Senaste nytt

Göteborg - Miami runt 11/10-17/10-24 - SAS Eurobonus/SkyTeam - tips?

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? GOT
Var är din destination? MIA (/FLL kan också fungera)
Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T & R
När vill/behöver du resa ut? helst 11 oktober, men från 9-12/10 fungerar
När vill/behöver du komma hem? Tidigast 17/10, senast 19/10
Hur länge vill du vara borta? ca 7 nätter
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
I vilken kabinklass? Helst i Business, men mer realistiskt i Premium Economy/Eco
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Vill samla EB-poäng så behöver vara inom SkyTeam
Vad är din budget? (per person): Är en jobbresa och har kalkylerat med max 12.400:- (Har hittat Business för ca 21.000 är funderar på att betala mellanskillnaden själv...)
Vad är det viktigaste för dig? Söker en kombo av dräglig flygtid, komfort och pris.

6,5h layover på LHR/CDG känns inte lockande när jag inte vet vilka lounger jag har tillgång till eller om jag ens har någon om jag åker i Eco som då rimligen EBG-medlem.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, är inte tanken, men kan vara öppen för förslag om det är någon stad som kan locka med en häftig layover.

Ska delta på Adobe Max i Miami Beach mellan 14-16/10, troligen är det en lärarkonferens redan den 13/10.

Så jag måste absolut vara på plats senast 12/10 och flyga hem tidigast 17/10.

Någon dag +/- är okej då jag även behöver göra ett skolbesök och sedan två resdagar. Har svårt att hitta vettiga biljetter till Miami och vet inte vad/hur jag ska tänka kring kreativ routing som både ger mig poäng, en bra flygupplevelse samt är smidig.

Har kört alla möjliga sökningar men hittar inga vettiga kombinationer förutom en via SAS som kombinerar med Delta men det krävs byte i USA vilket jag helst hade undvikt.
 

Hachans

Medlem
Kan du hitta billiga biljetter med Virgin i business så kommer du kunna njuta av deras Clubhouse på LHR och DET är värt att stanna där i 6,5 timme för, åtminstone en gång.

Boka codeshare med KLM/AF med stopp i Amsterdam/CDG också så blir det massor med poäng.

Men kan du inte boka business med Virgin så boka Premium Eco med vilket av bolagen som helst som ger snabbast resväg. KLM/AF brukar vara prisvärda.
 

Maja

Medlem
Kan du hitta billiga biljetter med Virgin i business så kommer du kunna njuta av deras Clubhouse på LHR och DET är värt att stanna där i 6,5 timme för, åtminstone en gång.

Boka codeshare med KLM/AF med stopp i Amsterdam/CDG också så blir det massor med poäng.

Men kan du inte boka business med Virgin så boka Premium Eco med vilket av bolagen som helst som ger snabbast resväg. KLM/AF brukar vara prisvärda.
Kan inte söka en enda Virgin flight via deras hemsida. Får inte upp något alls.

Lyckas få upp det som alternativ via KLM.se, men endast en väg och hamnar då på minst 29k. Är det värt 8k mer än att flyga med SAS till Atlanta? Känns tveksamt, men har aldrig flugit med Virgin så har inget att jämföra med. Tar gärna input.
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Kan inte söka en enda Virgin flight via deras hemsida. Får inte upp något alls.

Lyckas få upp det som alternativ via KLM.se, men endast en väg och hamnar då på minst 29k. Är det värt 8k mer än att flyga med SAS till Atlanta? Känns tveksamt, men har aldrig flugit med Virgin så har inget att jämföra med. Tar gärna input.
Jag hittar flyg från Arlanda och Köpenhamn till Miami på dina datum men får inget från Göteborg, 1385 USD från Arlanda i Premium Economy och 1867 USD från Köpenhamn
Min fru jobbade på Virgin i några år kring 2007 till 2010 flög mycket med dom mest i Premium Economy och de är bra, som redan nämnts så är deras Club House i London en av de bättre loungerna jag varit i
 

Maja

Medlem
Jag hittar flyg från Arlanda och Köpenhamn till Miami på dina datum men får inget från Göteborg, 1385 USD från Arlanda i Premium Economy och 1867 USD från Köpenhamn
Min fru jobbade på Virgin i några år kring 2007 till 2010 flög mycket med dom mest i Premium Economy och de är bra, som redan nämnts så är deras Club House i London en av de bättre loungerna jag varit i
Loungen har jag förstått är väldigt bra, men har också förstått att jag inte kommer in där om jag inte har en businessbiljett med dem.

Att hitta avgångar från Göteborg verkar vara mörkt, vet inte riktigt vad som har hänt där. Får försöka leta vidare och se vad jag kan hitta.
 

Hachans

Medlem
Kan inte söka en enda Virgin flight via deras hemsida. Får inte upp något alls.

Lyckas få upp det som alternativ via KLM.se, men endast en väg och hamnar då på minst 29k. Är det värt 8k mer än att flyga med SAS till Atlanta? Känns tveksamt, men har aldrig flugit med Virgin så har inget att jämföra med. Tar gärna input.

Boka via KLM eftersom du vill ha deras codeshare.

Exempelvis dyker detta alternativ upp. Observera att jag sökte den 7:e oktober i screenshotten.
IMG_5344.jpeg
 

Maja

Medlem
Tack @Hachans Ska mixtra lite på KLM:s hemsida och se vad jag får ihop för kombinationer och sedan göra en jämförelse.

Har just nu SAS - GOT-CPH-ATL-MIA t&r i Business för 21510:- så får jämföra det med vad jag kan få till med KLM.
 
Jag rekommenderar att använda AF hemsida istället för KLMs, lite oklart varför men jag tycker mig alltid hitta bättre alternativ via den.
Svårt att hitta ”billiga” C resor med AFKL generellt men lite trista byten i CDG kan ibland ge utdelning.
Tyvärr är det kasst att flyga hem från USA med byte i CDG till GOT, finns inga bra plan hem så oftast så får man lång tid där, å andra sidan är AFs lounger bra.
AF flyger bla till Dallas så kolla lite på varianter istället för byte i JFK, immigration är värdelös där.
 

Maja

Medlem
Jag rekommenderar att använda AF hemsida istället för KLMs, lite oklart varför men jag tycker mig alltid hitta bättre alternativ via den.
Svårt att hitta ”billiga” C resor med AFKL generellt men lite trista byten i CDG kan ibland ge utdelning.
Tyvärr är det kasst att flyga hem från USA med byte i CDG till GOT, finns inga bra plan hem så oftast så får man lång tid där, å andra sidan är AFs lounger bra.
AF flyger bla till Dallas så kolla lite på varianter istället för byte i JFK, immigration är värdelös där.
Även om jag har AF absolut billigaste BC-alternativ som jag kan hitta på datum i anslutning till när jag måste åka så hamnar jag på +7500kr i jmf med SAS/Delta så det lutar år att det får bli det alternativet.

I och med att bytet ej har gått igenom än så bokar jag i Ekonomi med KLM/Virgin så får jag betala för platsbokning etc. Har ingen koll alls på hur dessa bolag är i ekonomi så svårt att jämföra. Bokar jag Premium Eco så är det "bara" +10.000 upp för att åka business med SAS (iaf på långa benet, övriga ben vet vi ju hur det med den saken... lär hamna i Eco på Delta).
 
Toppen