Peter65
Medlem
På grund av semesterperiod och lite annat har vi missat att kolla BA´s rea ordentligt. Då det finns en som fyller 50 i mars nästa år finns önskemålet att åka till San Fransisco under högtidsdagen.
(Jag fyllde 50 tidigare i år men pga av sjukdom kom vi inte iväg någonstans utan tillbringade den dagen på Upper House, upper-house-–-en-resa-mot-de-50.23844/#post-333669 ,lite OT blev det ).
Finns även en tripp inplanerat till Berlin under hösten, kanske som en MR för att få ihop tillräckligt med BA –flygningar.
Behöver således ha lite råd och tips hur göra……
Förutsättningar:
· Vi har ett hushållskonto på BAEC om ca 350000 avios, vilka är ganska lika fördelat.
· Vill testa BA´s 1sta klass (helst med avios) och då dagtid
· Har åkt BA 001 – LCY – JFK några gånger, gillar BA001 väldigt mycket men nu ligger 1sta klass som en prioritet.
· Är väldigt dålig att vad och hur man kan göra uppdateringar och/eller bonusresor.
· Just nu har vi silverkort, ”Tier point collection…” går ut 8 januari -16, kort gäller till 29 feb -16.
· Vi har en bokad resa till till Auckland GOT-LHR(BA)-HKG(CX)-AKL(CX) t.o.r (hemresa går 14/1 alltså efter vår brytpunkt ) allt bokat i C till ett skapligt bra pris.
· Har vare sig Tier eller BA-flygningar på 1,5 år (även detta pga sjukdom)
· Vill ha kvar silverkortet även efter brytpunkten
Resan till Berlin är planerad över Alla Helgonahelgen och tanken var att vi skulle ta Stena Line till Kiel och köra, men med deras prissättning (hamnade på runt 7000:- inkl hytt) visade det sig vara bättre att flyga. Första tanken gick till Air Berlin, med bagage blev det runt 5.500 kr för 2. Nästan lika mycket på både SAS, Lufthansa och KLM dessutom var det riktigt usla tider.
Kollade då på BA GOT-LHR-TXL tor drygt 6000:-, ”bakom skynket”, dessutom skapliga tider.
Fråga 1: Är det värt att ta den svängen via London för att komma till Berlin?
Fråga 2: Kommer det att hjälpa oss att ha kvar silverkortet i februari/mars -16 (Har inte kollat hur mycket avios det blir GOT-LHR-HKG-AKL, men sist tror jag det var runt 300 tier)
Resan till San Fransico är tänkt 10 el 11 mars och hem så att man kan börja jobba måndag 21e.
Började med att titta på GOT-LHR-SFO i Club Europe/World
11/3 GOT – LHR – SFO (B747)
19/3 SFO – LHR (A380) – GOT
Då man gick in och kollade det priser, visade det sig vara runt 5000 kr/pers billigare att boka F istället for C på utresan.
Totalpriset blev SEK 53.972:- för 2. Om man betalt med 120.000 avios minskas priset med SEK 10.880:-, totalt blir det SEK 43.092:- för 2.
Nästa variant var:
10/3 GOT-LHR
11/3 LCY-JFK (BA 001)
12/3 JFK-SFO
19/3 SFO-LHR-GOT (från SFO spelar det ingen roll om det blir den tidigare eller den senare flighten, B747 el A380)
Totalpris SEK 42.330:- för 2.
Förmodligen går det att få till en annan väg hem via LA eller Dallas till samma pris, samtliga har BA-nummer.
Nu till frågorna och råden….
Fråga 3: Är det värt att nyttja 120.000 avios för att få F-klass ut från Heathrow?
Fråga 4: Finns det någon möjlighet att uppgradera hemresan till F? För i så fall bli den tidiga flighten, mer dagtid
Fråga 5: Vilket känns bäst för er? F ut eller BA001 ut…
Råd och tips tas tacksamt emot, någon som vill ha lite mer info så sänder jag ett PM.
/Peter
PS Kan tyvärr inte boka förrän efter helgen, får nog inte beviljad semester förrän respektive chef är på plats.
(Jag fyllde 50 tidigare i år men pga av sjukdom kom vi inte iväg någonstans utan tillbringade den dagen på Upper House, upper-house-–-en-resa-mot-de-50.23844/#post-333669 ,lite OT blev det ).
Finns även en tripp inplanerat till Berlin under hösten, kanske som en MR för att få ihop tillräckligt med BA –flygningar.
Behöver således ha lite råd och tips hur göra……
Förutsättningar:
· Vi har ett hushållskonto på BAEC om ca 350000 avios, vilka är ganska lika fördelat.
· Vill testa BA´s 1sta klass (helst med avios) och då dagtid
· Har åkt BA 001 – LCY – JFK några gånger, gillar BA001 väldigt mycket men nu ligger 1sta klass som en prioritet.
· Är väldigt dålig att vad och hur man kan göra uppdateringar och/eller bonusresor.
· Just nu har vi silverkort, ”Tier point collection…” går ut 8 januari -16, kort gäller till 29 feb -16.
· Vi har en bokad resa till till Auckland GOT-LHR(BA)-HKG(CX)-AKL(CX) t.o.r (hemresa går 14/1 alltså efter vår brytpunkt ) allt bokat i C till ett skapligt bra pris.
· Har vare sig Tier eller BA-flygningar på 1,5 år (även detta pga sjukdom)
· Vill ha kvar silverkortet även efter brytpunkten
Resan till Berlin är planerad över Alla Helgonahelgen och tanken var att vi skulle ta Stena Line till Kiel och köra, men med deras prissättning (hamnade på runt 7000:- inkl hytt) visade det sig vara bättre att flyga. Första tanken gick till Air Berlin, med bagage blev det runt 5.500 kr för 2. Nästan lika mycket på både SAS, Lufthansa och KLM dessutom var det riktigt usla tider.
Kollade då på BA GOT-LHR-TXL tor drygt 6000:-, ”bakom skynket”, dessutom skapliga tider.
Fråga 1: Är det värt att ta den svängen via London för att komma till Berlin?
Fråga 2: Kommer det att hjälpa oss att ha kvar silverkortet i februari/mars -16 (Har inte kollat hur mycket avios det blir GOT-LHR-HKG-AKL, men sist tror jag det var runt 300 tier)
Resan till San Fransico är tänkt 10 el 11 mars och hem så att man kan börja jobba måndag 21e.
Började med att titta på GOT-LHR-SFO i Club Europe/World
11/3 GOT – LHR – SFO (B747)
19/3 SFO – LHR (A380) – GOT
Då man gick in och kollade det priser, visade det sig vara runt 5000 kr/pers billigare att boka F istället for C på utresan.
Totalpriset blev SEK 53.972:- för 2. Om man betalt med 120.000 avios minskas priset med SEK 10.880:-, totalt blir det SEK 43.092:- för 2.
Nästa variant var:
10/3 GOT-LHR
11/3 LCY-JFK (BA 001)
12/3 JFK-SFO
19/3 SFO-LHR-GOT (från SFO spelar det ingen roll om det blir den tidigare eller den senare flighten, B747 el A380)
Totalpris SEK 42.330:- för 2.
Förmodligen går det att få till en annan väg hem via LA eller Dallas till samma pris, samtliga har BA-nummer.
Nu till frågorna och råden….
Fråga 3: Är det värt att nyttja 120.000 avios för att få F-klass ut från Heathrow?
Fråga 4: Finns det någon möjlighet att uppgradera hemresan till F? För i så fall bli den tidiga flighten, mer dagtid
Fråga 5: Vilket känns bäst för er? F ut eller BA001 ut…
Råd och tips tas tacksamt emot, någon som vill ha lite mer info så sänder jag ett PM.
/Peter
PS Kan tyvärr inte boka förrän efter helgen, får nog inte beviljad semester förrän respektive chef är på plats.