För att vara tydlig; jag har EBG som jag har tjänat in under 9 år i streck (ett år kvar!).
Som jag uppfattar bilden på sas.se ska jag därmed kunna ge det silverkort som jag tjänade in under kvalificeringsår 8 fram till och med grace efter år 9? Sedan efter grace, alltså tre månader in i kvalificeringsperiod/-år 10, borde jag kunna ge ett silverkort som jag tjänade in under år 9. Efter grace 3 månader in i år 11 borde jag kunna ge det kort som jag tjänade in under år 10 etc. Alltså ett per kvalificerat år.
Problemet är att så inte är fallet. Jag gav ett silverkort under senaste grace (och hade inte gett bort något silverkort på över 15 månader innan dess) och borde därmed enligt bilden kunna ge ett till efter grace när medlemsförmånerna förnyas enligt bilden, men icke sa Nicke.
Svaret från kundtjänst var att jag måste tjäna in ett nytt, vilket mellan raderna betyder att det kort jag gav bort under grace efter år 9 måste ha varit det jag tjänade in under år 9, inte det jag tjänade in under år 8 (som måste ha brunnit inne eftersom jag inte gav bort det innan jag tjänade in ett nytt för år 9).