Senaste nytt

Gardemoen connecting flight

Trooper

Medlem
Hej!

Som lite av en nybörjare måste jag ställa en fråga angående Gardemoen och connecting flight som gjorde mig lite fundersam.

Flög Amsterdam - Arlanda via Gardemoen igår. Landade och planet parkerade på, om jag minns rätt, Gate E/F12. Klev av planet, följde skyltarna Connecting Flights, vilket de flesta andra också gjorde. Men helt plötsligt blev vi tvungna att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att komma in i själva Terminal delen igen. Med tanke på att Amsterdam släppte igenom behållare större än 100 ml vilket inte Gardemoen verkade göra blev det många som fick öppna upp väskor och kasta.

Är det ett normalt förfarande på Gardemoen? Förstår inte vitsen med en ny säkerhetskontroll när du redan gått igenom en och aldrig lämnat flygplan eller terminalerna. Eller skulle man ha följt andra skyltar? Såg inget annat än connecting flights, bagage claim och exit vad jag kan minnas.

Pratade med en sas-anställd i loungen som sa att KLM-passagerare brukar få gå igenom extra säkerhetskontroll men att sas normalt inte ska behöva detta.

Sitter ni erfarna rävar på något bra svar?
 
Ja men då borde jag inte ha gått fel väg iaf. Blev väldigt förvirrande iaf. Antar att det va @fcx du tänkte tagga. Blev dubbla @@ :)
 
Last edited:
Hej!

Som lite av en nybörjare måste jag ställa en fråga angående Gardemoen och connecting flight som gjorde mig lite fundersam.

Flög Amsterdam - Arlanda via Gardemoen igår. Landade och planet parkerade på, om jag minns rätt, Gate E/F12. Klev av planet, följde skyltarna Connecting Flights, vilket de flesta andra också gjorde. Men helt plötsligt blev vi tvungna att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att komma in i själva Terminal delen igen. Med tanke på att Amsterdam släppte igenom behållare större än 100 ml vilket inte Gardemoen verkade göra blev det många som fick öppna upp väskor och kasta.

Är det ett normalt förfarande på Gardemoen? Förstår inte vitsen med en ny säkerhetskontroll när du redan gått igenom en och aldrig lämnat flygplan eller terminalerna. Eller skulle man ha följt andra skyltar? Såg inget annat än connecting flights, bagage claim och exit vad jag kan minnas.

Pratade med en sas-anställd i loungen som sa att KLM-passagerare brukar få gå igenom extra säkerhetskontroll men att sas normalt inte ska behöva detta.

Sitter ni erfarna rävar på något bra svar?

Ja, det händer, men har aldrig blivit fråntagen vätskor där. Sist jag gick igenom bad de mig bara lämna allt i väskan och gå igenom trots att det är en standard röntgenmaskin.

Samma sak kan hända i Frankfurt om man kommer från typ London. Ena veckan knallar bara rakt in efter passkontrollen, nästa hamnar man i flödet med säkerhetskontrollen.
 
Ja, det händer, men har aldrig blivit fråntagen vätskor där. Sist jag gick igenom bad de mig bara lämna allt i väskan och gå igenom.
Vi fick kasta en flaska vatten vi hade med oss. Blev dock erbjudna att dricka upp den på plats om vi ville. Såg en annan som ficka slänga en del hudkrämer modell större än 100 ml. Mer än varannan väska blev uttagen för extra kontroll under den tid vi stod där och det verkade vad jag såg vara just väskorna som ställde till det.

Blev lite smått rörigt när kontrollen på AMS godkänner och inte OSL. Har väl med olika systemen att göra men jag hade iaf hade inte räknat med en extra security vid mellanlandning inom Schengen. Men återigen, jag är ju amatör.
 
Vi fick kasta en flaska vatten vi hade med oss. Blev dock erbjudna att dricka upp den på plats om vi ville. Såg en annan som ficka slänga en del hudkrämer modell större än 100 ml. Mer än varannan väska blev uttagen för extra kontroll under den tid vi stod där och det verkade vad jag såg vara just väskorna som ställde till det.

Blev lite smått rörigt när kontrollen på AMS godkänner och inte OSL. Har väl med olika systemen att göra men jag hade iaf hade inte räknat med en extra security vid mellanlandning inom Schengen. Men återigen, jag är ju amatör.

Ja, det är knasigt. Generellt tycker jag transitkontrollerna brukar vara snällare. Det kan ju vara så att man köpt eller tagit med sig en flaska läsk eller vatten tex.

Men ja, jag har fått argumentera för min högst legitima tax free-påse i Frankfurt också så det är väl inkonsekvent överallt.
 
@Trooper Det här vansinnet har pågått länge. Flög via FRA med LH och en flaska whiskey som ansågs säker Kiev-Frankfurt ansågs rent livsfarlig Frankfurt-Arlanda (och fick således kasseras :mad: ). Några vänner flög via Riga istället och där var (logiskt nog) whiskeyn säker båda flighterna.
 
Hej!

Som lite av en nybörjare måste jag ställa en fråga angående Gardemoen och connecting flight som gjorde mig lite fundersam.

Flög Amsterdam - Arlanda via Gardemoen igår. Landade och planet parkerade på, om jag minns rätt, Gate E/F12. Klev av planet, följde skyltarna Connecting Flights, vilket de flesta andra också gjorde. Men helt plötsligt blev vi tvungna att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att komma in i själva Terminal delen igen. Med tanke på att Amsterdam släppte igenom behållare större än 100 ml vilket inte Gardemoen verkade göra blev det många som fick öppna upp väskor och kasta.

Är det ett normalt förfarande på Gardemoen? Förstår inte vitsen med en ny säkerhetskontroll när du redan gått igenom en och aldrig lämnat flygplan eller terminalerna. Eller skulle man ha följt andra skyltar? Såg inget annat än connecting flights, bagage claim och exit vad jag kan minnas.

Pratade med en sas-anställd i loungen som sa att KLM-passagerare brukar få gå igenom extra säkerhetskontroll men att sas normalt inte ska behöva detta.

Sitter ni erfarna rävar på något bra svar?
Ja, det är en del av den ständigt pågående tombolan på OSL beroende på hur flygplatsen är byggd.

De flesta gater släpper in passagerarna rakt in i terminalen igen, men en del flighter från non-Schengen ska genom transfer security först (helt enligt reglerna).

För vissa specifika gater så leds man ändå in i transfer securlty-vägen vid ankomst, trots att det egentligen inte ska behövas.

För ytterligare några få så hamnar man istället direkt ut i ankomsthallen (vid bagagebanden) och får ta rulltrappan upp till checkin. Där finns det dock fast-track security.

Det pågår byggarbeten. Antaratt en del av detta beror på tillfälliga omledningar på grund av arbetena, för det har varierat över tid vilka gater som berörs (över en period på flera år).
 
Ja, det är en del av den ständigt pågående tombolan på OSL beroende på hur flygplatsen är byggd.

De flesta gater släpper in passagerarna rakt in i terminalen igen, men en del flighter från non-Schengen ska genom transfer security först (helt enligt reglerna).

För vissa specifika gater så leds man ändå in i transfer securlty-vägen vid ankomst, trots att det egentligen inte ska behövas.

För ytterligare några få så hamnar man istället direkt ut i ankomsthallen (vid bagagebanden) och får ta rulltrappan upp till checkin. Där finns det dock fast-track security.

Det pågår byggarbeten. Antaratt en del av detta beror på tillfälliga omledningar på grund av arbetena, för det har varierat över tid vilka gater som berörs (över en period på flera år).
Tack för ett mycket utförligt och bra svar kring hur det funkar på OSL. Dock lite lustigt att den SAS-anställde kvinnan uppgav att det inte skulle vara så om man flög med SAS och att hon nästan blev sur när jag sa att det visst gick till så. Hon snäste av mig med att vårt sällskap gått fel.

Ser man till @Mr Basic upplevelse kanske man rent allmänt ska ta för vana att tänka till extra hur man packar om man har mellanlandningar. Speciellt om man påbörjar resan från en flygplats med de nyare säkerhetssystemen.
 
Tack för ett mycket utförligt och bra svar kring hur det funkar på OSL. Dock lite lustigt att den SAS-anställde kvinnan uppgav att det inte skulle vara så om man flög med SAS och att hon nästan blev sur när jag sa att det visst gick till så. Hon snäste av mig med att vårt sällskap gått fel.
Faktum är att ni troligen faktiskt gick fel.

Jag råkade ut för detta senast och fick förklarat för mig att om man ankommer vid en sk flex-gate så är det skyltat när man kommer till rulltrappan utanför flygplanet. Åker man upp för den hamnar man i transfersecurity men om man fortsätter rakt fram upp för bryggan kommer man rakt in i terminalen.

Det är uppenbarligen totalt feltänkt i bygget av detta men ska tydligen vara så.
 
Toppen