Senaste nytt

Går det att flyga från Stockholm - Köpenhamn?

Varför inte bara ta SJ tåget direkt istället, 4,5 h ?
Jag bokar resor genom CWT - och det enda alternativet till flyg Sthlm-Cph (eller ful-flyg med taxi) är snälltåget som låter mig komma hem ca 22:30. Med flyget är jag hemma redan 17:25, och ev. i bostaden innan 18:00.

Anledningen till att jag frågar här är förstås att i möjligaste mån undvika strul; tänkte att någon här kanske har flugit Sthlm-Cph sedan Covid inskränkte lyxen med enkla resor.

God eftermiddag alla strandade likasinnade.
Jag har sökt runt efter information, men kan inte finna info någonstans om hur det faktiskt ligger till med flyg, och hoppades därför att någon här har utfört aktuell flygresa i närtid.

Så jag har jobbar i Stockholm några veckor och ska till helgen åka hem till Skåne igen. Det går inga flyg från Stockholm till Sturup/Malmö, så min tanke var att flyga till Köpenhamn och ta tåget hem därifrån.

Jag vet att om jag bara kommer till Kastrup så löser det sig, men är fundersam på hurvida man tillåts flyga till Köpenhamn? Reglerna för flyg till Danmark är något diffusa när jag browsar infon på Kastrups hemsida. Jag köper en tågbiljett i förväg för att påvisa i Danmark att jag avser att åka vidare till Sverige.

Tacksam för er erfarenhet

Det bör gå bra. Enligt min Information kan inte SAS i förväg ta reda på huruvida du tillåts resa in i DK eller inte. Med andra ord, SK kommer att släppa på dig på flyget.

Jag bokar resor genom CWT - och det enda alternativet till flyg Sthlm-Cph (eller ful-flyg med taxi) är snälltåget som låter mig komma hem ca 22:30. Med flyget är jag hemma redan 17:25, och ev. i bostaden innan 18:00.

Anledningen till att jag frågar här är förstås att i möjligaste mån undvika strul; tänkte att någon här kanske har flugit Sthlm-Cph sedan Covid inskränkte lyxen med enkla resor.
Jag flög SK till CPH 25/3 när jag skulle till Malmö, alltså efter dom stängt gränsen.
Vi parkerade på D-gate och fick åka upp till övervåningen för att ta oss till passkontrollen vid C-gates. Man var vid den tidpunkten tvungen att kunna bevisa att man skulle vidare till Sverige vilket jag gjorde med en tågbiljett men detta kontrollerades aldrig. Tågen gick då endast en gång per timme till Malmö.

Jag flög SK till CPH 25/3 när jag skulle till Malmö, alltså efter dom stängt gränsen.
Vi parkerade på D-gate och fick åka upp till övervåningen för att ta oss till passkontrollen vid C-gates. Man var vid den tidpunkten tvungen att kunna bevisa att man skulle vidare till Sverige vilket jag gjorde med en tågbiljett men detta kontrollerades aldrig. Tågen gick då endast en gång per timme till Malmö.
Observera också att platsbiljett numera krävs på Öresundstågen, vilket innebär om man har otur att man kan behöva vänta flera tåg från Danmark.

Krav på platsbiljettpå Öresundstågen i Danmark

Hade också undvikit att flyga till CPH just nu. SJ kör några gånger om dygnet.

Observera också att platsbiljett numera krävs på Öresundstågen, vilket innebär om man har otur att man kan behöva vänta flera tåg från Danmark.
Just det kravet gäller dock bara på den danska sidan. Gäller alltså inte mellan Kastrup och Sverige.

• Gilla
Reactions: pep
Hur funkar det med transit på Kastrup om man anländer från ARN? Är det ok ?
Mrs Doctor-X familj bor i Kanada och det kan vara så att det inom en närstående tid kan behövas en resa dit för begravning/bortgång (är karantän för inkommande från utlandet till Kanada på 14 dagar) för henne.

Hur funkar det med transit på Kastrup om man anländer från ARN? Är det ok ?
Mrs Doctor-X familj bor i Kanada och det kan vara så att det inom en närstående tid kan behövas en resa dit för begravning/bortgång (är karantän för inkommande från utlandet till Kanada på 14 dagar) för henne.

Det ska inte vara några problem; det enda kända problemet är att tåga från Sverige till Danmark för att flyga vidare. Att mellanlanda i eller anlända uti Danmark är enligt deras regler funkis - så länge du har ett bevis på att du ska resa vidare; ex. tågbiljett till Sverige eller flygbiljett vidare.

Rejser ind i eller ud af Danmark | Coronavirus/COVID-19 i Danmark | Politi

Travel restrictions in Copenhagen Airport

Toppen