Senaste nytt

Gästa i loungen vid ankomst som EBD?

SK989

Medlem
Som EBD har man ju tillträde till SAS lounger även vid ankomst med SAS-flyg men gäller samma regler för att gästa någon som vid avgång? D.v.s. man får gästa en person som rest med samma flyg och den personen behöver inte ha status?

Ska vi vara petiga så är det än så länge lite mindre strikt i nya alliansen. Det krävs inte att man är på samma flyg vid avresa utan endast bokning inom alliansen.
Vid ankomst har jag aldrig testat utan att ha kommit med samma maskin, så kan möjligen vara striktare där än vid avresa, precis som det är striktare och kräver Sas-flyg. Men så som du ställer frågan är det garanterat lugnt.

Jag noterar att om man läser reglerna väldigt noga så kan man tolka det som att du inte får gästa på ankomst om man inte ankommit med samma flyg, eftersom de i reglerna (medvetet eller omedvetet) skiljer på fallen "reser från samma flygplats" eller "reser med samma flyg".

1739314776448.png

Ska vi vara petiga så är det än så länge lite mindre strikt i nya alliansen. Det krävs inte att man är på samma flyg vid avresa utan endast bokning inom alliansen.
Vid ankomst har jag aldrig testat utan att ha kommit med samma maskin, så kan möjligen vara striktare där än vid avresa, precis som det är striktare och kräver Sas-flyg. Men så som du ställer frågan är det garanterat lugnt.
Det är väl eller ska ändras?

”Elite Plus customers are entitled to bring one guest into the lounge with them. All guests must be traveling on the same SkyTeam-operated flight as the Elite Plus customer.”

Jag noterar att om man läser reglerna väldigt noga så kan man tolka det som att du inte får gästa på ankomst om man inte ankommit med samma flyg, eftersom de i reglerna (medvetet eller omedvetet) skiljer på fallen "reser från samma flygplats" eller "reser med samma flyg".

Visa bifogad bild 162546
Jag läser inte det som att det har att göra med arrivals. Eftersom de inte kräver att gästen är på samma flyg, så kräver det att flyget avgår från på samma flygplats. För familjemedlemmar (som inte räknas som gäst) gäller dock samma flyg.

Om man applicerar gäst-regeln på arrivals sektionen så står det i så fall att gästen ska avresa från den flygplats som Diamanten anländer till. Men också att både gästen och familjen ska resa med samma flyg som diamanten för att få access on arrival. Vilket sammantaget betyder att gästen måste komma med samma plan och ha en anslutning vidare, medan familjen ska komma med samma flyg men slipper kravet på anslutning.

(hur de gör i verkligheten har jag ingen erfarenhet av, men så står det iaf i texten som jag ser det)

Last edited:
Toppen