Senaste nytt

Gäller amex försäkring om man betalar faktura med amex?

Haster00

Ny medlem
Hallå! Verkar vara ett gäng med koll här.

Har bokat en resa med familjen men möjligheten att betala med Amex fanns ej.

Tog denna då istället på faktura och tänker betala denna via betalo för att kunna nyttja försäkringen.

Någon som har gjort liknande och fått ok gällande försäkringen eller som vet att detta är ok? Resan blir ju således betalad mer än 75% på kortet vilket är grundkravet för försäkringen.

Tacksam för svar.

Hallå! Verkar vara ett gäng med koll här.

Har bokat en resa med familjen men möjligheten att betala med Amex fanns ej.

Tog denna då istället på faktura och tänker betala denna via betalo för att kunna nyttja försäkringen.

Någon som har gjort liknande och fått ok gällande försäkringen eller som vet att detta är ok? Resan blir ju således betalad mer än 75% på kortet vilket är grundkravet för försäkringen.

Tacksam för svar.
Amex fakturor brukar inte funka att betala via Betalo (gäller fakturor från alla kreditkort etc).

Amex fakturor brukar inte funka att betala via Betalo (gäller fakturor från alla kreditkort etc).
Nu vet jag inte vad detta har med centurion förmåner att göra men gissar att det inte är frågan om att betala amex faktura med Betalo utan att betala fakturan av resan med Amex via Betalo.

Jag har sett rapporter där det sagts att detta är ok eftersom man kan härleda betalningen (bevisa). Men Amex har ju nyligen bytt försäkringsbolag så kan vara värt att dubbelkolla med dom.

Jag har fått ett claim godkänd hos Axa trots att under 75 procent var betalat med Amex. Det gällde en stugsemester där uthyraren inte tog Amex och inte heller kontanter eller Paypal. Jag visade mejlkonversation där jag förgäves försökte betala med Amex på olika sätt och de nöjde sig med det.

Men precis som @Fredah skriver så är gamla erfarenheter ganska ointressnta med tanke på att ett annat bolag tar över om tre dagar…

Försökte också köra med Betalo för att betala Stenaline, men deras faktura kommer från en bank så detta gick inte att betala.
Går inte heller att få bekräftelse från den nya europ-assistance om de kan gå ändå, då deras live chat är trasig och ingen svarar på telefon

men till deras försvar så fick jag återbetalt inom 2 veckor från en tidigare claim, dock var de antagligen AXA som tog hand om de bakom kulisserna eftersom de var innan årsskiftet.

Nu fick jag tag på europ-assistance. De svarade att de är medvetna om att alla inte tar AMEX och att försäkringen skulle gälla ändå även om man då inte kommer upp i 75%. Med andra ord borde man inte behöva hålla på att krångla till det med betalo osv!

Försökte också köra med Betalo för att betala Stenaline, men deras faktura kommer från en bank så detta gick inte att betala.
Går inte heller att få bekräftelse från den nya europ-assistance om de kan gå ändå, då deras live chat är trasig och ingen svarar på telefon

men till deras försvar så fick jag återbetalt inom 2 veckor från en tidigare claim, dock var de antagligen AXA som tog hand om de bakom kulisserna eftersom de var innan årsskiftet.

Tips på Stenaline är att gå via UK sidan, då kan man betala med Paypal :)

Nu fick jag tag på europ-assistance. De svarade att de är medvetna om att alla inte tar AMEX och att försäkringen skulle gälla ändå även om man då inte kommer upp i 75%. Med andra ord borde man inte behöva hålla på att krångla till det med betalo osv!
Men då är det väl iallafall en del betalt med Amex. Vad skulle hända om man köper en dyr paketresa till Maldiverna av en arrangör som inte tar Amex. Tror knappast de skulle ersätta typ 50.000 sek om man fick ställa in pga sjukdom.

Så frågan kvarstår om det nya bolaget som hanterar försäkringen skulle godta betalning via Betalo eller liknande?

Någon som har första hand erfarenhet?

Toppen