Senaste nytt

Ge bort guld/silver som EBD/EBG - vad gäller

Nix, inte numer tydligen. Jag gav bort under fristen och tänkte ge ett nytt efter fristen - eftersom det är vad som illustreras på denna och andra bilder på sas.se.

När det inte funkade frågade jag kundtjänst och fick svar att man får nytt medlemskap att ge bort först när man tjänat in sin egen status under kvalificeringsperioden.

Jag tycker bilden Jannes la upp illustrerar perfekt hur det fungerar och att du bara kan ge bort ett medlemskap per gång du själv har tjänat in statusen. Jag tycker det fullkomligt rimligt även om jag också inte hade sagt nej till möjligheten att ge bort två medlemskap första gång man tjänat in statusen själv (för det är väl det som är grundfrågan här).

Som jag skrev, jag har inga problem med att EB sätter sina regler som de vill, däremot ogillar jag att de beskriver helt andra regler i sin FAQ.

Det kanske är så att deras FAQ avser gamla tidpunkter som gällde tidigare - men då borde de ju uppdatera det på sas.se så att vi som deras kunder vet vad som gäller utan att behöva fråga kundtjänst när verkligheten inte stämmer med reglerna de har lagt upp.
FAQ och bilder stämmer, det är du som onekligen missförstår, eller att vi inte förstår vad som skulle vara fel i ditt scenario utifrån vad du berättar.

Det verkar på dig som att du nått EBD en gång och givit bort ett EBG under det första året du kvalade in till EBD. Du kan då inte ge bort ett EBG pretty efter och inte heller de kommande 3 månaderna efter det, även om du når EBD igen under det året, precis som bilden visar.
Din status förlängs först när du når EBD en andra gång, första gången du blir EBD är din status giltig innevarande år, hela nästa år, och 3 månader till.

Nix, inte numer tydligen. Jag gav bort under fristen och tänkte ge ett nytt efter fristen - eftersom det är vad som illustreras på denna och andra bilder på sas.se.

När det inte funkade frågade jag kundtjänst och fick svar att man får nytt medlemskap att ge bort först när man tjänat in sin egen status under kvalificeringsperioden.
Bilden som @Jannes la upp stämmer ju. Det är du som verkar missförstå något. Bilden är ju väldigt tydlig med att du kan ge bort ett kort för varje gång du har kvalificerat för en status som kan ge bort en lägre status.
Du kan inte ge bort 2 EBG om du nått EBD 1 gång. Du måste nå 90k nivå eller 90 flighter med SAS för varje guld du ska kunna ge bort, och det går aldrig ge bort flera under samma period som ens status är giltig.

Har jag missat något här?

Sommaren 2025: kvalificerar till diamond för första gången, strax innan kvalificeringsperioden går ut

Januari 2026: ger bort guld

Sommaren 2026: kvalificerar på nytt till diamond precis innan kvalificeringsperioden går ut

Hösten 2026: kan ej ge bort guld, det står att jag behöver kvalificera på nytt innan sommaren 2027 för att få ge bort ett nytt guld

Har jag missat något här?

Sommaren 2025: kvalificerar till diamond för första gången, strax innan kvalificeringsperioden går ut

Januari 2026: ger bort guld

Sommaren 2026: kvalificerar på nytt till diamond precis innan kvalificeringsperioden går ut

Hösten 2026: kan ej ge bort guld, det står att jag behöver kvalificera på nytt innan sommaren 2027 för att få ge bort ett nytt guld
Sommaren är flera månader, men jag antar att du har bryt i juni/juli/augusti och därmed är inne på din grace just nu.

Det stämmer att du inte kan ge bort under grace om du i samma period givit bort guld redan. När din grace är förbi kommer du kunna ge bort ett EBG för andra gången du kvalificerade. Precis så som det står i bilden som postades några inlägg upp.

Sommaren är flera månader, men jag antar att du har bryt i juni/juli/augusti och därmed är inne på din grace just nu.

Det stämmer att du inte kan ge bort under grace om du i samma period givit bort guld redan. När din grace är förbi kommer du kunna ge bort ett EBG för andra gången du kvalificerade. Precis så som det står i bilden som postades några inlägg upp.
Precis, bryt juni/juli. Då är jag med, stort tack. Jag förstod inte att grace även blockade förmånen för nästa intjänade år.

Edit: ser nu att samma sak faktiskt beskrivs i bilden och posten precis innan; jag som inte kan läsa.

Precis, bryt juni/juli. Då är jag med, stort tack. Jag förstod inte att grace även blockade förmånen för nästa intjänade år.

Edit: ser nu att samma sak faktiskt beskrivs i bilden och posten precis innan; jag som inte kan läsa.
Som sagt, jag hade stora problem utan bilden!

För att vara tydlig; jag har EBG som jag har tjänat in under 9 år i streck (ett år kvar!).

Som jag uppfattar bilden på sas.se ska jag därmed kunna ge det silverkort som jag tjänade in under kvalificeringsår 8 fram till och med grace efter år 9? Sedan efter grace, alltså tre månader in i kvalificeringsperiod/-år 10, borde jag kunna ge ett silverkort som jag tjänade in under år 9. Efter grace 3 månader in i år 11 borde jag kunna ge det kort som jag tjänade in under år 10 etc. Alltså ett per kvalificerat år.

Problemet är att så inte är fallet. Jag gav ett silverkort under senaste grace (och hade inte gett bort något silverkort på över 15 månader innan dess) och borde därmed enligt bilden kunna ge ett till efter grace när medlemsförmånerna förnyas enligt bilden, men icke sa Nicke.

Svaret från kundtjänst var att jag måste tjäna in ett nytt, vilket mellan raderna betyder att det kort jag gav bort under grace efter år 9 måste ha varit det jag tjänade in under år 9, inte det jag tjänade in under år 8 (som måste ha brunnit inne eftersom jag inte gav bort det innan jag tjänade in ett nytt för år 9).

För att vara tydlig; jag har EBG som jag har tjänat in under 9 år i streck (ett år kvar!).

Som jag uppfattar bilden på sas.se ska jag därmed kunna ge det silverkort som jag tjänade in under kvalificeringsår 8 fram till och med grace efter år 9? Sedan efter grace, alltså tre månader in i kvalificeringsperiod/-år 10, borde jag kunna ge ett silverkort som jag tjänade in under år 9. Efter grace 3 månader in i år 11 borde jag kunna ge det kort som jag tjänade in under år 10 etc. Alltså ett per kvalificerat år.

Problemet är att så inte är fallet. Jag gav ett silverkort under senaste grace (och hade inte gett bort något silverkort på över 15 månader innan dess) och borde därmed enligt bilden kunna ge ett till efter grace när medlemsförmånerna förnyas enligt bilden, men icke sa Nicke.

Svaret från kundtjänst var att jag måste tjäna in ett nytt, vilket mellan raderna betyder att det kort jag gav bort under grace efter år 9 måste ha varit det jag tjänade in under år 9, inte det jag tjänade in under år 8 (som måste ha brunnit inne eftersom jag inte gav bort det innan jag tjänade in ett nytt för år 9).
Då har något blivit fel, om jag förstår det du skriver korrekt så är det så det ska fungera.

Inget av dina tidigare inlägg nämnde hur situationen faktiskt var utan det verkade som det var ditt första år med guld och inte 9e.

Kontskta supporten igen och var tydlig i detta scenario. Minsta otydlighet kommer riskera ge fel svar. Ringer du kundtjänst 10 ggr är chansen stor att du får 10 olika svar.

Toppen