

WP_20150804_20_12_26_Pro.jpg

La Grand dame B747

Detta flygplan måste få en liten separat notis om sig! Det är något magiskt att sitta i en 747 som om några år är ett minne blått, förutom de få bolag som beställt 747-8:n. Om det är känslan att sitta i nosen på ett två våningsplan och ha kaptenen precis över sig eller om det är att du först av alla är den som lyfter från marken och sist touchar, ja jag vet inte, men det är magiskt! Att titta upp i taket och inse att hur vackert formad sviterna än är för 2015 så andas en hel del av inredning original ala 1970-80 tal när James Brown var större än en Belgian Blue och Abba inte behövde återförenas för de fortfarande höll ihop. Original lampor i taket och inte en tillstymmelse till LED eller skärm.....plast och skruv....det var tider det! För att inte säga hur hela kabinen skakar vid varje kurva planet måste ta när den taxar ut, ljudet från däcket och dess styre direkt under en är en upplevelse i sig! Lägg till det skakningen vid take off och det öronbedövande ljudet av uppfällda hjul ja då har du hela paketet.

WP_20150804_19_10_01_Pro.jpg

Sir.....we would like to spoil you!

Ganska tidigt in i serveringen gjorde besättningen klart att de skulle skämma bort sina resenärer. Pre drink beställning tas och för ovanlighetens skull beställer jag min favorit drink Campari Soda, något som jag aldrig gör i ett plan då jag får den serverad på de mest bisarra sätt. Men nu är vi med rutinerad personal och med glimten i ögat och ett certainly, mixas en av de godaste Campari sodan:n jag druckit, självklart från en nyöppnad flaska då inte många njuter av denna bittra härlighet! Varma nötter självklart till drinken!

WP_20150804_20_23_50_Pro.jpg

Amuse bouche/appetizer rullas in och även om den inte ser ut mycket för resten av världen kan jag lova att det var några av de godaste lamm spetten jag haft nöjet att svälja! Mumma!
WP_20150804_20_29_46_Pro.jpg

Förrätten är en hel drös av halstade pilgrimsmusslor! Snyggt upplagt och för att upprepa föregående, mumma! Sköljt ned med ett perfekt glas Chablis Grand Cru 2012!
WP_20150804_21_00_48_Pro.jpg

Nästa rätt blir en kokos och galangal soppa, thailändsk national rätt och smakerna är helt fantastiska! Som att sitta på thailands bättre krogar! Chablis till detta med!
WP_20150804_21_12_08_Pro.jpg

Hvudrätten fick jag veta var ett excellent choice! Oxkind, potatisgratäng och rödvinssky det kan inte gå fel! Så lite stramt rustikt franskt vin till det så är vi hemma!
WP_20150804_21_26_52_Pro.jpg

Som tidigare nämt är portionerna hos TG inte direkt petite. Det känns mer som att vara med i en bra episod av Fat Camp! Magen var riktigt fylld efter varmrätten och plats för dessert fanns det verkligen inte! Då vet man att man haft en bra servering och måltid när man börjar skippa de redan goda rätterna.
Varje gång jag försvann från min stol, till att gå till herrarnas eller något, var glasen fyllda när jag kom tillbaka. Det fanns aldrig ett tillfälle s där man fick vänta ett x antal minuter för att först beställa för att sedan få det levererat. Personalen visste exakt tidsföljden för resenärerna.

30h resande och 2h sovande började sätta sina spår nu ordentligt och efter varmrätten bad jag om att få sängen bäddad och bytte om till pyjamas. Den vänliga damen frågade om jag ville bli väckt till frukost och jag svarade att det inte behövdes då magen höll på att spricka i nuet.
Vad som följde var den bäste sömnen jag haft på ett plan, exkluderat en Lufthansa flight för 10 år sedan i Economy på en 747:a med 3-4-3 konfigurering, mittenplats samt ett väldigt starkt sömnpiller följt av en knockout på 11h!
När jag öppnade ögonen kunde jag notera att vi redan börjat förbereda för landning och att de flesta var påklädda och klara. Den underbara damen var snabbt tillbaka och hälsade god morgon och avslöjade att hon inte ville väcka mig innan det absolut var ett måste så att jag fick vila så mycket som möjligt. Fast än vi påbörjat landning, erbjöd hon en kopp kaffe och vatten vilket var en väldigt trevlig gest.
Landning on time i Sydney och än en gång är 747:n unik med sitt skramlande och brummande. TG erbjuder fast track, men även om de flesta planen landat samtidigt på morgonen var det inte en tillstymmelse till kö vid immigration. Även säkerthetskontrollen gick fortare än kvickt och lite likt i Bangkok var vi snabbt in i Australien!

Thai Airways Har helt klart en fantastisk produkt, när de får allt på plats. Som noterat innan är kvantitet inte kvalitet och A380 kabinen i F är för stor för en problemfri fungerande service i F. Ryktena verkar stämma och personalen på BKK-SYD rutten är riktigt rutinerade. Jag har svårt att se vad mer jag skulle behövt jämfört med konkurrenterna. Möjligtvis skulle touchen att ha en privat bil till/från flyget vara det som t.ex. Emirates tillhandahåller. Å andra sidan har TG en markservice utan dess like, där den thailändska hövligheten är svår att slå och jag är inte ett dugg besviken att det inte blev LH F via FRA och First class terminal och stram Raus und schnell service.
I nästa del blir Kangaroo Airlines samt ett besök i LCC livet och en liten kall dusch för att inte helt glömma bort sig själv!
 

Attachments

  • WP_20150804_16_34_16_Pro.jpg
    WP_20150804_16_34_16_Pro.jpg
    33 KB · Visningar: 184
  • 2Q==.jpg
    2Q==.jpg
    9,6 KB · Visningar: 186
  • WP_20150804_19_08_25_Pro.jpg
    WP_20150804_19_08_25_Pro.jpg
    66,5 KB · Visningar: 178
Fortsatt grym rapportering. Hade gärna fått lite mer info kring er stopover, alltså mellan första rapporten och andra rapporten. När ni lämnade lounge, hur smidigt gick immigrations? Vad valde ni att göra i Bangkok (lite mer i detalj)? Tog ni taxi båda hållen? Vad kostade det? osv.. :)

Tolkar jag det rätt som att ni kunde få 1h massage både vid ankomst och innan avresa på er transfer?
 
Toppen