Senaste nytt

Gå före i kön vid boarding eller inte

Tycker generellt sett att folk släpar på alldeles för mycket handbagage, men det är ju en helt annan fråga ;)

De flesta har med sig för mycket bagage, oavsett om det är incheckat eller inte. Det är trots allt en konst att lära sig packa det nödvändiga och skala bort det man inte behöver. Om man inte rest mycket och tvingat sig att göra det med enbart reglementsenligt handbagage så är det väldigt svårt.

Jag också, men häromveckan stängde 9.15-flighten ARN-CPH/A321 8.55 och jag kom 8.54 som sista passagerare. Vi kom 23 min före utsatt tid till CPH. Normalt hade jag aldrig tänkt att de skulle stänga före 9... så svårt att tima.

F ö tycker jag det är störigt att tränga sig med hänvisning till status, får man hjälp är det ju bra men jag skulle aldrig vifta med kortet och tränga mig. Var och varannan har ju guldkort i dessa dagar så...
Per

Jag tycker det är ok att vänta 4-5 minuter... i kö... försöker vara artig och trevlig såväl under mingel som i trafiken och på flygplatser... släpper gärna fram andra. En kollega till mig är jätteaggressiv i trafiken men vänlig på jobbet... stört. Men jag inser att det är svårt att utreda allt här... jag har visserligen guldkortet för nästa år klart långt innan ett halvår har gått men det är sällan ombordpersonalen känner igen mig, åker rätt mycket Swiss och ska strax iväg till Zürich i Business, får väl se om jag timar så jag slipper köa:)/Per

Fast Track i Security är ju bra, där känner man liksom inte att man tränger sig förbi nån stackare som åker Y...

Problemet tycks vara att definiera vad "att tränga sig" betyder? Jag anser inte att jag tränger mig när jag på gatepersonalens uppmaning informeras i allmänna utrop att jag är fri att boarda när jag vill.

Att man får boarda när man vill betyder inte att man kommer att få göra det under alla omständigheter utan att gå utanför accepterad norm. Om det finns 50 statuspax på samma flight och alla VILL boarda först, vem ska då få sin vilja igenom? Min erfarenhet är dessutom att den aktuella frasen nästan uteslutande används som kvalifikator i samband med att man boardar bakre rader, barnfamiljer etc först. I det sammanhanget tolkar jag "när man vill" som att man som statuspax får boarda även om man inte uppfyller nämnda villkor. Ser inte hur det skulle innebära att man därmed får skynda sig till längst fram i kön för att komma före den där barnvagnen eller alla andra på rad [högt nummer] som kallats till boarding vid det laget.

Problemet tycks vara att definiera vad "att tränga sig" betyder? Jag anser inte att jag tränger mig när jag på gatepersonalens uppmaning informeras i allmänna utrop att jag är fri att boarda när jag vill.

Sen tycks vissa trångsynta medpassagerare tro att man ska vifta med något kort. Jag har aldrig viftat med kortet vid gaten eftersom min bokningsklass, kabinklass och status i 99 fall av 100 står på mitt boardingkort. Som jag skrivit tidigare går jag bara diskret fram och lämnar mitt BP och blir alltid vänligt insläppt.

Dessutom som redan påpekats, det är upp till alla passagerare att köpa biljetter som medger priorityboarding, eller att uppnå status som möjliggör detsamma.
Precis som du säger, jag tror det är själva "att tränga sig" som måste definieras. Eller att "diskret gå fram och lämna boardingkortet". Jag flög hem från BKK för ett tag sedan. Om jag skulle åberopa min rätt att boarda före en hel del andra människor i kön så skulle jag behöva göra ett av två olika alternativ:
1) Be dom framför flytta på sig, kön bestod av i runda slängar 100 personer. På varje sida av kön så stod det bänkar, dvs inte en enda möjlighet att diskret glida fram till gaten. Där fanns en prio-boarding, dock missade jag den då jag ville in och markera revir en sista gång innan jag lämnade BKK. När jag väl var klar så var köerna som sagt långa, och vet ni vad jag såg, i business-kön så stod det folk med Y-biljetter...
2) Flyga fram till gaten och diskret visa mitt boardingkort.

Jag är väldigt mycket emot människor som tränger sig, men jag är för prio-boarding. Det är ju två helt skilda saker. Missar man prio-boarding så kvittar det vad för "president-in-the-universe-gold-card-with-platinum"-kort du har, då står man snällt i kön ihop med alla vanliga människor.

Visst är det så att man inte får ta med barn på SJ Snabbtåg i 1 klass? Jag har mycket få gånger sett barn där, betydligt vanligare i long-haul Business.../Per

Toppen